Beetje flauwe opmerking, het is de taak van de Rayonhoofden om dit op te zetten, het is een deel van organisatie. Als de Friezen dit al beschouwen als "Geen elfstedentocht" zie ik het somber in.
Een elfstedentocht op een natuurlijke manier is bijna niet meer te doen, tegenslag zoals wind / sneeuw is er altijd. | Gewijzigd: 3 februari 2012, 20:17 uur, door xzaz
Een elfstedentocht op een natuurlijke manier is bijna niet meer te doen, tegenslag zoals wind / sneeuw is er altijd.
Moet er wel ijs liggen waar je op kunt lopen of rijden hè..... Verder is er toch een voordeel dat niet de hele route dicht ligt, waar geen ijs ligt ligt ook geen sneeuw
Een elfstedentocht op een natuurlijke manier is bijna niet meer te doen, tegenslag zoals wind / sneeuw is er altijd.
Grootste probleem is gewoon dat het nog niet koud genoeg is geweest, maar wie weet gebeurt dat nog. Heb het even opgezocht: in de tijd voor de laatste tocht (4 januari 1997) vroor het 15 nachten op rij in De Bilt, waarvan 6 matig en 5! streng en 1 zeer streng (-16). Overdag kwam het 4 keer tot matige vorst en 7 keer tot lichte vorst. Vergelijk maar eens met wat we tot nog toe gehad hebben, dan zie je dat het gewoon nog niet veel voorstelt. En dat weten de Friezen. | Gewijzigd: 3 februari 2012, 20:42 uur, door mph
In de tijd voor de tocht (26 feb 1986)
24 keer op rij nachtvorst (waarvan 20 ijsdagen) met 7 keer strenge vorst en 13 keer matige vorst
In de tijd voor de tocht (21 feb 1985)
15 keer op rij nachtvorst (waarvan 9 ijsdagen) met 6 keer strenge vorst en 5 keer matige vorst. In januari waren er trouwens al 13! dagen met strenge vorst.
Dit benadrukt nogmaals dat de huidige vorstperiode nog niks voorstelt (hoe leuk het ook is).
ok, maar dan heb je het over 12 nachten met matige en strenge vorst. Daar zitten we nog lang niet aan, dat klopt, maar volgend weekend zit je wel aan die 12 als de vorst het volhoudt. In 1996/1997 begon het ook met veel wind en lange tijd open water, dat mag dus niet het excuus zijn. Sneeuw kan wel zorgen dat 12 nachten nog niet voldoende zou zijn. Het zal niet makkelijk worden, winter moet harder doordrukken dan nu het geval lijkt.
Daarnaast ligt er volgens Ijsdikte.eu al een aantal cm op enkele plaatsen, en ook in 1997 hebben ze ijstransplantaties gedaan.. wakken hou je sowieso omdat het natuur die met opzet openhoudt. | Gewijzigd: 3 februari 2012, 21:44 uur, door xzaz
In de tijd voor de tocht (26 feb 1986)
24 keer op rij nachtvorst (waarvan 20 ijsdagen) met 7 keer strenge vorst en 13 keer matige vorst
In de tijd voor de tocht (21 feb 1985)
15 keer op rij nachtvorst (waarvan 9 ijsdagen) met 6 keer strenge vorst en 5 keer matige vorst. In januari waren er trouwens al 13! dagen met strenge vorst.
Dit benadrukt nogmaals dat de huidige vorstperiode nog niks voorstelt (hoe leuk het ook is).
ik weet dat deze nog niet veel voorstelt,maar ook omdat we nog geen week op weg zijn
met vandaag er bij hebben we in de bilt
6 dagen met nachtvorst,5 ijsdagen waarvan 2 met lichte vorst,3 met matige en 1 met strenge.
met de aankomende verwachtingen zo als er vanmiddag bij lagen.
kan je er een week bij op rekenen
met de ec pluim van vanmorgen de virtuele stand voor zaterdag 11 februari
14 dagen met nachtvorst,13 ijsdagen waarvan 2 met lichte vorst,8 met matige en 2 met strenge..
en gegevens uit verleden zeggen niets over de toekomst.
al de sneeuw is gewoon niet goed ervoor geweest en we moeten gewoon geduld hebben wie weet komt het er nog van en hebben we hier in friesland wel een knal feest!
sorry maar moest dit even kwijt!
met vandaag er bij hebben we in de bilt
6 dagen met nachtvorst,5 ijsdagen waarvan 2 met lichte vorst,3 met matige en 1 met strenge.
met de aankomende verwachtingen zo als er vanmiddag bij lagen.
kan je er een week bij op rekenen
met de ec pluim van vanmorgen de virtuele stand voor zaterdag 11 februari
14 dagen met nachtvorst,13 ijsdagen waarvan 2 met lichte vorst,8 met matige en 2 met strenge..
en gegevens uit verleden zeggen niets over de toekomst.
De gegevens zeggen ook niks over de toekomst, ze geven alleen aan hoeveel vorst er wel niet nodig is voor een Elfstedentocht. En dat we daar dus nog lang niet aan zitten. | Gewijzigd: 3 februari 2012, 21:59 uur, door mph
en bedoelde net niet negatief alleen kan me er soms zo over ergeren | Gewijzigd: 3 februari 2012, 22:10 uur, door steffantje
Er is in Friesland altijd een zgn. Ijswegencentrale aktief, die banen gaat uitzetten en vegen, zo gauw het ijs sterk genoeg is. Helaas is het nog niet zo ver.
...Als je hier in Oude Leije nu eens langskomt met een goeie bezem, dan veeg ik met je mee
Dat de Friezen daar nuchter onder blijven is niet dom, stom of wat dan ook, maar dat heet reëel kijken naar de zaken.
Voor de sneeuw had ik hoop, nu na de sneeuw geef ik het wel nog kans maar minder. En dan kun je in 2012 hoovercrafts en Chinooks in gaan zetten maar dat is niet de bedoeling. Het is juist het spectaculaire van de tocht, het laat zich niet af dwingen en 1 keer in de zoveel tijd komt het spontaan voor.
Als geboren en getogen Mestrechteneer, na 26 jaar het Maastricht verruild voor Friesland (sinds 1999).
Heerlijk nuchter, überhaupt geen dromers.
De Friezen zijn niet makkelijk gek te krijgen, natuurlijk willen ze een "Tocht der tochten".
Maar voor volgende week woensdag / donderdag zul je ze niet horen.
Al die heisa in de media vinden ze onnodig en prematuur.
Het zal, zoals velen voor mij hebben verteld, heel wat meer nachten strenge vorst en overdag matige vorst nodig hebben voordat de elfstedenkoorts echt toeslaat.
Het ijs is nog erg onbetrouwbaar. Door de wind liggen er nog grote stukken open en zijn er veel windwakken.
Er is zeker nog meer vorst nodig om een minimale ijsvloer te hebben! DE gevallen sneeuw maakt het nog verraderlijker.
Voorlopig zijn alleen de ijsbanen nog betrouwbaar!
OP deze tocht na.
Morgenvroeg ga ik een van de eerste toertochten rijden. De familietoertocht in de Jan Durkspolder in Earnewâld.
Voor mij is de winter al geslaagd, een kers op het toetje zou het alleen maar beter maken. Als de winter doorzet zeg ik, 13, 14 of 15 februari.
Ondertussen moet ik regelmatig lachen als ik de opmerkingen van sommigen hier op het forum lees.
Je zou bijna denken dat de nuchterheid van de Friezen tot frustratie leidt bij andere landgenoten. | Gewijzigd: 3 februari 2012, 22:32 uur, door Thunderknight