In groepjes geen probleem,alle 16.000 gelijk wel
Wil wel ff zeggen: RESPECT voor de mensen die alles op alles zetten om het ijs sneeuw vrij (enz enz) te maken!!
Mijn complimenten voor het werk wat daar door de vrijwilligers verricht wordt en vooral de saamhorigheid
Gisteren was het ijs op sommige plekken in het zuidwesten nog slechts 2 centimeter.
Dan moet er dus nog 13 cm bij. In de regel (klopt niet helemaal, weet ik) is 5 graden vorst 1cm ijs.
5x13=65. Dan moet er dus nog 65 graden vorst overheen. Vannacht was het -15, houdt je nog 50 graden over.
Als we de verwachting voor de komende nachten nou even op een rijtje zetten. Hierbij ga ik uit van de laagste waarden van de KNMI verwachting, in het positiefste geval zal het dus zo zijn:
Di-Wo: -7
Wo-Do: -10
Do-Vr: -7
Vr-Za: -8
Samen: -32
De maxima overdag zijn -3, -1, -3 en -2, dus samen -9.
Dan kom je dus tot en met zaterdag op -41 uit, en dat is gewoon te weinig.
Aangezien van zaterdagnacht op zondagnacht alweer positieve waarden worden berekent voor het noorden neem ik deze nacht niet mee.
Mijn conclusie: Elfstedentoch? Jammer, maar net niet.
Tenzij er een alternatieve route wordt gevonden natuurlijk.
En met deze reactie wil ik niet alles meteen weer voor iedereen verpesten enz., maar ik ben gewoon realistisch
Natuurijs is geen wiskunde. Er moet gemiddeld zo'n 15 centimeter ijs liggen, het is echt niet zo dat dat overal moet zijn. Plekken van 11-14 cm komen steevast elke Elfstedentocht voor. Er kan om veel zwakke heen gekluunt worden, er zijn alternatieve routes en de baan is bijna grotendeels sneeuwvrij. Met nog een paar nachten veel vorst komt die tocht er wel hoor.
Rayonhoofd controleert de ijsdikte op #Elfstedentocht route http://pic.twitter.com/ljIqNyXQ
Rayonhoofd controleert de ijsdikte op #Elfstedentocht route
Goeie Fotosjop! | Gewijzigd: 7 februari 2012, 18:40 uur, door just0408
Je kunt je wel voorstellen dat er op populaire stukken : Leeuwarden/ dokkum/ bartlehiem dikker ijs moet zijn dan op een open stuk tussen stavoren en hindeloopen. Er is een andere minimum dikte nodig bij een kleine smallere vaart, dan bij een groot breed stuk.
Het ijs viel me 100% mee. Oké slechte stukken vlakbij molkwerum maar dat is te klunen.
Ijs hiervoor Johan Friso kanaal is nu 13cm ( was twee dagen geleden 8cm!)
Ijsdiktes gaat langzamer als het ijs dikker is... Laatste centimeters maar die plekken die echt de benodigde dikte nodig hebben, staan er goed voor...
Stukken die nu sneeuwvrij zijn groeien bij -10 ongeveer 2 cm per nacht
Ga je donderdag ook mee?
Hier in de tuin ook -7. Brrrr. Voelt een stuk kouder aan!
JanKoudum, zie dat je aan het typen bent. Ben benieuwd!! | Gewijzigd: 7 februari 2012, 18:50 uur, door MamaAsz
Gisteren was het ijs op sommige plekken in het zuidwesten nog slechts 2 centimeter.
Dan moet er dus nog 13 cm bij. In de regel (klopt niet helemaal, weet ik) is 5 graden vorst 1cm ijs.
5x13=65. Dan moet er dus nog 65 graden vorst overheen. Vannacht was het -15, houdt je nog 50 graden over.
Als we de verwachting voor de komende nachten nou even op een rijtje zetten. Hierbij ga ik uit van de laagste waarden van de KNMI verwachting, in het positiefste geval zal het dus zo zijn:
Di-Wo: -7
Wo-Do: -10
Do-Vr: -7
Vr-Za: -8
Samen: -32
De maxima overdag zijn -3, -1, -3 en -2, dus samen -9.
Dan kom je dus tot en met zaterdag op -41 uit, en dat is gewoon te weinig.
Aangezien van zaterdagnacht op zondagnacht alweer positieve waarden worden berekent voor het noorden neem ik deze nacht niet mee.
Mijn conclusie: Elfstedentoch? Jammer, maar net niet.
Tenzij er een alternatieve route wordt gevonden natuurlijk.
En met deze reactie wil ik niet alles meteen weer voor iedereen verpesten enz., maar ik ben gewoon realistisch
Stukken waar het ijs 2cm was zijn niet meegenomen in de route.
Die zijn afgezet of er is een baan langs een betrouwbaar stuk gezet. Er kan omheen gekluund worden of een alternatief gezocht worden.
Er wordt echt alles aan gedaan om het te laten slagen. Of het alle,aal voor niks is geweest, als het niet doorgaat?
Ik denk het niet... De voorpret is geweldig! Er is met heel veel plezier en lol geveegd!