(ja, dit is Leeuwarden)
Foto: Robertjan Boonstra 112nederland
ja in sommige sloten ligt hier zo'n 20 tot 25 cm ijs maar hier heeft het veel minder gesneeuwd dan in het zuidwesten dat is ook de reden dat de elfstedentocht niet doorgaat;) | Gewijzigd: 10 februari 2012, 20:28 uur, door nielslwder
Met 16000 schaatsers en het 200-voudige aantal bezoekers, is het gewoonweg niet verantwoord om een tocht op 10 cm ijs door te laten gaan.
Ging allemaal heerlijk tot aan Stavoren... (het ijs voorbij Balk was inderdaad een stuk dunneren erg slecht.... Ca. 6 cm.) Daarna kwam de tegenwind. Pittig hoor.
De eindbestemming was uiteindelijk Bolsward.
Dus ongeveer een halve Elfstedentocht gereden .. Ongetraind
Nu lekker languit op de bank. Was een topdag vandaag.
Slotermeer een grote ijsplaat. Prachtig!
Bij ons is er totale vrijheid op het ijs, je mag er zelfs een kraampje openen en spullen verkopen.
Viel mee
Beste onweer 2012 : Op Dominicaanse Republiek 16 op 17 Juni! Zal nooit in Nederland overtroffen worden.
Fotootje gemaakt in Epe op onze prachtige ijsbaan! Jammer dat de copyrights van de foto zijn afgehaald, maar wellicht een goed plan om de naam van de fotograaf erbij te vermelden. -> Harold Makaske.
had de volgende "theorie" waarom ook bij 15 graden vorst er niet voldoende aangroei is geweest in zuid oost friesland.
De natuur is te actief, door de te hoge temperatuuren in januari is het water niet tot rust gekomen en is 1 het water te warm onder het ijs 2 de stroming tussen de verschillende meren te hoog.
Daardoor hebben ze de afgelopen nachten geen ijsaangroei maar afname van ijs gehad
dus ook al zou het nog 4 nachten -15 zijn. Het zou niks uitmaken en dat is volgens hem de rede van afblazen ipv uitstellen
heb dus een beetje gelijk gekregen.
Gaaf, succes alvast!! Benieuwd hoeveel mensen hem nog meer gaan rijden. Straks schaatsen er alsnog 16000 mensen
Gister weer voor het eerst op het ijs dit jaar, paar rondjes Benthuizerplas en nog wat in de omgeving daarvan geschaatst in Zoetermeer. Denk nog geen 10 km bij elkaar Voor mij geen lange tourtochten
idd ,hebben ze misschien nog ijsdikte gemeten op elfsteden route?
Dat vraag ik mij toch ook af ! Ik ben benieuwd wat de actuele ijstanden zijn , heb zn vermoede dat op het overgrote deel van de route de 15 cm toch wel gehaald moet zijn .Vind het ook vreemd dat je er helemaal niks meer over leest over de ijstoestand.
Ik blijf er ook nog steeds bij dat de rayonhoofden beter woensdag de eerste keer bij elkaar hadden kunnen komen . en gisteravond of vanmorgen uitsluitsel hadden moeten geven.
Tot morgen toch nog bijna iedere dag tegen of over de strenge vorst gezeten ! Je kan mij niet wijsmaken dat er geen ijsgroei meer is geweest !
Blijkbaar is de nachtvorst momenteel niet koud genoeg om het ijs in het zuidelijk deel van de route goed te doen aangroeien.
Overdag is er momenteel veel minder vorst en de zonkracht blijft ook met de dag toenemen,maar vooral die onderbroken koude aanvoer uit het oosten maakt de gemiddelde etmaaltemperatuur kapot.