1) Eerste constatering van wat vegen was dat er mooi en strak zwart ijs onder lag - niet aangetast door de sneeuw > goed.
2) Tweede constatering was dat de weggeveegde sneeuw met de bladblazer (benzine, zware uitvoering) weg te blazen was, vergelijkbaar met bladeren, niet ver maar voldoende > redelijk
3) Derde constatering was dat niet geveegde sneeuw (en het was puur poeder) niet weg te krijgen was > mislukt.
Dus vegen is king, erna blazen helpt opruimen maar lost het probleem niet op.
Daarna heerlijk geschaatst op die sloot - mooi ijs. | Gewijzigd: 6 februari 2012, 00:21 uur, door franssie
De grote vraag voor dit moment is natuurlijk met welke drie woorden de volgende tocht zal worden aangekondigd. We hadden al "it giet troch"(1963), "it sil heve" (1985) en het inmiddels vermaarde "it giet oan" (1997). Voor de editie 2012 gok ik op : "it kin krek"
1) Eerste constatering van wat vegen was dat er mooi en strak zwart ijs onder lag - niet aangetast door de sneeuw > goed.
2) Tweede constatering was dat de weggeveegde sneeuw met de bladblazer (benzine, zware uitvoering) weg te blazen was, vergelijkbaar met bladeren, niet ver maar voldoende > redelijk
3) Derde constatering was dat niet geveegde sneeuw (en het was puur poeder) niet weg te krijgen was > mislukt.
Dus vegen is king, erna blazen helpt opruimen maar lost het probleem niet op.
Daarna heerlijk geschaatst op die sloot - mooi ijs.
Haha! Prachtig om te lezen dat er serieus mee aan de slag word gegaan. Maar goed, de sneeuw zit dus al te vast in elkaar op het ijs gedrukt begrijp ik, dus de hovercraft heeft dan ook geen zin meer. Dan rest er niks om maar met de bezem te gaan doen. Veegse in elk geval en probeer er een mooie baan van te maken
De grote vraag voor dit moment is natuurlijk met welke drie woorden de volgende tocht zal worden aangekondigd. We hadden al "it giet troch"(1963), "it sil heve" (1985) en het inmiddels vermaarde "it giet oan" (1997). Voor de editie 2012 gok ik op : "it kin krek"
En was dan 1986 ook niet 'it giet on' ? | Gewijzigd: 6 februari 2012, 08:31 uur, door Sanwa
Helaas moet ik morgen de hele dag, niet voor mijn plezier werken Maar ben benieuwd
Grappige is in het nummer word gezegd;
Deze schaatsers zijn helden, over 50 jaar word daar nog over gesproken
Dit jaar precies 49 jaar geleden... | Gewijzigd: 6 februari 2012, 01:17 uur, door TornadoCowboy
Woensdag Dag -2/1 Nacht -8/-5
Donderdag Dag -1/1 Nacht -6
Vrijdag Dag -4/-2 Nacht -8/-5
Zaterdag Dag -3/-1 Nacht -10/-8
Zondag Dag -4/-1 Nacht -14/-12
En de gehele periode weinig tot geen neerslag van betekenis.
Zon kansen over het algemeen rond de 60%
Aldus KNMI verwachting bij de nieuwe Pluim
zondag 12 februari tot en met zondag 19 februari
60-70 % kans op het aanhouden van het koude en meest droge weer.
Rond 30-40 % kans op een overgang naar een minder koud weertype met grotere neerslagkansen.
Uitgifte: 05/02/2012 02.
it giet oan! zeker van
Beste onweer 2012 : Op Dominicaanse Republiek 16 op 17 Juni! Zal nooit in Nederland overtroffen worden.
Ben benieuwd...
Hieronder filmpje van nos journaal
http://nos.nl/l/tcm:5-1178741/
| Gewijzigd: 6 februari 2012, 06:51 uur, door MarkNL
ijspl... Brisk is me voor
Die ijspluim is wel mooi natuurlijk, maar die gaat ervan uit dat het ijs nu al 15 cm is. Dat is dus absoluut niet het geval.
Het is ook spannend zeker maar ik wacht het gewoon af ga geen voorspellingen doen .
ik gun het de friesen zou mooi zijn .
duimen maar .
KOUD!
Als ze nu eens vandaag nog gaan vegen op de belangrijkste stukken ( Balk-Stavoren), aankomende nacht kan het dan goed groeien!
Oooh spannend hoor
Jammer dat ik zo moet werken, maar kan het kijken op het werk. | Gewijzigd: 6 februari 2012, 07:30 uur, door MamaAsz
Zag dat eendjes nog lekker aan het poedelen waren dus die moeten nog even weggelokt worden
en op die plek(ken) moet er nog ijs getransplanteerd worden | Gewijzigd: 6 februari 2012, 07:37 uur, door albalinda
Zag dat eendjes nog lekker aan het poedelen waren dus die moeten nog even weggelokt worden
en op die plek(ken) moet er nog ijs getransplanteerd worden
zeiden ook dat het traject sneeuw-Leeuwarden 2X moet rijden.
dus neem alles tot de persconferentie met een koreltje strooizout.
en op die plek(ken) moet er nog ijs getransplanteerd worden
Grootste probleem ligt toch echt in de Zuidwesthoek van Friesland, met name het stuk tussen Balk-Stavoren, boven de lijn Sneek-Bolsward zijn er niet veel problemen. Bij de Galamadammen is het ijs nog maar 5 tot 6 centimeter. Als je het door gaat rekenen met de huidige verwachtingen qua temperatuur komende week kom je maar op 12 centimeter aan het einde van de week, zondag of maandag is de eerste kans dat hij gereden kan worden, daarvoor (vrijdag/zaterdag) is het zo goed als onmogelijk...
Maar de sudwesthoek meldt dan weer wel -13,6
Dat geeft de burger weer moed... | Gewijzigd: 6 februari 2012, 08:38 uur, door Sanwa
dus neem alles tot de persconferentie met een koreltje strooizout.
Ok,zo zie je maar,slecht geinformeerd dus....
Ok,hopelijk een paar toch nog wat strengere nachtvorsten dan
http://www.rtl.nl/components/actueel/rtlni...stream/insa.xml
http://nos.nl/nieuws/live/journaal24/