Ik woon zelf in N/O bosbouwer
Ja goed dat je het zegt, had ik overheen gelezen, je zioet ook zovele postjes waarbij men Harlingen en Stavoren voor het gemak tot "noord-oost" lijkt te rekenen. Hoewel Stavoren dan weer de koudste temps gehad lijkt te hebben van het hele traject.
Snap ik veel mensen gooien het onder het N/O.
Gemiddeld is het daar toch wat warmer/minder koud.
Edit: en voor mezelf leuk dat ik een tijde terug zei dat het na de sneeuw weer goed ging vriezen | Gewijzigd: 5 februari 2012, 11:42 uur, door smarkie
Dank je wel. Een garantie is het niet, maar het is wel opvallend toch dat pas nu beiden negatief of toch laag zijn, dat de winter Europa in zijn greep heeft. | Gewijzigd: 5 februari 2012, 11:40 uur, door Debbieke
Beste onweer 2012 : Op Dominicaanse Republiek 16 op 17 Juni! Zal nooit in Nederland overtroffen worden.
Beoordeling door meteoroloog. Geldig van dinsdag 07 februari tot zondag 19 februari
Synoptische ontwikkeling
Hoge druk blijft een groot deel van de periode bepalend voor het weerbeeld in ons aandachtsgebied. Als vandaag de rug-as vanuit het Russische hoog tijdelijk naar het zuidoosten beweegt, komt van het westen uit een occlusie dichterbij, tot dichtbij onze westkust. Door drukstijgingen boven het zuiden van Scandinavië komt dit front tot stilstand en lost op. We blijven hierdoor in de koude lucht. Maandagavond/dinsdag trekt er nog wel een kleinschalig laagje van zuidwest Noorwegen in ZZW richting naar East-Anglia met aan de oostflank nog een aantal cm 's sneeuw. Nederland bevindt zich van dinsdag 7 tot vrijdag 10 februari net ten zuiden van een rug-as die zich uitstrekt van het zuiden van Scandinavië via de Noordzee tot over Engeland. In het weekeinde van 11/12 februari lijkt de rug-as iets naar het noorden te schuiven en komt het zwaartepunt van het hoog boven de Britse Eilanden te liggen, maar nog steeds wel met een uitloper over ons land. Daarna laat de operationele uitvoer een overgang zien naar een noordwestelijke stroming met hogere temperaturen en grotere neerslagkansen.
Modelbeoordeling en onzekerheden
De betrouwbaarheid lijkt tot het einde van de week behoorlijk groot. Koers van het laagje op maandagavond is een aandachtspunt voor het noordwestelijk kustgebied i.v.m, mogelijke sneeuwval (staafdiagrammen van De Kooy geven ongeveer 30% kans op 1-3 cm sneeuw). De dagen daarna zien we een consistent beeld van het aanhouden van de vorst. Vrijwel alle EPS-leden berekenen ons land tot en met vrijdag ten zuiden van de rug-as. De ontwikkelingen vanaf 11/12 februari worden weliswaar wat onzeker, maar er is toch nog steeds een behoorlijke kans op het aanhouden van het winterse weer: we zien in de pluim een ruime meerderheid tot en met 13/14 februari de lichte tot matige vorst erin houden. De betrouwbaarheid van de operationele modeluitvoer, die in het volgende weekeinde een overgang naar zachter weer (lees: dooi) laat zien, lijkt me vanaf zaterdag 11 feb echter niet al te groot. We zien dat elke run wel een keer gebeuren en ook steeds in de tijd naar achteren opschuiven. Kans op het aanhouden van het koude weertype lijkt ook gezien de clustering nog steeds tamelijk groot, 60-70%. Overgang naar een stevige westcirculatie die er in slaagt de vorst te laten verdrijven lijkt niet groter dan 30-40%.
Samenvatting meerdaagse-periode:
Zonnige perioden en vrijwel overal droog. Aanhoudend koud met in de nacht en ochtend overwegend matige, soms ook strenge vorst.
Samenvatting EPS-periode:
60-70 % kans op het aanhouden van het koude en meest droge weer. Rond 30-40 % kans op een overgang naar een minder koud weertype met grotere neerslagkansen.
Bron: knmi
Paraaf meteoroloog: buscher
Uitgifte: 05/02/2012 02.30 uur LT
Kom op mensen... Het is nu toch onderhand wel algemeen bekend dat GFS regelmatig een prullenbakrun geeft?
Schitterend stuk!! En kijk vooral eens naar die ijspluim... 25 cm gemiddeld volgend weekend!!!
Ja weet ik, maar dacht ga even mee met de negagativelingen.
Anders word het zo eenzijdig
Idd, Ec veel bter op Lt
dagen,waarvan...zwaar onweer op 0 dagen,onweer met hagel 4 dagen,onweer met windstoten 1 dagen.NOODWEER 0 DAGEN,alleen het weerlicht gezien verweg 3 dagen, alleen de donder gehoord 5 dagen van het onweer rondom nijmegen,onweer met veel regen 25 mm en meer 2 dagen