Ik heb weer even bij gelezen.
Het goede nieuws is dat de hele route van Balk-Koudum-Warns-Stavoren-Molkwerum-Hindeloopen nu sneeuwvrij is. Dit betekent dus ook dat er langs de Galamadammen geschaatst kan worden. Om half 6 vanavond is de aansluiting tussen de Galamadammen en de Luts voltooid. Gistermiddag is de Morra al grotendeels schoongeveegd. Iemand van de ijscentrale wist mij te vertellen dat het best een gok was en dat diegene die als allereerste de route heeft schoongeveegd zijn hart bijna had verloren doordat logischerwijs niet geheel duidelijk was waar overal de wakken zaten. Gelukkig is het allemaal goed gegaan. De kwaliteit van het ijs tussen de Galamadammen en de Luts is wel erg slecht op veel stukken, overal hebben windwakken gezeten waardoor je poreus ijs hebt op hele stukken. De ijsdikte is ongeveer 8 tot 10 centimeter op dit traject, dus dat is redelijk. Er zijn 4 stukken waar gekluund moet worden op dit stuk omdat het ijs daar zeer slecht is, niet zozeer door de dikte maar wel doordat het ijs daar zeer poreus is. De Morra ligt er redelijk bij, alleen bij Warns schijnen nog een aantal problemen te zijn met de dikte van het ijs.
Ik hoorde net op het NOS-journaal dat er over wordt gedacht om Balk uit de route te halen, dit is ONJUIST! Er wordt wel degelijk ingezet om de route via de Luts (in Balk) te laten lopen. Dit is ook de insteek geweest, want anders was immers het stuk richting de Luts niet ijsvrij gemaakt, maar juist richting Heeg.
Zoals gemeld hebben we vanochtend en vanmiddag het stuk tussen Stavoren en Hindeloopen sneeuwvrij gemaakt over een lengte van 8 kilometer. Het is juist dat de route geheel langs de zeedijk gaat en niet via Koudum naar Hindeloopen. Het stuk tussen Koudum en Molkwerum is namelijk zeer slecht met diverse grote wakken er in. Het ijs tussen Stavoren en Hindeloopen is overigens zeer goed, zo goed zelfs dat ik al op me bek ging zo glad is het.:P
Tot zover de update!
maar wat is jouw gevoel: komt ie er?ja of nee?
lastig om te zeggen, de ijscentrale hier was gematigd negatief. Ik ben gematigd positief. De sneeuw is er overal vanaf, overal ligt ongeveer nu 8 centimeter
Vannacht komt daar 1 tot 2 centimeter bij, morgenavond komt er niks bij, donderdagnacht komt er 1 centimeter bij, vrijdagavond komt er 2 centimeter bij en zaterdagavond ook nog 1 centimeter.
Dan hebben we overal tenminste liggen 7 + 1 + 1 + 2 + 1 + 1 voor het breken = 13 centimeter
Dus dan ligt overal minimaal 13 centimeter, met op sommige stukken wel 18 of 19.
Dan zou hij zondag kunnen worden gereden, zaterdag is uitgesloten.
Overigens is het nu het koudst in Z-W Friesland, dus laat het hier maar lekker onbewolkt blijven. Dat is wat we nodig hebben nu.
De route tussen Molkwerum en Hindeloopen gaat ook langs de zeedijk? Daar reed ik vanochtend nog langs en lag het vol met sneeuw. Nu niet meer?
IJs zag er daar ook prima uit, voor zover ik kon zien.
Vannacht komt daar 1 tot 2 centimeter bij, morgenavond komt er niks bij, donderdagnacht komt er 1 centimeter bij, vrijdagavond komt er 2 centimeter bij en zaterdagavond ook nog 1 centimeter.
Dan hebben we overal tenminste liggen 7 + 1 + 1 + 2 + 1 + 1 voor het breken = 13 centimeter
Dus dan ligt overal minimaal 13 centimeter, met op sommige stukken wel 18 of 19.
