Ik ga niet naar buiten om een foto te nemen, maar het ziet er grappig uit. Ik zie morgen het eind resultaat wel
Hier ook alles massief!
Auto ondooide op me werk 3 kwartier lang vanavond,alles wat water werd bevroor gelijk!
Beste onweer 2012 : Op Dominicaanse Republiek 16 op 17 Juni! Zal nooit in Nederland overtroffen worden.
nogmaals, wil niet arrogant gaan doen tegenover de echte kenners hier zoals Johann en Jan ...
Dit is puur eigen visie, maar wat ik als zei... de stromingen zijn opzich gelijk, en het gehele scenario komt gewoon na een dip opnieuw terug, maar pakt dan nog strenger uit dan nu het geval is...
Ook bekijk ik al weken de straalstroom, en lagendruk probeert opzich best een aardig eind te komen met zachtere temperaturen na het volgende weekend, maar hoger als +5 gaan we niet tegemoed, e zal voor korte duur zijn... bijna een week lang denk ik, daarna opnieuw de vrieskou in die weer het nodige aan sneeuw zal gaan brengen..
kortom ik stop ermee want ben geen weerkenner...maar geloof me... het komt zoals ik het zeg...
proost man!
Feit is dat het hier 80% van de tijd min of meer saai weer is in NL, en een feit is dat het weer zeker ook in NL vaak lastig te voorzien is. Maarrrr, het is toch wel bijzonder dat we in een land leven waar de temperaturen zo'n dikke 50 graden kunnen verschillen in een jaar! "s zomers bereiken we soms pieken van ca 35 graden en s winters van - 20. Juist deze extremen maken dat forums zoals o-o zo druk worden bezocht. Ik ben regelmatig op de Antillen. De meest saaie baan is daar volgens mij die van de weerman. Die kan voor een jaar vooruit de verwachting betrouwbaarder dan hier weergeven. Grofweg 's winters een graad of 27-29 en 's zomers ca 30-33 graden. En dan heb je t wel zo'n beetje gehad. Dan is het hier ondanks de vele saaie grijze dagen stukken spannender, juist OMDAT je nooit weet hoe t over een week zal zijn!
Toch een vrij zeldzaam verschijnsel in ons land.
Het KNMI zegt hierover:
POOLSNEEUW:
Bij rustig weer en zeer lage temperaturen van meer dan 8 graden onder nul kan er zelfs bij een wolkenloze of vrijwel onbewolkte hemel sneeuw vallen, poolsneeuw genaamd. De ijsnaaldjes of ijsplaatjes schitteren zilverkleurig in het zonlicht en kunnen bijzondere haloverschijnselen vertonen. Deze vorm van neerslag komt in de poolstreken veelvuldig voor, in ons land zelden en alleen bij extreme kou. Vermoedelijk ontstaat poolsneeuw als waterdamp uit hogere warme lagen door luchtstromingen dichter bij het aardoppervlak komt, waar zich een koude, winterse inversie heeft gevormd. De kristalletjes zijn naaldjes of plaatjes en nooit sterretjes, meestal slechts enkele tienden van een millimeter groot, zuiver symetrisch en sierlijk opgebouwd.
Dit kan ik inderdaad bevestigen, is echt een hele vreemde gewaarwording als je het ziet sneeuwen terwijl er geen wolkje aan de lucht is!, het is voor mij absoluut voor het eerst dat ik iets dergelijks 'bewust' meemaak. Het waren echt naaldjes die uit de lucht vielen, prachtig gezicht
Heel mooi om te zien,en bij mij was het gewoon overdag bij kraak helder weer.
Beste onweer 2012 : Op Dominicaanse Republiek 16 op 17 Juni! Zal nooit in Nederland overtroffen worden.
jups
http://www.youtube.com/watch?v=rwHu3TpDJvs
Ik weet t niet maar ik vrees van niet. Het is nauwelijks te filmen denk ik. Ik heb het jaren geleden wel eens op een klaarlichte zonnige ijskoude dag gezien. Het is of er miljoenen zilveren kristalletjes in de lucht zweven. Niet eens 'alsof ' ze zijn er echt. Dat is heel mooi om te zien. Overdag is dat nog surrealistischer met de zon erbij dan 's nachts.
