Lijkt me ook logisch. Die gemiddelden van voorgaande jaren zitten er altijd in verwerkt. Is ook logisch. Maar naarmate de vooruitzichten toenemen, neemt de onzekerheid toe waardoor die voorgaande jaren meer invloed krijgen.
Als ik zon programma moest programmeren zou ik het ook zo doen. Logisch.
Hopelijk worden wij hier ook nog eens geraakt.
Is meer gesloten dan sneeuwresten MullieBliksem. | Gewijzigd: 5 februari 2012, 13:27 uur, door Debbieke
Beste onweer 2012 : Op Dominicaanse Republiek 16 op 17 Juni! Zal nooit in Nederland overtroffen worden.
Als ik zon programma moest programmeren zou ik het ook zo doen. Logisch.
Gaf veel valse hoop in het begin van de winter. En nu een hoop moppers over dooi op termijn. Volgens mij kunnen ze beter tot 10 dagen vooruit gaan, als dan de betrouwbaarheid toeneemt.
Korte synoptische bijdrage mbt tot het winterweer
Ik heb geen verstand van ijs en de daarbij komende factoren maar kan natuurlijk wel even mijn licht laten schijnen op de synoptische kant van het geheel Ter ondersteuning van de tekst en ter visualisatie onderstaand een paar ECMWF ensembles bijgevoegd. De grijze lijntjes vertegenwoordigen de 50 members, de dikke zwarte lijn het gemiddelde (meest wrs) trend)
Kijken we bv naar het ECMWF dan blijft het in Nederland gewoon koud met ook overdag lichte vorst en in de nacht meest matige en hier en daar strenge vorst. Vanaf 15 februari , dus na dag 10, en dan hebben we het eigen al over het in het Duits zo mooi genoemde "Glaskügelbereich" oftewel het "Glazenbol bereik", zou de temperatuur (T2m)in Leeuwarden overdag weer iets boven het vriespunt uit kunnen komen. In de nacht blijft het ook dan echter nog gewoon vriezen en tot dag 15 (!) verandert daar niet veel aan.
Ook wat hoger in de atmosfeer blijft het koud met op 1500 meter hoogte (T850hPa) temperaturen die rond de -6 a - 7 °C pendelen. Nu zal dit geen invloed op de ijsvloer hebben maar het geeft wel een signaal af dat er in de bovenlucht en later wellicht aan de grond geen warmere lucht doordringt.
De luchtdruk vertoont over de hele periode een dalende trend maar is rond dag 10 altijd nog boven de 1020 hPa (bodemdruk), geen doorbraak van depressies dus en en wrs ook niet daarna (meridonaal). Enkel kleine laagjes me hun fronten zouden het weer kortdurend negatief vwb temp. en neerslag kunnen beïnvloeden.
Interessant is het verloop van de jet-stream die uiteindelijk de hoogtestroming boven de Friese (rayon)hoofden zal gaan dicteren. GFS (oper) laat deze rond de 15e februari vanaf de Pool via de westkust van Scandinavië tot over Nederland verlopen. Weliswaar stroomt er dan koude lucht (vooral op hoogte) naar het zuiden toe uit maar tevens verloopt de aanstroming dan meest uit noord(westelijke) richting en dan weten het wel; die grote "visbak" ten noorden van Nederland zal de vorst vooral in de kustgebieden flink temperen zo niet de das omdoen. Evt neerslag (sneeuw) zal de toestand van het ijs eveneens niet ten goed komen
Nee dan liever het ECMWF model (sowieso altijd de neus vooraan en vooral ook consistenter dan het GFS)
Dit model laat de jet westelijker doorkomen en daarmee is de invloed vanuit het westen duidelijk veel minder zo niet nul. We zien zelfs dat bij dit model de continentale invloed uitgaande van het hoge geopotentiaal boven Scandinavië dominant blijft en dus evt verzachting vanuit het westen de kop zal indrukken. Al met al gewoon een winterse setting met later wellicht nieuwe kou impulsen (met sneeuw) vanuit het noordoosten onder invloed van nieuwe WLA op de Atlantische Oceaan oiv van de IJsland depressie (let op de vinger !)
ECMWF voor woensdag 15 februari
Hoe dan ook, de komende dagen houden we in Europa en ook in Nederland onvervalst winterweer en kunnen we de komende dagen weer lekker Hellmannetjes gaan verzamelen. Of het tot een Elfstedentocht gaat komen zal meer van externe factoren en omstandigheden gaan afhangen dan van het weer. Wat mij betreft winter tot medio februari en wellicht ook nog daarna. De komende 10 dagen gewoon genieten dus van een ouderwets Hollandse winter. Btw; mijn tip voor een datum Elfstedentocht >> 14 februari (daarna kon sneeuw wel eens een grote spelbreker gaan worden ) !
ECMWF diverse ensembles vor Leeuwarden
Temperatuur 2 meter
Temperatuur 1500 meter
Luchtdruk
Wind
Neerslag
Prima toch
Ciao Johann
Bronnen; MeteoMedia /Meteocentrale Schweiz
Wetterzentrale | Gewijzigd: 5 februari 2012, 16:52 uur, door Alpenweerman
Daar hebben we dan Jan en Johann voor. Die zitten veelal erg goed. Soms er ook flink naast, maar wat verwacht je ook. Het zijn geen magiërs.
Gisteren schreef je op je blog dat een laag boven Scandinavie en een hoog boven Schotland voor koude poollucht kon gaan zorgen. Soort van polartsunami dus. Is dit nog steeds een mogelijkheid?
Gisteren schreef je op je blog dat een laag boven Scandinavie en een hoog boven Schotland voor koude poollucht kon gaan zorgen. Soort van polartsunami dus. Is dit nog steeds een mogelijkheid?
Ja, wat ik schreef ! (noord-zuid verlopende jet etc etc)
Één van de mogelijke opties !
btw; het woord "polartsunami" mag wat mij betreft in de prullebak !
Ciao Johann
Mooi stuk hoor, spannende tijd breekt er aan!
Sneeuw op de lange termijn, na de 14e, zal niet zoveel invloed hebben op wel of geen 11-Stedentocht, als de komende nachten en dagen maar voldoende ijsaangroei laat zien, men kan dan gewoon het ijs op om te vegen na de 14e.
Ik denk dat het zelfs de tocht er nog mooier op gaat maken als er sneeuw gaat vallen na de 14e....
In iedergeval is de kans op sneeuw voor deze week erg klein, positief dus voor Fryslân!!
Aan het einde zij ze, dat de kou nog wel een poosje ging duren en dat we er maar beter aan konden wennen.
https://gurushots.com/Martijn.photography/photos
En deze pagina heb ik opgezet om mijn droom werkelijkheid te laten worden.
http://martijn-naar-de-usa.webnode.nl/voorwoord/
Waar die sneeuw toch goed voor is he
http://www.omropfryslan.nl/elfstedentochtwebcam Piet weer live op de cam,rechts op zijn gazon | Gewijzigd: 5 februari 2012, 13:55 uur, door Debbieke
Beste onweer 2012 : Op Dominicaanse Republiek 16 op 17 Juni! Zal nooit in Nederland overtroffen worden.
Heb je helemaal goed.
Hogedruk blokkade!