En waarom kan het niet voor zondag? Het is makkelijker roepen dat het niet gaat gebeuren dan wel. Dus vertel maar is waarom het nooit kan. Als je de kaart erbij pakt is het gewoon mogelijk om tot zondag er 5 cm bij te krijgen, dan zit je zelfs bij Balk en Woudsend op de 15cm die ze nodig hebben. Dus ja het kan wel of het gebeurd is een ander verhaal.
het was te dun ( laat staan dat er op sommige plaatsen nog bijna geen ijs was) is funest geweest volgens mij.
geen gebruik kunnen maken van veegmachines en dan het zgn. fondantijs.
vergeet ook niet dat we min of meer uit een vrij warme temp. plotseling in echte winter terecht kwamen.
kortom veel te warm water.
ook kijkende naar wat heeft het gevroren in het zuidwesten van friesland?
veel te weinig eigenlijk.
onder 8 graden vorst groeit het ijs niet.
wat er bijkomt wordt door stroming aan de onderkant weer weggesleten.
jammer voor de liefhebbers maar laten we het maar over het skutsjeszielen hebben.
er was van de week bij -18 1cm bij gegroeid in Balk, dus ik zie het niet meer zitten. Tenzij de dooi opschuift naar dinsdag/woensdag dan gaan we weer praten.
Dat zegt totaal niks. Hoe warm was het water? Waar kwam de stroming vandaan? Hoe hoog was de luchtvochtigheid? Hoe hard waaide het?
Afgelopen 24 uur waarbij het amper gevroren heeft zijn er enkele cm's bijgekomen bij Balk.... die logica van -18 was het maar 1 cm gegroeid dus dat word niks meer gaat totaal niet op | Gewijzigd: 9 februari 2012, 00:00 uur, door TheSir
Zuid Holland heeft overwegend matige vorst gehad(-6/-9 enkele nachten en 1 nacht zeer strenge vorst -16.7 daarna 2 nachten van -10 en tot nu weer lichte tot matige vorst
Gemiddelde ijsdikte is om en nabij de 14 cm | Gewijzigd: 9 februari 2012, 00:02 uur, door thunderfreak
Beste onweer 2012 : Op Dominicaanse Republiek 16 op 17 Juni! Zal nooit in Nederland overtroffen worden.
Laat ik in de eerste plaats zeggen dat toen de persco begon, en men Wielinga zei "Beste mensen, ik heb geen goed nieuws. We kunnen op dit moment geen Elfstedentocht uitschrijven" Zakte alles me wel even in de schoenen, maar ik denk dat, dat bij meerdere mensen gebeurde...
Weten de meeste nog, dat er in het hele begin werd gesproken; we gaan een horror-winter tegemoet..?
Misschien zijn de vele doden in Oost-Europa, en nu voor ons deze teleurstelling, en omwenteling in de kaarten, daar wel een klein onderdeel van...
Aan de andere kant ben ik op de een of andere manier de hoop ook nog niet helemaal verloren, er leeft in mij nog steeds een sprankeldje hoop
En ja, ook een sprankeldje hoop nog voor zondag, op dit moment vriest het weer -12C in Friesland, en zeg ik het zijn nog geen gedane zaken
Na volgende week echter met de invallende dooi worden de kansen vrijwel nihil..
Maar wie weet komt er daarna weer een omwentelling van de kaarten, we zijn de afgelopen tijd al veel bijzondere dingen qua weer tegengekomen
:-) | Gewijzigd: 9 februari 2012, 00:14 uur, door TornadoCowboy
komt door de schurende werking van het licht stromende water tegen de onderkant van het ijs.
Haha sorry maar hoe kom je aan die lariekoek? Met die theorie van jou zou het dus elke nacht minimaal -10 moeten vriezen om fatsoenlijk ijs op te bouwen in water?
LOL sorry maar dit is te lachwekkend voor woorden.
Erg weinig is wat anders dan 'niet'. Zoals jij het stelt in je reactie is het erg absoluut. Wat je nu benoemt behoeft ook enige nuance. Hoe diep is het water en hoe hard stroomt het bijvoorbeeld... | Gewijzigd: 9 februari 2012, 00:14 uur, door Tyshane
Afgelopen 24 uur waarbij het amper gevroren heeft zijn er enkele cm's bijgekomen bij Balk.... die logica van -18 was het maar 1 cm gegroeid dus dat word niks meer gaat totaal niet op
Daar heb je wel gelijk in. Maar als de Rayonhoofden zeggen dat het niet door gaat dan moeten we het daar maar mee doen. Ik neem niet aan dat ze ons voor de gek houden? Het zou nu wel heel apart zijn als ze vrijdag opeens komen van het gaat wel door!
Beste onweer 2012 : Op Dominicaanse Republiek 16 op 17 Juni! Zal nooit in Nederland overtroffen worden.
Waarom? Ze hebben gezegd dat het "nu" niet door kan gaan. Dat is een moment opname. Er stond toen nog dooi op de kaarten voor zondag. Wat nu als de dooi tot dinsdag weg gaat blijven?
Inderdaad, ze gaven juist wel duidelijk aan (dacht ik dan) dat het niet door kon gaan zoals de situatie nu kon worden ingeschat, maar het leek of ze toekomstige opties wel open hielden. Kortom laat die weerkaarten maar wat moois toveren (en doen uitkomen).
ja als, maar ik acht die kans niet groot. Het staat al dagen in de kaarten. En de dooi is maar 12 uur opgeschoven. Als het t/m woensdag blijft vriezen kan de e-tocht wel is komen maar zo als ik al zei ik zie het niet meer zitten jammer maar het is niet anders . Het is misschien moeilijk om te geloven maar de kans is zeer klein dat de dooi opschuift naar woensdag.
LOL sorry maar dit is te lachwekkend voor woorden.
Uit hetgeen boven is beschreven, zal duidelijk zijn dat het niet makkelijk is om precies de groei van ijs is te berekenen. Dhr. Wessels en de Bruin van het KNMI hebben vanaf 1982 een ijsgroeimodel ingevoerd dat redelijk goed voldoet en binnen 1 graad Celsius zelfs correct is. De ijsdikten worden met een afwijking van 10% of minder vrij goed benaderd. Een vuistregel die u overigens met de grootste voorzichtigheid kunt gebruiken is: elke nacht met 5 graden vorst is gemiddeld 1 cm ijsgroei. De eerste nachten zullen wat dikker ijs opleveren, na de eerste paar nachten zal het zoals beschreven langzamer gaan zodat gemiddeld de regel redelijk uitkomt. Voorbeeld: u meet de achtereenvolgende 7 nachten de volgende minimumtemperaturen:
-2, -4, -5, -7, -5, -9, -8. Als u deze waarden optelt en door -5 deelt komt u uit op een ijsdikte van 8 cm.
Reken maar uit en hou dan ook rekening met negatieve factoren zoals sneeuw wind watertemp. en stroming.