hier kan je zelf alles opzoeken
ha bedankt.... ik zocht me suf maar natuurlijk weer niet bij het KNMI..
Maar dat is kouder dan er nu op de kaarten staat voor zondag.... Dat zou dus betekenen dat er meer dan die 0.6 cm van af gaat... Nee dan zie ik hem echt niet op zondag doorgaan, er gaat dan minder af en er ligt al minder om mee te beginnen..
Ik vermoed de Wrake Gods omdat men zelfs over de zondag heeft nagedacht..
vandaar dat de diktes met de bron die op nieuws komen de zwakste plekken zijn! | Gewijzigd: 8 februari 2012, 00:23 uur, door steffantje
Maar dat is kouder dan er nu op de kaarten staat voor zondag.... Dat zou dus betekenen dat er meer dan die 0.6 cm van af gaat... Nee dan zie ik hem echt niet op zondag doorgaan, er gaat dan minder af en er ligt al minder om mee te beginnen..
schaatsen slijt het ijs ook he
Ik denk dat het nog te vroeg is om uit te gaan van temperaturen die vandaag berekend zijn voor zondag. Of die bij de 1 nu boven 0 is of bij de ander onder 0 is. Daar valt echt nog niets met zekerheid over te zeggen.
Eerst nog per slee dit jaar
Nee iedereen start in een gebouw met de bekende kooi verdeeld in groepen van 1000 man en moet je een kleine 2km rennen naar de plek waar je de schaatsen om moet doen.
Starten op het ijs kan niet en gaat nooit gebeuren want dat kan je niet in de hand houden en word 1 grote bende.
Nou ja, wie weet heeft deze winter nog een vrachtje sneeuw in petto
Maar vind het wel buitengewoon jammer dat de vorst net niet lang genoeg doordrukt. Volgens de modellen slinken de kansen op een tocht aanzienlijk. De middentermijn wordt ingelopen door de betrouwbare korte termijn. Misschien dat er morgen nog een ander scenario berekend wordt, maar aan de hand van de huidige gegevens zie ik het persoonlijk niet zitten. Nieuwe kansen misschien in de volgende week. Het ijs wat je hebt, heb je en is zo maar niet weg. | Gewijzigd: 8 februari 2012, 00:43 uur, door zwoof
Mijn conclusie
Ik zeg 60% net niet - 40% net wel, wil het gebeuren, zijn de kansen echt dit weekend(zaterdag of zondag) Kaarten laten vanaf zondag tot woensdag lichte temperaturen zien tot 5 graden boven nul, gemiddeld 3/4. Vanaf woensdag gaan we weer af en toe naar het vriespunt of net een graad eronder, maar ook dan gaan meer leden voor temperaturen (net) boven nul
En dan zou je kunnen zeggen, we wachten wel op het weekend erna, het gaat wel weer vriezen, maar ook de sneeuwkansen nemen in de week toe, dus dat is niet echt bevorderlijk voor het ijs...
Kaartjes MOS, en geloof mij, die blijft qua temperatuur nog aardig positief
Beide rond de 40% | Gewijzigd: 8 februari 2012, 01:10 uur, door TornadoCowboy
Update: dinsdag 7 feb 2012, 21:41
Een rondgang van de NOS langs de 22 rayons van de Vereniging Friesche Elf Steden leert dat er op dit moment op geen enkele plek langs de Elfstedenroute voldoende ijs ligt. Met name op het zuidelijke en westelijke deel van het parcours moet het nog flink aangroeien.
Zo ligt in Balk en Harlingen slechts 6 centimeter ijs. Maar ook Workum en Woudsend hebben nog maar 7 centimeter ijs op de baan.
Het meeste ijs ligt nu op het noordelijke deel van de Elfstedenroute. Dokkum en Hindelopen scoren het best met 13 centimeter, ook Burdaard heeft 12 centimeter bevroren water.
Weinig aangroei
Ondanks de strenge vorst van afgelopen nacht is er op de meeste plaatsen slechts 1 à2 centimeter ijs bij gekomen. De ijsmeesters hopen dat het in de komende dagen verder aangroeit nu er op veel plaatsen de sneeuw van het ijs verwijderd is.
Om de tocht te kunnen laten doorgaan, moet de ijsdikte zeker 15 centimeter zijn.
Maar dan zie je dit kaartje
Leeuwarden: 14 cm
Sneek: 11 cm
Ijlst: 9 cm
Sloten: 12 cm
Stavoren: 8 cm
Hindeloopen: 13 cm
Workum: 10 cm
Bolsward: 12 cm
Harlingen: 14 cm
Franeker: 16 cm
Dokkum: 13 cm
Ziet er toch goed uit!!!
Bron: schaatsenzo.nl Actuele ijsdiktes Friese elf steden.
NOS zegt 6 cm bij Harlingen! Maar de actuele stand laat toch wat anders zien. Hoe kan dit zo knoeierig zijn!
ps: Voor een Elfstedentocht moet er minimaal overal 15 centimeter ijs liggen. Op dit moment is dat alleen in Franeker het geval. In het zuidwesten van Friesland is het ijs nog lang niet dik genoeg. Afgelopen nacht is het ijs gemiddeld 2-3 centimeter dikker geworden.
Bron: staat her en der. | Gewijzigd: 8 februari 2012, 01:31 uur, door thunderfreak
Beste onweer 2012 : Op Dominicaanse Republiek 16 op 17 Juni! Zal nooit in Nederland overtroffen worden.
Het zegt echt allemaal niet zo veel die metingen, het ijs moet van goede kwaliteit zijn en daarom is Balk zo'n probleem omdat het ijs daar vreselijk slecht is. 15cm+ is ideaal maar absoluut geen noodzaak (er zijn zoveel andere omstandigheden die invloed hebben op de sterkte van het ijs) en als ik alles zo lees en hoor gaat die zondag gewoon van start als er gemiddeld nog 2cm bij komt over de aankomende dagen.
Ik snap het ook niet, gisternacht nog minder 18 in Friesland. Tjaaah... relatief nog wel koud daar in het zuidwesten. Het zou toch 6 a 7 graden vriezen? als weermannen niet eens op zulke korte termijn kunnen voorspellen....
Boven de Waddeneilanden al een miniscuul plusje van 0.4C
Positief is anders, nieuwe KNMI;
Vooruitzichten
De eerste dagen overwegend droog, vriezend weer. In de loop van het weekend zeer waarschijnlijk invallende dooi. In de nieuwe week toenemende neerslagkansen met temperaturen zowel 's nachts als overdag meest boven nul.
Uitgifte: 08/02/2012 02.21 uur LT
Vooruitzichten lange termijn
woensdag 15 februari tot en met woensdag 22 februari
Grote kans, ca. 80% op wisselvallig weer met maxima boven nul en af en toe regen of (natte) sneeuw. Kleine kans, ca. 20% op terugkeer van het winterweer.
Uitgifte: 08/02/2012 01.50 uur LT
| Gewijzigd: 8 februari 2012, 02:45 uur, door TornadoCowboy