Galamadammen was 8 cm hoorde ik van de ijsmeester uit Koudum.
Morra weet ik niet.
Ik zit nu in Woudsend, dus hou jullie op de hoogte van mijn bevindingen!
Spannend hoor! Die sneeuw MOET eraf!
Meer waarde dan een weerspreuk is het niet. Onzin dus!
KNMI:
'Wel leven in de volksweerkunde nog steeds ideeën dat "krachten" van de maan op het weer zouden bepalen. Tal van weerspreuken leggen een nimmer bewezen verband tussen maanfasen en het weer, zoals "een maandagse nieuwe maan zal in regen vergaan" of "vorst met nieuwe maan dan kun je op de schaatsen gaan".
Van een andere orde zijn verschijnselen als kringen om de maan. In een dunne wolkenlaag, die bestaat uit fijne waterdruppeltjes of ijskristallen, kan het licht van de maan aanleiding geven tot een gekleurde ring. Dat kan een voorbode zijn van slechter weer met neerslag en wind. Ook de kleur van de maan zou iets zeggen: "een bleke maan kondigt regen aan, een rossige maan wind en een heldere maan mooi weer".
Het enige dat we zeker weten is dat de zon en vooral de maan, die dichterbij de aarde staat, invloed hebben op het getij. Bij volle of nieuwe maan staan zon en maan op één lijn ten opzichte van de aarde. De aantrekkingskrachten van zon en maan trekken dan samen aan het water in dezelfde richting. Het hoogwater is dan extra hoog, springvloed genaamd. Welk getij werkelijk optreedt hangt niet alleen af van de stand van zon en maan, maar ook van het weer, vooral van de wind. Bij storm kan dat leiden tot stormvloed, een sterke verhoging van de zeespiegel langs de kust.' | Gewijzigd: 6 februari 2012, 10:01 uur, door Ben47
In stavoren vriest het sinds 4 uur al streng.
Misschien moet we het positieve zien,zeker 70% van de route is in zeer goede staat en als het nog een weekje zo door gaat zit er wel 15cm in
om misstanden te voorkomen,ik had het over stavoren | Gewijzigd: 6 februari 2012, 10:10 uur, door winter=fijnweer
Als ik de reacties allemaal hoor en ook eens wat op en neer surf dan krijg ik het idee dat vanaf het moment dat er gezegd werd dat ze in Friesland veel te nuchter zijn om al gek te worden, althans nuchterder dan de hollanders, de gekte in Friesland is losgebarsten...
Vannacht krijgen we wederom zeer strenge vorst, dus vandaag fklink vegen, dan kan het hard aangroeien
Hopelijk wel,bewolking voor vandaag/vanavond verwacht moet dan maar snel opkrassen
Dooi zet door...
Ijsdikte grafiek, is helemaal om te huilen
niet te veel waarde aanhechten.
gevoel dat die vanavond beter is.
ps.zie de spreiding,zeker nog 40% kans dat het gewoon door wintert.
| Gewijzigd: 6 februari 2012, 10:27 uur, door winter=fijnweer
Dooi zet door...
Ijsdikte grafiek, is helemaal om te huilen
zo warm heb ik ze nog niet gezien.... ik was zeker niet zker van alle koude oplossingen die hier werden aangedrage, ik was meer op li van de oude pluimen maar ook die waren kouder.
en die ijspluim? gemiddelde dikte (dikste variant) van nog geen 20 cm, als dat de gemiddelde dikte is dan kun je er donder op zeggen dat de 15 op heel veel plekken niet gehaald word.
'Tegen het weekeinde bereikt Nederland een nieuw Siberisch koufront van vanuit het oosten'
Bron:Ad
maar als dan de dooi maandag invalt en in het weekend het gewoon vriest, kan die alsnog door gaan.
zie 85 maximum temperatuur die dag:+4
Weerplaza heeft zojuist verwachting naar buiten gebracht, en is ook niet echt positief
Wat is dit toch ineenkeer
@jcroon, nee zo warm had ik ze ook nog niet gezien! Komt ook even zo om de hoek..
Zou de beer ween wintertukkie nemen?