zeker mee eens,
en daarbij komt dat een gedeelte van de schaatsers zelf niet op zondag willen schaatsen,
omdat men de zondagsrust wil houden.
dus wat mij betreft lekker maandag 13/02/2012
zal historische datum worden
nee geen domme opmerking, juist een logisch gevolg van dik ijs dat het minder hard groeit..
En dat commentaar op de christenen, die mogen hun stem wel laten horen, maar het gaat heus wel door.. Ik denk niet dat ze het zullen aflasten omdat een groep het verbied
Dit lijkt mij zeer aannemelijk. De warmte van het water onder het ijs moet door een steeds dikker wordende laag ijs om uiteindelijk aan de lucht te worden afgestaan.
Het is onmogelijk om bij -15 slechts een groei te hebben van 1 cm bij de geringe dikte die het nu heeft. Dan moeten er meer factoren een rol spelen dan alleen (de deels toch verwijderde) sneeuw. Er moeten andere factoren een doorslaggevende rol spelen die de ijsgroei tegen houdt. Ik hoorde gisteren iemand op TV iets zeggen over stroming onder het ijs die zou ontstaan zijn door de opwaaien vorige week. Dat het door de NO-ster allemaal naar het ZW van Friesland is opgewaaid en nu door smalle delen vrij snel probeert terug te stromen. Maar zou dat (verevenen waterspiegel) nu nog spelen?
Heeft dat nog gevolgen voor waar het de reeds bevroren stukken waar de waterspiegel eerst te laag was geworden door die zelfde wind en nu het water daar boven het ijs probeert te komen via de kanten of het ijs gevaarlijk onderdruk zet?
Iemand die hier iets meer over kan zeggen?
Snap er geen drol van.
Men doet hier wat hij kan. Het kon niet eerder omdat je er dan simpelweg doorheen zou zakken.
Gisteren is tot laat in de avond... de hele route (een baan) tussen stavoren en warns geveegd. (naar warnserbrug) Ijsdikte varierend van 4 cm! tot 10 cm. Was zeer onbetrouwbaar, men liep met zijn tweeën aan een groot stuk touw om het te verkennen, om maar even een beeld te geven.
Vanmorgen stavoren richting massaal geveegd... Stavoren uit richting de zeedijk zitten we rond de 8 a 9 cm... prachtig om te zien zoveel mensen die meehielpen ik denk wel 200 als het er niet meer zijn geweest.
Nu zijn ze langs de zeedijk aan het vegen.. richting molkwerum.... Daar is het veel minder dan 8 cm. Onmogelijk om met 200 man te vegen... Dus verspreiden en hopelijk dikt dat snel aan. (optie kan zijn via het ijsselmeer, maar er is nog een ander zwak stuk voor molkwerum)
Zojuist mannen met actetassen en schoenen op het ijs gezien, druk schrijvend, hier op het johan friso kanaal...
Heeft dat nog gevolgen voor waar het de reeds bevroren stukken waar de waterspiegel eerst te laag was geworden door die zelfde wind en nu het water daar boven het ijs probeert te komen via de kanten of het ijs gevaarlijk onderdruk zet?
Iemand die hier iets meer over kan zeggen? het heeft indd te maken met onrustig water onder ijs en sneeuw zelfs de ijsmeester heeft een hard hoofd in de kans betaat dus uitwijken maar er moet heel wat gebeuren, ik heb inmiddels flexibele duimen door het duimen haha
frisokanaal (vanuit stavoren, richting warns - 4 februari )
Stuk bij warnserbrug richting stavoren 6 februari is nu een baan geveegd
stuk bij de warnserbrug richting koudum 6 februari wordt nu geveegd
Vanuit Stavoren achter het spoor richting de zeedijk, vanmorgen
Vanuit Stavoren achter het spoor, vanmorgen
Tijd voor een bakkie...
Zeedijk richting molkwerum...
| Gewijzigd: 7 februari 2012, 13:02 uur, door yookin
en daarbij komt dat een gedeelte van de schaatsers zelf niet op zondag willen schaatsen,
omdat men de zondagsrust wil houden.
dus wat mij betreft lekker maandag 13/02/2012
zal historische datum worden
Van mij hoeft niemand te gaan schaatsen als ze niet willen.. blijven ze lekker thuis, of gaan naar de kerk of dansen naakt rond een vuur of wat ze ook doen, van mij mogen ze.. Alleen jammer dat deze religieuze mensen proberen hun overtuiging ook aan andere mensen op te dringen. Hou het lekker voor jezelf, vul het in zoals je zelf wilt.
Als je denkt dat je op zondag niet mag/kan schaatsen, dan is dat in feite je eigen probleem, en niet het probleem van mensen die geen issues hebben met schaatsen op zondag.
Helemaal mee eens!
Mensen, ga maar even kijken op de volgende link naar recente ijsfoto's van 11 Stedenrayon Oude Leije...
http://forum.onweer-online.nl/index.php?sh...mp;#entry350879
In principe heb je helemaal gelijk, het is ook geen discussie over religie, maar het is naar aanleiding van religieuze aanspraak die rechtstreeks op iets slaat op het onderwerp van dit topic en dan ligt daarover een specifieke discussie voor de hand.
Ja inderdaad, maar volgens mij de discussie niet waard. Er is al gesteld dat men uit respect rekening gaat houden met gereformeerd Nederland, maar als het niet anders kan de tocht gewoon op zondag te houden. Opzicht netjes toch. Het is ook logisch om het algemeen maatschappelijk belang zwaarder te laten wegen.
Op zondag dooit het in Friesland waarschijnlijk al zo'n 3 a 4 graden, dus dan kan het zo bij zo niet op zondag verreden worden. Die toestanden met als dat water op het ijs zoals in 1985 moet je niet weer hebben.
Alleen zaterdag is nog een optie, maar dan is het ijs waarschijnlijk nog lang niet overal dik genoeg.
Dus het is te hopen dat de dooi maar een paar dagen duurt en het dan weer gaat vriezen, want anders kun je de Elfstedentocht wel vergeten.