Laatste keer ijs in Nederland was niet de laatste, maar de voorlaatste ijstijd (zo'n 150.000 jaar geleden). Dikte was overigens slechts enkele honderden meters hier
hier in midden limburg een paar vlokjes poepersneeuw (zoals het daarnet zo mooi werd omschreven) gevallen veel stelde het niet voor. inmiddels is de temp gezakt naar -9.5. iedereen hoopt dat het heerlijke winterweer even doorzet das dolle pret voor de schaatsliefhebbers. heb misschien een domme vraag maar is het misschien geen gek idee om een Elfstedentocht discussie topic aan te maken?
Gr alain
hier in midden limburg een paar vlokjes poepersneeuw (zoals het daarnet zo mooi werd omschreven) gevallen veel stelde het niet voor. inmiddels is de temp gezakt naar -9.5. iedereen hoopt dat het heerlijke winterweer even doorzet das dolle pret voor de schaatsliefhebbers. heb misschien een domme vraag maar is het misschien geen gek idee om een Elfstedentocht discussie topic aan te maken?
Gr alain
Die is er reeds
Gr alain
Prima plan. Ik zeg.... It giet on 11-2-2012
Tot woensdag gaat het nog goed, noordoostelijke aanvoer.
Je kan echter al een beetje zien waar het mis gaat, ten zuidwesten van Ierland ligt hoge druk die aansluiting zoekt bij de hoge druk boven Nederland. Op donderdag lukt dat.
Gevolg; rustig weer, met noordelijke aanvoer, maar niet heel koud meer. De lucht is van origine maritiem. Nog wel stralingsvorst. Maar het risico op een westcirculatie is wel weer nadrukkelijk aanwezig. Uiteindelijk zie je die ook duidelijk doorbreken volgende week zondag. De dagen daarvoor zijn echter ook niet meer onvervalst winters.
Dit scenario van getemperde kou vanaf donderdag hebben we vaker in de pluimen gezien, maar werd steeds naar de achtergrond gedrongen door een meerderheid van koudere oplossingen. Nu dus wel weer in de oper, zelfs op enigszins betrouwbare termijn. Zoals eerder gezegd hopen dat het een warme uitbijter is, maar om even te laten zien dat het allemaal in een week voorbij kan zijn... | Gewijzigd: 3 februari 2012, 21:26 uur, door dibrachio
Valt dat even tegen
Bedankt om me te verbeteren
maar elfstedentocht heb je ook in het voorjaar alleen dan op de fiets!
Kun je volgende week beter een dagje van naar duitsland (ALS het gaat dooien)
Als er sneeuw op ligt wil niet zeggen dat het ijs niet meer kan groeien. Het zal minder hard gaan. Dus gewoon de route even vegen en klaar is Kees. Het kan best doorgaan als het tot de 15e blijft vriezen.
maar elfstedentocht heb je ook in het voorjaar alleen dan op de fiets!
Waterfiets
De mogelijkheid tot een week strenge vorst is nog steeds aanwezig lijkt me zo.
Daarnaast is het mogelijk dat het na een week bekeken is
Zo staan de kaarten ervoor,niet meer en niet minder!
Dat kan meerdere redenen hebben...
Was hier ook eerst -10 bij kraakhelder weer. Nu -9 en er drijft bewolking over. | Gewijzigd: 3 februari 2012, 21:41 uur, door Debbieke
4 jan 1997: 15x nachtvorst (1 keer zeer streng, 7 keer streng, 6 keer matig) en 13 ijsdagen
26 feb 1986: 24x op rij nachtvorst (7 keer streng, 13 keer matig) en 20 ijsdagen
21 feb 1985: 15x op rij nachtvorst (6 keer streng, 5 keer matig) en 9 ijsdagen. Dit na al 13! keer strenge vorst in januari.
Over de keer daarvoor (1963) zullen we het maar niet hebben...
Deze winter in Leeuwarden (tot gister):
5x op rij nachtvorst (0 keer streng, 3 keer matig) en 4 ijsdagen. Geen noemenswaardige vorst in de voorgaande maanden.
Lijkt me duidelijk dat de huidige vorstperiode nog een lachertje is bij eerdere periodes die in een Elfstedentocht resulteerden. Bijna niks is onmogelijk, maar dat het nog lastig wordt lijkt duidelijk.
Beetje een dubbele post (staat ook in iets andere vorm bij Elfstedenrubriek), maar lijkt me hier ook interessant. | Gewijzigd: 3 februari 2012, 21:36 uur, door mph
Nou dan klopt mijn post aardig. Kan dus nog zat! | Gewijzigd: 3 februari 2012, 21:42 uur, door Debbieke
Misschien wat trager door de kou en dan aangereden. Half gewond naar dak gevlogen en toen in een dip geraakt... Rip duif...