Momenteel geeft mijn lullige tuin-thermometertje -13 aan. Ik woon in Eindhoven, maar Eindhoven staat te boek als -9.5. Gilze-Rijen doet -12.8. Kijk maar op knmi.nl
Het aparte is dat Eindhoven gemeten wordt op vliegeveld Welschap, tegenwoordig in keurig Nederlands "Eindhoven Airport" geheten. En daar is de laatste tijd een heel stadsdeel omheen gebouwd, Meerhoven heet het, en het is zich van een landelijk trut-vliegveldje dat vergelijkbaar was met Gilze-Rijen, naar een heus vliegknooppunt aan het ontwikkelen. Ik meet al tijden in de winter lagere temperaturen, temperaturen die vergelijkbaar zijn met Gilze-Rijen. Ik woon dan ook in een stukje landelijk gebied van de gemeente Eindhoven.
Gewoon, om aan te geven dat kaarten met harde metingen ook maar relatief zijn. | Gewijzigd: 3 februari 2012, 22:29 uur, door kaper
Het is mistig OMDAT het zo koud is daar. Hoe kouder de lucht hoe minder vocht erin kan, dus gaat het condenseren.
uh ja das dan ook wel weer logisch... tis weekend he, hersenpan weer op laag standje
sorry ,er is ook aan jullie gedacht hoor http://forum.onweer-online.nl/index.php?showtopic=31337
In het noorden is het nog kouder of even koud en weer niet mistig. Hoe kan dat nou? Ws omdat de lucht daar dan minder vochtig is. Maar goed, mijn hersenpan gaat straks ook op standje weekeinde hoor
Ja, dat heet dooimist. We zullen het weldra waarschijnlijk weer zien. Bij invallende warme lucht dat veel meer vocht kan bevatten en ook vaak meer vocht bevat ga je dat krijgen. Die warme (relatief dan) vochtige lucht komt over de nog ijzige sloten en koude bevroren grond. Het vocht in die lucht condenseert dan.
Ik ontdooi mijn vriezer weleens met een stoomapparaat. ( is niet best voor de vriezer trouwens) maar dan ontstaat er zo veel mist dat ik nauwelijks nog kan zien wat ik aan het doen ben. Dat is hetzelfde principe. Warme vochtige lucht over een koude ondergrond.
Het merwedekanaal hier is nu dnek ik op sommige plekke 5 a 6 cm, sommige 2 a 3, nog niet genoeg natuurlijk.
Ligt behoorlijk wat sneeuw op, wat kan je dan verwachten wat er op dit momenten en de komende 2 nachten bijvriest?
Veel sneeuw ook niet, maar wel een laag
Zou dat genoeg moeten zijn?
Wacht met smart af!:) | Gewijzigd: 3 februari 2012, 22:36 uur, door JJtje