Do Vrij Za Zo
minimumtemp -10/-07 -10/-8 -10/-7 -6/-3
MaximumTemp -2/+2 -4/-1 -3/+1 3/5 | Gewijzigd: 8 februari 2012, 09:19 uur, door dutchweatherman
Waarschijnlijk zondag al zo'n 4 a 5 graden.
Alleen zaterdag is nog een optie, maar zelf denk ik dat het ijs dan nog niet niet overal dik genoeg is.
Dus het zal helaas ook dit jaar niet doorgaan, of het moet midden volgende week weer stevig gaan vriezen.
Een paar graden dooi op de dag zelf is volgens mij geen probleem. De ijsvloer is dan sowieso nog knap koud van de strenge vorst van vrijdag en zaterdag. Dus voordat de toplaag vloeibaar wordt zijn de wedstrijdschaatsers al bijna bij de finish.
hij MOET er gewoon komen,anders gaan ze dat laatste stuk maar zwemmen;)
Als er maar genoeg druk is, en enigszins verantwoord, zal de tocht er komen. Maar realiseer je tegelijkertijd dat de vereniging enorme imago schade kan oplopen als er onder druk wordt toegezegd en er slachtoffers vallen. Iedereen van het ijs houden is en utopie, kijk maar eens bij ralley's daar staan mensen ook altijd maar op de baan, omdat ze anders niet genoeg zien. Zo zal het ook in Friesland gaan. Eerst blijft men op de kant staan, dan gaat 1 persoon voor een foto op het ijs, vervolgens wil de rest ook foto's maken van de schaatsers en niet van de amateur fotograven en voor je het weet staat het hele ijs vol.
Ik vind de hele discussie over wel/niet zondag m.b.t. de gelovigen onder ons nergens op slaan. Als overtuigd atheist ben ik van mening dat iedere groepering zelf mag bepalen wat zijn of haar standpunt is. Als men vind dat het niet op zondag zou moeten mogen, prima dat mag jij vinden. Als het bestuur besluit dat ze dit een zwaarwegende factor vinden dan is het zo en gaat de tocht niet op ondag plaatsvinden. Ieder heeft recht op zijn / haar eigen mening mensen, laat dit geen onderwerp van discussie meer zijn AUB.
Persoonlijkd enk ik dat ondanks alle effort, het risico te groot aan het worden is en dat de tocht niet in deze vorst periode meer zal plaatsvinden. Misschien na een mooie vorst periode na het komende tropische weekend.
Die wedstrijdschaatsers maak ik me geen zorgen om.. het gaat me meer om de toerrijders, om eerlijk te zijn.. daar komen de mooie verhalen vandaan, die moeten bikkelen om optijd binnen te zijn.. wie hem wint zal mij een zorg zijn om eerlijk te zijn...
Waarschijnlijk zondag al zo'n 4 a 5 graden.
Alleen zaterdag is nog een optie, maar zelf denk ik dat het ijs dan nog niet niet overal dik genoeg is.
Dus het zal helaas ook dit jaar niet doorgaan, of het moet midden volgende week weer stevig gaan vriezen.
Het is erop of er onder voor zondag, tot +3 graden (volgens laatste EC) lijkt me niet ideaal. Zaterdag is de beste dag voor het totaalsfeertje. Maar ja, de dikte van het ijs....
Maar ook na zondag komen er wellicht nog wel weer kansen. Hoewel.. Waar gisteren nog dachten aan een winterdip, lijkt (volgens GFS en EC) de vorst na zondag toch echt even iets langer over te zijn.
Mocht de tocht zondag niet verreden zijn, zal met een weekje koelkastdooi en s'nachts af en toe onder nul het ijs niet zomaar weg te zijn. Het kan ook zomaar weer een paar dagen gaan vriezen. In dat geval heb je niet meer zo'n lange periode nodig. Hoe lang zal het dooiweer aan gaan houden? Krijgen we daarna überhaupt nog weer serieuze vorst? Dat lijkt me dan de grote vraag.
Edit: Twitter Jan; EC Oper zonder leden:
En stukje van de pluim met leden:
| Gewijzigd: 8 februari 2012, 09:39 uur, door zwoof
We hebben nu net 10 dagen gehad met een TG onder 0 met 4x strenge vorst. Dat lijkt me gewoon te weinig, of het nou gesneeuwd had vrijdag of niet.
De laatste elfstedentocht ooit verreden was op 26 februari (in 1986), dus het kan nog.
Toch heb ik er een hard hoofd in aangezien we nu niet in het minimum van de zonnecyclus zitten. Dat is pas weer in 2019/2020.
We hebben nu net 10 dagen gehad met een TG onder 0 met 4x strenge vorst. Dat lijkt me gewoon te weinig, of het nou gesneeuwd had vrijdag of niet.
De laatste elfstedentocht ooit verreden was op 26 februari (in 1986), dus het kan nog.
Toch heb ik er een hard hoofd in aangezien we nu niet in het minimum van de zonnecyclus zitten. Dat is pas weer in 2019/2020.
ik citeer: De laatste elfstedentocht ooit verreden was op 26 februari (in 1986), dus het kan nog.
volgens mij tog evht in 1997;)
en die zonneminimum maakt niet zo veel uit want zo actief is de zon niet op dit moment;)
http://solarham.com/pictures/regions.jpg
ik hoop in iedergeval op it giet oan
Het gaat om het ijs op bepaalde plekken. Plekken die toen (1997) zorgelijk waren liggen er nu perfect bij. (plekken waar veel mensen verwacht worden) Waar absoluut de 15cm nodig is. In het noorden.
Je kan die jaren niet met elkaar vergelijken.
volgens mij tog evht in 1997;)
en die zonneminimum maakt niet zo veel uit want zo actief is de zon niet op dit moment;)
http://solarham.com/pictures/regions.jpg
ik hoop in iedergeval op it giet oan
Hij bedoeld laatste datum in de maand februari...
1997 was 4 januari
Het gaat ook wel om het soort water. Voorbeeld, ik woon naast een sloot met een hele licht stroming, ik weet dat ie stroomt maar het is eigenlijk alleen zichtbaar als het heeft geregend. Wel veel blad in de sloot en een beetje sneeuw er nog op.
En wat zie ik nu het kennelijk op 2 meter hoogte -3 graden is? De voetstapjes van de beesten die in de sneeuw op het ijs hebben gelopen worden al zwart en bij de duikers is het ijs vanwege de geringe stroming al aan het verdwijnen. Dus bij mindere omstandigheden kan ijs verdwijnen, ook als het op 2 meter nog vriest.
Deze temperatuur was idd voorspelt toch? Maar het tempert de koorts wel wat, haha.
De temperatuur van -4 was maar dit was maar een uurtje of zo, het grootste deel van de nacht was het rond de -2.
Daar rekende denk ik niemand op
edit: plaatje verwijderd, zie een volgende post | Gewijzigd: 8 februari 2012, 10:21 uur, door jcroon