Als het -15 is zou het 3cm aangroeien (gedeeld door 2 = dus 1,5cm), bij -5 maar 1cm.. dus per saldo zou het positief zijn
Volgens de nieuwe GFS vanaf vlg donderdag geen ijsdag meer voor het (zuid)westen en het noorden
Bij -12 maar 2cm aangroeien per nacht?
Lees ik dit fout of? (Zal wel, het is laat )
Kan me dat niet voorstellen maarja, ik kom net kijken he
Tijd voor bed, morgen een ritje naar Alphen a/d Rijn voor een crematie....
Hoop dat de wegen wat begaanbaar zijn.
De rust allemaal...
Cor
Glazenbolwerk: Ja.. Puur gebaseerd op eigen visie... tot op heden klopt alles nog steeds zoals de kaarten lopen.... Hogendruk vanuit het noordoosten gaat rond 20Feb deze kant op komen met nog koudere temps. dan nu...
We zullen het zien.... als ik geen gelijk heb.... ja... dan zit ik er naast... maar durf er bijna mijn handen voor in het vuur te steken....(bijna dan he...)
ik denk dat je daar wel eens gelijk in kunt gaan krijgen..... ik had ook een gevoel in die richting namelijk.
Lees ik dit fout of? (Zal wel, het is laat )
Kan me dat niet voorstellen maarja, ik kom net kijken he
Zijn er vuistregels om te schatten hoe snel het ijs groeit?
Uit hetgeen boven is beschreven, zal duidelijk zijn dat het niet makkelijk is om precies de groei van ijs is te berekenen. Dhr. Wessels en de Bruin van het KNMI hebben vanaf 1982 een ijsgroeimodel ingevoerd dat redelijk goed voldoet en binnen 1 graad Celsius zelfs correct is. De ijsdikten worden met een afwijking van 10% of minder vrij goed benaderd. Een vuistregel die u overigens met de grootste voorzichtigheid kunt gebruiken is: elke nacht met 5 graden vorst is gemiddeld 1 cm ijsgroei. De eerste nachten zullen wat dikker ijs opleveren, na de eerste paar nachten zal het zoals beschreven langzamer gaan zodat gemiddeld de regel redelijk uitkomt. Voorbeeld: u meet de achtereenvolgende 7 nachten de volgende minimumtemperaturen:
-2, -4, -5, -7, -5, -9, -8. Als u deze waarden optelt en door -5 deelt komt u uit op een ijsdikte van 8 cm.
Bron: http://www.avheerjansdam.nl/IJsgroei.htm
Tijd voor bed, morgen een ritje naar Alphen a/d Rijn voor een crematie....
Hoop dat de wegen wat begaanbaar zijn.
De rust allemaal...
Cor
even totaal offtopic: maar veel sterkte gewenst!
We kunnen zwart dan rekenen onder Horror...(in Nederlandse begrippen dan) Op het nieuws zag ik ze toenstraks met -27 ijsvissen in Siberie. In een tentje zonder handschoenen. En de meneer vond het helemaal niet koud...
Uit hetgeen boven is beschreven, zal duidelijk zijn dat het niet makkelijk is om precies de groei van ijs is te berekenen. Dhr. Wessels en de Bruin van het KNMI hebben vanaf 1982 een ijsgroeimodel ingevoerd dat redelijk goed voldoet en binnen 1 graad Celsius zelfs correct is. De ijsdikten worden met een afwijking van 10% of minder vrij goed benaderd. Een vuistregel die u overigens met de grootste voorzichtigheid kunt gebruiken is: elke nacht met 5 graden vorst is gemiddeld 1 cm ijsgroei. De eerste nachten zullen wat dikker ijs opleveren, na de eerste paar nachten zal het zoals beschreven langzamer gaan zodat gemiddeld de regel redelijk uitkomt. Voorbeeld: u meet de achtereenvolgende 7 nachten de volgende minimumtemperaturen:
-2, -4, -5, -7, -5, -9, -8. Als u deze waarden optelt en door -5 deelt komt u uit op een ijsdikte van 8 cm.
Harstikke bedankt, dit is zeer verhelderend!
Morgen maar is een poging wagen.
Zonder handschoenen?! Kijk daar worden de mietjes van de mannen onderscheiden! Ach ja het is maar wat je gewend bent. Een paar weken geleden rilden wij hier om -1 graad. Nu na een koude vorstweek is -5 zacht.
Dat is verhelderend. Ik snapte eigenlijk nooit hoe ik de KNMI grafiek moest lezen omdat de Y-as zowel de temp als de ijsdikte is.
Ja bij hun was het pas koud vanaf -35/-40. temp van -25 was gewoon normaal. en -15 vond die toch echt te warm dan was het net zomer. Net als Deadliest Catch ook zoiets wat niet voor mietjes is...note so myself: Nooit maar dan ook nooit naar Siberie verhuizen. Als een zomer daar -15 is dan hou ik het voor gezien..
Sorry dat was off topic.
| Gewijzigd: 3 februari 2012, 23:48 uur, door kiwitwins
Een goed voorbeeld is: Als je bij koud weer uitademt dan zie je "Rook" Dat komt omdat de lucht die je uitademt warm is en heel vochtig. De vochtige lucht die uitgeademd wordt condenseert onmiddellijk en vormt daarom mist.
Soms zie je het juist niet, ookal is het koud. Dat komt omdat de lucht dan zo droog is dat de uitgeademde vochtige lucht onmiddellijk verdampt. Het vocht lost dus gelijk al op omdat de droge lucht gemakkelijk het vocht kan bevatten.
Ik denk dat het nu wel duidelijk is hoop ik.
Licht ook helemaal aan de weersituatie, als het zonnetje schijnt en geen wind is dan kun je best zonder handschoenen vissen of Filmen (zoals ik) vorig jaar met de sneeuw en de vorst heb ik gewoon zonder handschoenen gefilmd (is ook veel moeilijker om met handschoenen aan te filmen) het was toen ook zonnig en windstil.
Sterker nog... ik weet het bijna wel zeker....arogant eigenlijk, maar dit zag ik opzich ook al gebeuren... en jah makkelijk zeggen achteraf.... maar ik volg al tijden de kaarten GFS, ECMW, etc, heb er video opnames van gemaakt in timelapse gezet, en er gaat exact het zelfde gebeuren rond de 20e.... opnieuw hogendruk die sterker wordt opgebouwd en dan tot diep over europa trekt tot aan spanje toe.... met de ergste kou in duitsland, maar nederland gaat zeker richting vrieskist temps....
nogmaals, wil niet arrogant gaan doen tegenover de echte kenners hier zoals Johann en Jan ...
Dit is puur eigen visie, maar wat ik als zei... de stromingen zijn opzich gelijk, en het gehele scenario komt gewoon na een dip opnieuw terug, maar pakt dan nog strenger uit dan nu het geval is...
Ook bekijk ik al weken de straalstroom, en lagendruk probeert opzich best een aardig eind te komen met zachtere temperaturen na het volgende weekend, maar hoger als +5 gaan we niet tegemoed, e zal voor korte duur zijn... bijna een week lang denk ik, daarna opnieuw de vrieskou in die weer het nodige aan sneeuw zal gaan brengen..
kortom ik stop ermee want ben geen weerkenner...maar geloof me... het komt zoals ik het zeg...