Overigens is het nu het koudst in Z-W Friesland, dus laat het hier maar lekker onbewolkt blijven. Dat is wat we nodig hebben nu.
Zaterdag is alles behalve uitgesloten, acht de kans dat hij gereden kan worden op de zaterdag veel groter dan de zondag. Ze gaan die schaatsers niet laten rijden met 4 a 5 graden boven nul. Heb ook nog bronnen dat de politie op de hoogte is gesteld dat het zaterdag gaat gebeuren. Veiligheidsdiensten krijgen de datum altijd eerder te weten.
Als die snuggere Friezen nou zaterdag al begonnen waren met sneeuwruimen van het ijs ipv gisteren en vandaag dan was het ijs nu al dikker geweest.
En ja, het was misschien gevaarlijk zaterdag maar is het dat nu niet dan? Sneeuw zorgt voor minimale ijsaangroei dus het risico op slecht ijs is ongeveer hetzelfde.
Gisteren was het ijs op sommige plekken in het zuidwesten nog slechts 2 centimeter.
Dan moet er dus nog 13 cm bij. In de regel (klopt niet helemaal, weet ik) is 5 graden vorst 1cm ijs.
5x13=65. Dan moet er dus nog 65 graden vorst overheen. Vannacht was het -15, houdt je nog 50 graden over.
Als we de verwachting voor de komende nachten nou even op een rijtje zetten. Hierbij ga ik uit van de laagste waarden van de KNMI verwachting, in het positiefste geval zal het dus zo zijn:
Di-Wo: -7
Wo-Do: -10
Do-Vr: -7
Vr-Za: -8
Samen: -32
De maxima overdag zijn -3, -1, -3 en -2, dus samen -9.
Dan kom je dus tot en met zaterdag op -41 uit, en dat is gewoon te weinig.
Aangezien van zaterdagnacht op zondagnacht alweer positieve waarden worden berekent voor het noorden neem ik deze nacht niet mee.
Mijn conclusie: Elfstedentoch? Jammer, maar net niet.
Tenzij er een alternatieve route wordt gevonden natuurlijk.
En met deze reactie wil ik niet alles meteen weer voor iedereen verpesten enz., maar ik ben gewoon realistisch
Als ze voor een alternatieve route gaan dan vindt ik het de naam elfstedentocht niet waardig. De route zoals het hoort of helemaal geen elfstedentocht. ( of onder een andere naam) anders is het wel een beetje een nep tocht
Als die snuggere Friezen nou zaterdag al begonnen waren met sneeuwruimen van het ijs ipv gisteren en vandaag dan was het ijs nu al dikker geweest.
En ja, het was misschien gevaarlijk zaterdag maar is het dat nu niet dan? Sneeuw zorgt voor minimale ijsaangroei dus het risico op slecht ijs is ongeveer hetzelfde.
Volgende keer moet jij het maar ff regelen
als ik dit dan zo lees van je,uiteindelijk overal 13 cm overal en sommige stukken over de 15 cm,dan giet het toch gewoon oan?
maar de reden dat jij/en de ijscentrale nog niet overtuigd zijn,komt door het feit dat die 6 cm er niet komt,omdat de temperatuur misschien veel hoger uit zal vallen de komende dagen? of wat is nog meer de reden?
Nee, want de tocht volgt nog steeds grotendeels dezelfde route als altijd, en alle steden worden nog steeds aangedaan, dus het is nog steeds de Elfstedentocht. Daarnaast werd er vrijwel altijd wel een beetje afgeweken van de eigenlijke route, ivm wakken ed..
Idd. De hovercraft had op dag 1 in kunnen worden gezet. Verse sneeuw blaas je zo weg met zo'n ding. Dan was er nu geen enkele twijfel geweest. Maar we krijgen volgend jaar een vrouwelijk lid die dit aan de kaak gaat stellen
Alle 11-Steden wordt wel aangedaan hoor alleen kan je die op verschillende manieren schaatsen....men gebruikt natuurlijk wel een route die ze zoveel mogelijk aanhouden elke keer als het bestuur daarvan afwijkt noemt men dat een alternatieve route!