Deze week lukt echt niet denk ik, eerst moet het 8cm zijn wil het geveegd kunnen worden. Verder kan een draaiing, of toe- of afname van de wind er voor zorgen dat het water onder het ijs in beweging komt, dit kan enorme slijtage als gevolg hebben.
Afgelopen donderdag is door het wegvallen van de wind veel open water dicht gevroren, maar ook op plekken 4cm(!) ijs van onder afgekalft! van 7 cm terug naar 3, dat speelt dus een grote rol. mensen zagen donderdag letterlijk bladeren onder het (duinne) ijs door drijven....het is niet alleen de hoeveelheidvorst die dus bepaalt hoe snel het ijs groeit. En laten we het over de sneeuw maar niet hebben. de steden en dorpen zijn wel geveegd, maar het buitengebied dus nog niet...wanneer dat geveegd is(hopelijk woensdag/donderdag), dan wordt ik echt blij en als het dan nog een dag of 4 /5 flink vriest (eind deze week) dan zie ik begin of half volgende week wel zitten voor de Tocht
ik geloof dat we al aardig wat voorinschrijvingen voor logees bij ons thuis hebben.....
Maar we hebben ook een camping die toch de hele winter open is, dus mensen hang de sleurhut er achter, en kom deze kant op. Maar 1 km van de route.....
Ja wat wil je... de meeste zijn de 95 al gepasseerd hoor! Die hebben nog nooit een bladblazer vastgehouden.
Zie mij eerdere posting. In hoogconjuctuur zal de Fries de tocht voor zichzelf organiseren. Dat was 1987 & 1996 zo. Eigenlijk willen die Friezen die Hollanders niet hebben. Ik ken er genoeg die er eigenlijk geen trek in hebben, maar omdat het nu in de economie slecht gaat, is men wel 'in' voor een 'feestje'.
En gelijk hebben ze, op al deze punten!!!!!!!
De verzuring heeft ook in Friesland toegeslagen!
ik kan niet eens schaatsen en het is veels te ver rijden , ik kijk wel vanaf de lounge-bank in de serre op de TV hahaha
Ach, als jullie hier komen polonaiselopen dan gedragen wij ons ook niet
Nee natuurlijk niet.
@jcroon Carnaval onderbreken voor een begrafenis Dat is pas kl*te...
En christelijk! De pastoor hier heeft er anders geen problemen mee om met carnavalszondag een borrelmiddag in het parochiehuis te hebben voor de leden van de christelijke harmonie. Inclusief wijn en bier. Dus zo'n schaatstocht moet gewoon kunnen. niet zeuren. Als het niet zou mogen van de Hem daarboven dan had die geen ijs uitgevonden...
Kunnen jullie vast ff oefenen...
( Wie kan het ff goed zetten.....) | Gewijzigd: 5 februari 2012, 23:13 uur, door luitzen
Als het doorgaat gedragen wij ons net zo als dat de Noorderlingen bij ons gedragen Ik zeg volgende week maandag!
maar dat ze de tocht al gaan schuiven zegt mij genoeg!
IT GIET OAN!!!!!!!! en ik weet het nu wel zeker ze zullen echt niet voor niks de tocht schoonvegen!!!
Zie verschillende jaren waarin de ijdikte meer dan 20cm was en waarin geen tocht is verreden. Kan iemand mij de maximale ijsdikte van dit jaar dan vertellen? Lijkt me toch niet boven de 20cm uit te komen?
De luts is nog niet geveegd, maar heb van betrouwbare bronnen vernomen dt hij wel dicht ligt.
Vegen is nu het keyword, naast de vorst. Dan komt 'ie er gewoon mensen!
Ik moet echt gaan slapen, maar heb last van toenemende koorts.