Micky, Carolien en Bertine (v.l.n.r.) van het negen leden tellende sloeproeiteam van Spieringen Muiden. FOTO UNITED PHOTOS
...staan af en toe zelfs files van trailers met sloepen, jachten en speedbootjes.
,,Iedereen wil voor het weekeinde het water in. Ze bellen me allemaal en ze hebben ook allemaal haast,’’ zegt J. van Dijk, eigenaar van Roomburgh Watersport uit Leiden. Hij laat bij de watersportvereniging in Reeuwijk de zoveelste boot in het water zakken: de donkerblauwe kaagsloep Maramba Wat III. ,,Mijn winterstalling is nu al bijna leeg. Ongelooflijk, want vorig jaar stond er rond deze tijd van het jaar nog ijs op het water. Ik heb toen in mei nog mensen moet dwingen hun bootje op te halen. Ik zei: Als je hem nu niet weghaalt, laat ik hem wegdrijven hoor. Dat werkte wel .’’
Nu er een weekeinde met zomers weer is voorspeld, staat Nederland te trappelen om naar buiten te gaan. Albert Heijn merkte het de afgelopen dagen al aan de verkoop van bier en fris. Ook de barbecueartikelen die dit jaar zes weken eerder dan anders in de winkels lagen, verkochten goed. ,,We waren er al voor Pasen mee begonnen, maar toen viel de verkoop tegen. Klanten hadden hun hoofd nog niet bij de barbecue. Ze kochten in op een paasbrunch. Maar nu gaat wel het hard,’’ zegt Jan Christiaan Hellendoorn van Albert Heijn.
Bij de Efteling zijn ze ook wel wat drukte gewend. Het attractiepark trekt jaarlijks 3,2 miljoen bezoekers. Op drukke dagen lopen er al gauw 15.000 mensen rond. ,,We zetten meer personeel in en er zijn wat extra horecapunten open. En we rijden met twee treintjes in plaats van één.’’ De NS begint extra vroeg door te rijden naar Hoek van Holland-strand. ,,En dit weekeinde zijn de treinen naar de kust op lengte.’’
In Vinkeveen heerst de stilte voor de storm. Bij jachthaven Omtzigt stopt havenmeester Lia Middelkoop nieuwe ijsjes in de vriezer. ,,Nu is het nog stil,’’ zegt Middelkoop, ,, maar morgen is het een gekkenhuis. Iedereen wil dan het water op. Ik zal wel weer politieagent moeten spelen om ongelukken te voorkomen.’’
Bij de jachthaven van Reeuwijk loopt Geertjan van Blokland wat zenuwachtig rond. Achter zijn terreinauto hangt een glimmende sloep. ,,Ik heb er zeven jaar aan gewerkt. Alles heb ik eigenhandig vernieuwd. De inrichting, het roer, álles. En vandaag gaat hij voor het eerst het water in, zijn maiden trip.’’ De havenmeester ziet het plechtige moment onbewogen aan. Het is voor hem vandaag misschien al de dertigste schuit. ,,Da’s dan 25 euro,’’ zegt hij als de antieke spitsgatsloep in het water ligt.
©AD.nl