Winter krijgen we niet meer, werd er de afgelopen weken veelvuldig gezegd op het forum. Gelukkig zijn er een aantal, mag wel zeggen een fiks aantal die hun koppie niet hebben laten zakken. Vaak is er vergelijk gemaakt met voorgaande winters, echter dat zegt helemaal niets hoe de winter nu zal verlopen. Maar goed, dat ter zijde. Wat staat ons de komende dagen te verwachten.....
De winter is op volle toeren, eerst ijzige koude en nu mogelijk ook nog gepaard met "veel" sneeuwkansen. We beginnen met morgen, op nadering van een occlusie krijgt het westelijk deel van Nederland en België te maken met sneeuw. Zoals het er nu naar uitziet krijgt het westelijk deel van België te maken met de meeste sneeuw. Zeeland lijkt voor als nog ook nog goed mee te doen. Des te meer naar het noorden, des te meer de kans op sneeuw afneemt. Het midden en het oosten van het land hoeft niet te rekenen op sneeuw! De hoeveelheden die momenteel berekend worden liggen ongeveer rond de 4 centimeter in het westelijk deel van België tot zo'n 2 centimeter in Zeeland. Meer noordelijker neemt vanzelfsprekend de hoeveelheden af. Hierboven de Hirlam berekeningen.
Maandag en dinsdag
Helaas gaat Hirlam maar tot en met 48uur en is het niet mogelijk om te gaan kijken wat het aanstaande maandag gaat worden. Daarom pakken we de kaarten van het Amerikaans weermodel maar even. Ook maandag krijgen we te maken met sneeuw, tenminste zoals de verwachtingen er nu voor staan. In Friesland zitten ze er zeker niet op te springen, tot nog toe horen we nog geen zorgwekkende berichten over de Elfstedentocht, wel onder bruggetjes is het ijs maar 4 centimeter dik. Maar goed, aanstaande maandag probeert de wat zachtere lucht een poging, maar dat zal gelukkig niet lukken. De storing zal gepaard gaan met sneeuw, hoeveel en waar het precies gaat vallen is simpelweg nog niet te zeggen. De reden is hierboven al vermeld. Als we dan de recente GFS kaarten erbij gaan pakken dan krijgt het noorden en het westen te maken met sneeuw (zie hierboven). Dit zal aanhouden tot en met dinsdag tegen de middag. De meeste neerslag wordt momenteel berekent voor het noorden en het zuidwesten, daar zou wel eens een kleine 10 centimeter kunnen gaan vallen. Gezien de runs niet consistent zijn ga ik er voorlopig nog niet van uit dat alleen maar het noorden en het westelijk deel van het land te maken gaat krijgen. Het zuidwesten van België zou ook 10 centimeter sneeuw haalbaar zijn. | Gewijzigd: 15 november 2012, 21:20 uur, door Ben47
Bedankt voor wéér een nieuw topic schrijven Jan, en ik ben blij dat het weer het oude format heeft.
"KOU GAAT NIET WEG
De winter gaat in ons land waarschijnlijk door tot en met tenmiste het volgende weekend. Tot die conclusie kom ik na bestudering van de nieuwste kaarten van het ECMWF. Vanavond laat nog wat meer nieuws over de ontwikkelingen."
Schitterende satellietfoto op je twitter trouwens Jan!
De tweede week gaat ook in het teken van de vorst staan. Voor vannacht geeft de pluim -10 aan, maar volgens mij gaan we een herhaling van afgelopen nacht krijgen als het zo door gaat.
@jan, denk jij dat er woensdag ook een sneeuwkans is?
maarre, maandag lijkt i.i.g wel redelijk leuk te worden.... als het 50 km naar het Oosten doorschuift, dan krijg ik ook nog wel wat sneeuw erbij | Gewijzigd: 4 februari 2012, 17:52 uur, door gerard van den brink