7 februari 2012 13:21
HARLINGEN - Sinds gisteren is men met man en macht bezig de Elfstedenroute in de gemeente Harlingen sneeuwvrij te maken. De Elfstedenkoorts heeft toegeslagen nu het al een dikke week vriest. Menig vrijwilliger heeft de sneeuwschuiver tevoorschijn gehaald om te helpen.
Leerlingen van de Maritieme Academie werden ingezet om de singels onder handen te nemen. Dit is een traditie. Juist daar waar machines het ijs nog niet op kunnen omdat het niet dik genoeg is kunnen deze vele handen de sneeuwlaag doen verdwijnen.
De IJswegencentrale heeft met machines de Bolswardervaart schoongemaakt, net als het stuk tussen Harlingen en Kimswerd. Ook werden ijstransplantaties uitgevoerd om wakken te dichten. Zo zwommen er veel eenden in een wak bij de Kimswerderbrug en ook het gat bij de Franekerpoortsbrug werd gedicht. “Het ijs bestaat uit fijne schotsen, afkomstig uit het Hegewiersterfjildâ€Â, vertelt rayonhoofd Harry Boon. “Deze hebben we met een kraantje naar de wakken gebracht. Iemand van de IJswegencentrale heeft de schotsen er goed ingeharkt.â€Â
Bron: Harlinger Courant
100% mee eens Ben,Religie zou dan iets moois kunnen tegenhouden
Lijkt nu eerder op 2 a 3 daagjes dooi vanaf maandag, maar daarna gewoon weer aanvoer van koudelucht.
Lees meer: http://www.nujij.nl/algemeen/maandag-elfst...x#ixzz1lhb7I4og
Lees meer: http://www.nujij.nl/algemeen/maandag-elfst...x#ixzz1lhb7I4og
Dat wordt 'm niet denk ik, of je moet van natte voeten houden
Inderdaad.
Als ik eens naar wat anders dan alleen de temperatuur kijk dan zie ik een tocht die alleen de meest sadistische luie stoel "rijders" zal verheugen... | Gewijzigd: 7 februari 2012, 14:38 uur, door jcroon
Vanaf 10 uur tot 14 uur met 100 mensen druk aan het vegen geweest tussen Stavoren en Hindeloopen, inmiddels is al 6 kilometer gedaan. Er moet nog iets van 3 kilometer gedaan worden. Op een enkel zwak stukje na ziet het stuk tussen Stavoren en Hindeloopen er zeer goed uit. De afgelopen 2 dagen is het ijs daar sterk verbeterd. Het enige zwakke stuk is nu de Morra en de Luts. Het is afwachten mensen, maar zaterdag gaan we niet redden vermoed ik. Zondag is de eerste kans vermoed ik.
*EDIT* Laat maar oude pluim..
M'n vraag blijft wel staan.. Moeten we niet de kaart voor noord pakken ipv noordoost? | Gewijzigd: 7 februari 2012, 14:45 uur, door jlammertink
Volgens mij een Volvo (verlengd) en als ik me niet vergis wordt onze kroonprins hierin rondgereden...
*EDIT* Laat maar oude pluim..
M'n vraag blijft wel staan.. Moeten we niet de kaart voor noord pakken ipv noordoost?
het gaat om transport kou vanuit het oosten (is hier al tig keer verteld), die warmt niet op in het noordoosten dus zal in het friesland net zo koud zijn, tevens is het ijsselmeer nagenoeg dicht en ook de waddenzee heeft weinig invloed meer op de temperatuur.. dus om je antwoord te geven op je vraag,maak een mengelmoes van noordoost en noorden (wadden) en je zit aardig in de riching
Galamadammen.. haha wat een naam eigenlijk, is dat ooit bedacht door een allochtoon (no offense), die praten toch ook gamalegalama (zie meisje uit oude pekela vind negers maar niks bij 4:54) | Gewijzigd: 7 februari 2012, 14:57 uur, door Roan
Vanaf 10 uur tot 14 uur met 100 mensen druk aan het vegen geweest tussen Stavoren en Hindeloopen, inmiddels is al 6 kilometer gedaan. Er moet nog iets van 3 kilometer gedaan worden. Op een enkel zwak stukje na ziet het stuk tussen Stavoren en Hindeloopen er zeer goed uit. De afgelopen 2 dagen is het ijs daar sterk verbeterd. Het enige zwakke stuk is nu de Morra en de Luts. Het is afwachten mensen, maar zaterdag gaan we niet redden vermoed ik. Zondag is de eerste kans vermoed ik.
Goed bezig! Ik was er rond 9 uur, even loeren maar had een kleintje in de auto.
Kunnen ze om de Morra heen?
Dank!