Ja het is echt op het nippertje als je het zo eens bekijkt maar goed je weet maar nooit wat er de komende nachten en dagen nog gaat gebeuren
de rayonhoofden zijn nog wel steeds in de weer en de heli's zie je nog wel in de lucht vliegen.
-----------------------------------------------------------------------
Maar is er al wat meer bekend???
Ik bedoel zijn er al signalen dat met einde van de week weer bijelkaar komen? En zijn er hier mensen die enkele Rayonhoofden hebben zien meten etc etc
Cheers | Gewijzigd: 9 februari 2012, 15:33 uur, door thunderfreak
Beste onweer 2012 : Op Dominicaanse Republiek 16 op 17 Juni! Zal nooit in Nederland overtroffen worden.
Maar is er al wat meer bekend???
Ik bedoel zijn er al signalen dat met einde van de week weer bijelkaar komen? En zijn er hier mensen die enkele Rayonhoofden hebben zien meten etc etc
Cheers
hehe een goeie ja;)
het lijkt mij,dat als aankomende zondag ijs dik genoeg is,dat ze hem uitschrijven.
is daar een kans op dat het dik genoeg is zaterdag of zondag?
Gisteren heeft de voorzitter van de Elfsteden commissie terecht een einde gemaakt aan willen organiseren van de tocht der tochten. De oude rotten in het weervak hebben dit min of meer allemaal zien aankomen dat deze koudegolf gewoon niet genoeg body had om in Friesland tot een betrouwbare ijsvloer te komen. Hier is in 2012 meer voor nodig dan enkele nachten met strenge vorst. De regel is ongeveer dat het tien nachten achtereen streng moet vriezen. Waarbij er ook enkele dagen tussen moeten zitten dat het midden op de dag meer dan 10 graden vriest. Dit is ook in 1997 gebeurd. Men was toen zelfs even bang om door de zeer strenge kou de tocht niet door te laten gaan. Vergelijk de koudegolf uit 96/97 maar eens met de koudegolf van dit moment. Daar komt nog bij dat het begin van deze winter een bijzonder zacht is geweest. Er was dus extra energie nodig was om alles af te koelen. Het is toch wel heerlijk om hier even over te mogen schrijven. Tegenwoordig is er gewoon een lange periode extreme kou nodig om tot een Elfstedentocht te komen. Hier is denk ik ook niet iedereen gelukkig mee.
(http://weerstationlosser.nl/)
is daar een kans op dat het dik genoeg is zaterdag of zondag?
Ze hebben 36-48 uur nodig om alles klaar te hebben.
Dan zouden ze dus vandaag of morgen al bij elkaar moeten komen.
Na zondag valt de dooi echt in als we de pluim moeten geloven.
Met vandaag temperaturen boven nul is er niets bij gekomen.
Dit weekend zit het er dus echt niet meer in.
Ik weet niet hoe ze aan die data komen, maar ik zie bij station leeuwarden voor het seizoen 96/97, maar 8 dagen met strenge vorst staan, waarvan geen 1 complete dag streng gevroren heeft, ja 1 dag max temp -9,4..
qua vergelijking met dit jaar, is het wel duidelijk dat we nog wel wat meer dagen nodig hadden met wat vorst
Dan zouden ze dus vandaag of morgen al bij elkaar moeten komen.
Na zondag valt de dooi echt in als we de pluim moeten geloven.
Met vandaag temperaturen boven nul is er niets bij gekomen.
Dit weekend zit het er dus echt niet meer in.
vandaag is er niks bijgekomen?.. hoe weet je dat! de gemiddelde etmaal temp is dik onder 0 gebleven vandaag die 2 uurtjes +0.5 doen helemaal niks
De aanloop naar de vorstperiode was toen veel kouder dan de relatieve warme aanloop die we nu hebben gehad. Verder valt op dat de strenge vorst dagen aan het einde zaten (net voordat de tocht verreden werd). Allemaal redelijk bekend, toch wel goed om weer even terug te zien. | Gewijzigd: 9 februari 2012, 16:03 uur, door cumulus2012
Wat maakt het uit? Als er al iets bijgekomen is dan is het niet veel.
Dit weekend komt er geen tocht, anders waren ze gister met een ander verhaal gekomen.
Ik snap dat iedereen hoopt op een wonder maar het zit er echt niet in.
De aanloop naar de vorstperiode was toen veel kouder dan de relatieve warme aanloop die we nu hebben gehad. Verder valt op dat de strenge vorst dagen aan het einde zaten (net voordat de tocht verreden werd). Allemaal redelijk bekend, toch wel goed om weer even terug te zien.
ben ik niet helemaal met je eens, veel kouder? vergelijk de plaatjes eens die ik iets eerder gepost heb..
96/97, 9 ijsdagen achter elkaar, vervolgens 2 dagen met overdag +/- 2 graden, gevolgd door 4 ijsdagen en toen al de elfstedentocht, ook gewoon binnen 14 dagen..
2012: 10 ijsdagen achter elkaar, vandaag even boven 0, gevolgd door nog waarschijnlijk 3 ijsdagen, do the counting.. Het enige verschil is, dat 1997 wat meer dagen had met matige vorst waar we nu met lichte vorst te maken hebben..
of gaat dat nu ook niet meer door?
Hier meten ze de ijsdiktes op:
http://www.weerstation-lemmer.nl/
http://www.weerstation-lemmer.nl/
ok,ik heb gekeken.
dus als er in het zuiden nog 6 cm bijkomt dan giet it oan?
vr za zo? 2,4,6? | Gewijzigd: 9 februari 2012, 16:21 uur, door winter2012
de eerste dagen (in combinatie met ook nog eens de wind) waren nodig om het water af te koelen, er werd notabe al over een 11 stedentocht gesproken (bij DWDD waar anders) toen water in bartlehiem lag, nou ja je zou het ook een groot wak van 200 kilometer kunnen noemen.
was de winter normaal geweest totaan de koudegolf dan hadden we veel meer kans gehad dan nu.