De waarschijnlijkheid neemt denk ik af dat het veel kouder wordt. Misschien nog 1 of 2 graadjes eraf ?
Ligt eraan. Als de wind aantrekt is het gedaan met die extreem lage temps. Maar anders, mits de mist blijft hangen, zie ik nog wel de -22/-23 in zicht komen.. Moet natuurlijk wel realistisch blijven.
Gaaf, zet ze volgend jaar weer hier neer op dezelfde datum. De kans op zoveel koude op dezelfde datum is nihil.
Zet in je agenda alvast: "Kaartjes plaatsen"
Zeg nooit nooit. Hadden ook twee keer achter elkaar een witte kerst. Was ook tot dusverre nog nooit eerder voorgekomen sinds het begin v/d metingen
Vergeet ik niet zomaar.....Ik plaatst ze juist ook van de zomer als er een nacht is die niet onder de 24 graden komt met als titel ''Weet je nog''
Beste onweer 2012 : Op Dominicaanse Republiek 16 op 17 Juni! Zal nooit in Nederland overtroffen worden.
Inderdaad, of twee elfstedentochten na elkaar in de jaren tachtig.
Zeg er dan tenminste nog bij dat het koud is in Lelystad ofzo.
| Gewijzigd: 4 februari 2012, 01:58 uur, door Tyshane
Is waar. Het weer heeft geen geheugen en denkt niet: "Het was vorig jaar al extreem dus slaan we dit jaar maar een keertje over". Toch zegt de statistiek dat de kans nihil is, en aan de andere kant; als je dit jaar 18 miljoen wint in de staatsloterij dan kan dat volgend jaar gewoon weer gebeuren en het jaar erop weer enzovoort. Maar de kans is nihil. Tja; statistiek een moii maar moeilijk vak.
Gek genoeg weet ik dat nog. Ik ben mn bed uit gegaan. Midden in de nacht. Ik ben buiten gaan zitten genieten. Ookal moest ik de volgende dag werken.
Na een paar pagina's teruglezen vond ik het wel welletjes om terug te lezen 20+.........Paginas.
20.15 uur vertrokken we uit de de binnenstad van zutphen, -9.1 (op mijn weerstation) voor een verjaardag. 3km verderop in het buitengebied was het bij vrienden -14,2 op de thermometer (10 minuten later). Op dit korte stukje was het potdicht van de mist of deze hing 5 meter boven het wegdek. Dat laatste was bijzonder om waar te nemen, route is langs de IJssel daar wonen we beiden 250m vanaf.
Bij vertrek (11.30 buitengebied) was het nog steeds -14.0, bij thuiskomst (via korte omweg) is het momenteel -10.8 op mijn thermometer (binnenstad). .
Hoe kan er zoveel verschil in temperatuur zijn op zo'n korte afstand. Het verschil is buitengebied (rand van de stad) of binnenstad (stedelijk gebied).
Houd de stad warmte vast?
Groet,
Roy
Koud water vormt tijdens het bevriezen een ijslaagje langs de wand van het bakje waar het in zit. Dit werkt als een isolator, dat verder afkoelen van het water sterk afremt. Bij warm water gebeurt dit niet. Daarin zitten namelijk minder gassen opgelost dan in koud water. Deze gasbelletjes zijn het beginpunt voor ijskristallen. Als die belletjes er niet of nauwelijks zijn, bevriest water pas bij temperaturen onder de nul graden Celsius. Warm water blijft bij afkoelen dus vloeibaar tot een paar graden onder nul. Dan bevriest het geheel ‘opeens’, zonder dat er eerst een isolerend laagje ontstaat. Hierdoor bevriest warm water sneller dan koud water.
Bron: http://www.goeievraag.nl/vraag/warm-water-...riest-koud.1242
Dank voor de mildheid. We vieren in zekere zin een feestje hier met zijn allen in deze toch wel bijzondere nacht. Ja, het werd een slowchat min of meer, maar we hebben denk ik niemand gehinderd. Met dank aan o-o hebben vele zich hier vermaakt. Maar nu ga ik echt slapen. Welterusten allen en vergeet niet te genieten! | Gewijzigd: 4 februari 2012, 02:07 uur, door Raymond
Paar nachten deze diepvriesgekte en we kunnen woensdag/donderdag met de tocht der tochten beginnen.
Hierover is een hele discussie:
http://forum.onweer-online.nl/index.php?sh...31792&st=40
Koud water vormt tijdens het bevriezen een ijslaagje langs de wand van het bakje waar het in zit. Dit werkt als een isolator, dat verder afkoelen van het water sterk afremt. Bij warm water gebeurt dit niet. Daarin zitten namelijk minder gassen opgelost dan in koud water. Deze gasbelletjes zijn het beginpunt voor ijskristallen. Als die belletjes er niet of nauwelijks zijn, bevriest water pas bij temperaturen onder de nul graden Celsius. Warm water blijft bij afkoelen dus vloeibaar tot een paar graden onder nul. Dan bevriest het geheel ‘opeens’, zonder dat er eerst een isolerend laagje ontstaat. Hierdoor bevriest warm water sneller dan koud water.
Bron: http://www.goeievraag.nl/vraag/warm-water-...riest-koud.1242
kijk,dat vind ik nou eens een leuk en leerzaam stukje!