Neen, dat is niet juist. 850 hPa golft zo rond de 1500 meter en 500 hPa golft zo rond de 5500 meter.
Zeker een handige site, goeie referentie voor begrippen e.d. Kijk ook eens op het forum zelf bij de zogenaamde 'sticky topics' die dus vast bovenaan staan in het forumgedeelte bij de subfora.
Veel achtergrondinfo zoals bv deze: http://forum.onweer-online.nl/index.php?showtopic=14229
| Gewijzigd: 4 februari 2012, 23:35 uur, door Tyshane
https://sites.google.com/site/johannsmeteou...en-850-hpa-vlak
Eigenlijk werken deze kaarten hetzelfde als op zeeniveau. Je kunt zien hoe hoog de luchtdruk is hoe de wind op hoogte waait en hoe warm het is op die hoogte. Dit soort kaarten kun je gebruiken om een goede verwachting te maken. Als je wilt weten of er sneeuw valt of niet: Kijk je bijvoorbeeld naar de Temperatuur op 850 hpa. Deze moet -5 of lager zijn en (weet het niet helemaal zeker) -30 op 500 hpa (Ook andere dingen moeten meezitten!). Of 's zomers als je wilt weten hoe snel onweersbuien ''reizen'' kijk je naar de wind op 700 hpa. Wil je weten of de buien langs tand houden, dan kijk je naar het verschil in windsnelheid en -richting op verschillende hoogtes. (windschering). Ik hoop dat het een beetje duidelijk is
Maar wadden is ook een beetje overdreven...toch? En anders gaan we gewoon voor 15-daagse trend Amerikaans model - regio Wadden
Vergelijk de ec-pluim wadden ook eens met de huidige temps in Friesland....pluim zit een beetje te hoog (4/5 graden). Pluim N-O klopt op dit moment veel meer.
/Brisk mompelt iets van moed en erin houden | Gewijzigd: 4 februari 2012, 23:44 uur, door Brisk
Best chase!!
28-06-2011
10-09-2011
10-05-2012
Las net ook al dat 1/3 van de vluchten op Heathrow zijn geannuleerd, dus daar gaat het nu wel flink tekeer met de sneeuw denk ik.
ach, is maar een spelletje, halen ze wel weer een keer in....
voor de vliegtuigen moet je op de volgende site een kijken... als je op een vliegtuigje klikt zie je waar ze gevlogen hebben en er zijn er best wat die je omgedraaid ziet zijn
filghtradar
Eigenlijk werken deze kaarten hetzelfde als op zeeniveau. Je kunt zien hoe hoog de luchtdruk is hoe de wind op hoogte waait en hoe warm het is op die hoogte. Dit soort kaarten kun je gebruiken om een goede verwachting te maken. Als je wilt weten of er sneeuw valt of niet: Kijk je bijvoorbeeld naar de Temperatuur op 850 hpa. Deze moet -5 of lager zijn en (weet het niet helemaal zeker) -30 op 500 hpa (Ook andere dingen moeten meezitten!). Of 's zomers als je wilt weten hoe snel onweersbuien ''reizen'' kijk je naar de wind op 700 hpa. Wil je weten of de buien langs tand houden, dan kijk je naar het verschil in windsnelheid en -richting op verschillende hoogtes. (windschering). Ik hoop dat het een beetje duidelijk is
Duidelijk, dank je wel, darkcloud. Ik ben de site van Johann door aan het lezen.
En ook de uitleg van Jan in de achtergrondinformatie. Ik leer steeds meer. Mooi is dat!
Opwarmen is in het geheel niet de goede uitdrukking voor het huidige fenomeen. Het wordt niet warmer, het wordt minder koud.
| Gewijzigd: 4 februari 2012, 23:58 uur, door Tyshane
Zo te zien wordt het niet minder koud het schommeld een beetje nu is het (midden) Flevoland -17 graden
Best chase!!
28-06-2011
10-09-2011
10-05-2012
tzou perfect zijn als het dan niet over friesland zou gaan
Leuk dat er ook veel sneeuw in engeland valt, dan is er een nog grotere muur van kou die nederland beschermt van dooi aanvallen- engeland
| Gewijzigd: 5 februari 2012, 00:15 uur, door Debbieke
Mijn (on)weer foto's : Foto's
Hebben depressie's niks van hoor.
Beste onweer 2012 : Op Dominicaanse Republiek 16 op 17 Juni! Zal nooit in Nederland overtroffen worden.
Loopt gewoon stuk
Edit: zoals in deze film van NC
Trusten Tal
| Gewijzigd: 5 februari 2012, 00:33 uur, door zwoof