Een team van sterrenkundigen heeft in een naastgelegen zonnestelsel een exoplaneet ontdekt, die griezelig veel op de aarde lijkt. Op de planeet heersen omstandigheden die duiden op de aanwezigheid van water, dus op leven.
Maar er zijn ook grote verschillen; een jaar op de planeet duurt slachts 28 dagen, dat komt omdat het stelsel en de zon ervan vele malen kleiner is dan ons zonnestelsel. Daarnaast is de planeet uit ander materiaal opgebouwd dan de aarde en is de massa 4,5 maal dichter dan bij ons.
Dat meldt het vakblad 'The Astrophysical Journal' op zijn website. De planeet bevindt zich op 'slechts' 22 lichtjaar van de aarde en is in dat stelsel precies in de bewoonbare zone gepositioneerd, een voorwaarde om eventueel levensvormen te ontwikkelen.
De ontdekking van GJ667Cc (zoals de planeet genoemd wordt) wordt beschouwd als zeer belangrijk. Niet alleen vanwege het feit dat zo dicht bij de aarde planeten worden ontdekt, die lijken op de onze, maar ook dat het belangrijk bewijs zou kunnen leveren voor buitenaards leven.
Bron: AD | Gewijzigd: 4 mei 2017, 12:17 uur, door Joyce.s
Misschien onvoorstelbaar, maar dat kon wel eens gaan gebeuren in de toekomst!
Op de planeet heersen omstandigheden die duiden op de aanwezigheid van water, dus op leven.
(...)
Niet alleen vanwege het feit dat zo dicht bij de aarde planeten worden ontdekt, die lijken op de onze, maar ook dat het belangrijk bewijs zou kunnen leveren voor buitenaards leven.
Bron: AD
Lijkt me allemaal wat te naief en te kort door de bocht. Niettemin, hulde voor zoveel positief denken!
H2O Hotel Terschelling: Mijn werk en weerchasecentrum. Hotelkamers met fantastisch uitzicht over de wolken!
Volledige dagen met sneeuwdek: 7
Dagen met deels sneeuwdek: 2
Vaste sneeuw: 4 * Laatste 01-02-2019
Smeltende sneeuw: 1 * Laatste 02-02-2019
Hagel: 4
Velp 2018:
Smeltende sneeuw: 6
Vaste Sneeuw: 6
Hagel: 8
Weerlicht: 6
Onweer: 24 (1 onweersdag in Velp gemist toen ik in Duitsland was)
Velp 2017:
Dagen met sneeuwdek: 34 (waarvan 21 in januari, 6 in februari en 7 in december)
Vaste sneeuw: 12
Smeltende sneeuw: 6
Hagel: 13
Weerlicht: 6
Onweer: 21