Na het zien van dit filmpje weet ik zeker dat ik vorig jaar poolsneeuw heb gezien
Het was net glitter, het glinsterde heel erg hard! Ik vond het erg raar dat die sneeuw zo glinsterde.
Alsof er een glitterlaagje over het landschap uitgestrooid was.
Heel gaaf!
Dus toch een filmpje. Maar de werkelijkheid is nog veel mooier.
Zeker weten!
Het was net glitter, het glinsterde heel erg hard! Ik vond het erg raar dat die sneeuw zo glinsterde.
Alsof er een glitterlaagje over het landschap uitgestrooid was.
Heel gaaf!
Dat was het inderdaad . Net glitter.
als het er in een filmpje er al zo mooi uit ziet,kan je nagaan in het echt.
hoop dat ik ook een keer mag meemaken.
zoniet:sh*t happens.
http://jeugdsentimenten.net/wordpress/wp-c...oudewinter1.jpg
;-) Vergeet het maar dit. (jammer zou dat graag mee willen maken)
Ijs werd wel tot 1m dik die winter,
op het ijselmeer werd een auto tocht verreden en de waal was ook dichtgevroren
70 dagen duurde die vorstperiode.
Stukje ''Veel wegen waren onbegaanbaar en de Afsluitdijk werd op 20 januari afgesloten voor alle verkeer. In Amsterdam raakte de kolenvoorraad op en ijsbrekers konden maar nét het Noordzeekanaal open houden. Het drinkwater in Rotterdam werd zout, omdat er zeewater de rivieren instroomde. Uit het bevroren buitenland kwam steeds minder rivierwater,Pas op 5 maart kwam een einde aan de winter. In midden Nederland had er vanaf 26 december 1962 70 dagen een sneeuwlaag gelegen.
Het duurde wéken voordat alle ijs overal was verdwenen. De schade die door ijs en sneeuw was aangericht was groter dan bij de Watersnoodsramp van 1953.
''
In de jaren 90 wel schotsen gezien die vanuit het Noorden de Noordzee opdreven,Hartelkanaal lag elke ochtend vol met die kleine schotsen en opgestuwd tegen de kanten.
Ben bang dat ik dat nooit meer opnieuw ga zien. | Gewijzigd: 4 februari 2012, 00:37 uur, door thunderfreak
http://jeugdsentimenten.net/wordpress/wp-c...oudewinter1.jpg
;-) Vergeet het maar dit. (jammer zou dat graag mee willen maken)
Ijs werd wel tot 1m dik die winter,
op het ijselmeer werd een auto tocht verreden en de waal was ook dichtgevroren
70 dagen duurde die vorstperiode.
In de jaren 90 wel schotsen gezien die vanuit het Noorden de Noordzee opdreven,Hartelkanaal lag elke ochtend vol met die kleine schotsen en opgestuwd tegen de kanten.
Ben bang dat ik dat nooit meer opnieuw ga zien.
Ik herinner me nog heel vaag de winter van 63. Ik was een peutertje en we gingen naar het strand omdat de zee deels bevroren was. Ik herinner me ijsschotsen die in de branding lagen en aanspoelden op het strand.
Ook weet ik nog dat die winyer lang duurde. Als mijn vader naar zijn werk ging zwaaide ik hem na vanachter het raam. Hij nam een schep mee naar buiten om zijn Renault 4 eerst uit te graven.
Toch een vrij zeldzaam verschijnsel in ons land.
Mijn fam die wonen in Assen hebben ook poolsneeuw mogen aanschouwen, ze hadden het over hele fijne "sneeuw" met alle kleuren van de regenboog. | Gewijzigd: 4 februari 2012, 00:39 uur, door Chase-Stormer
Onweer dagen 2012: 1 !