18.40 was het -9.2
19.20 is het -13.0
Zo zie je maar, wat laagje 8 a 10 cm kan doen als de wind weg valt!
Helemaal juist en mensen denken maar dat het sneeuwdek een isolatiedekentje vormt.
Voor een deel is dat zo maar aan de andere kant gaat de temperatuur ook enorm onderuit als het weer opklaart
en de bewolking verdwijnt.
Er zal dus op meer plaatsen straks wel flink koud gaan worden.
Dat alles is toch goed voor de ijsaangroei, want koud=koud.
Op ijsbanen kun je bovendien het laagje sneeuw verwijderen, dan blijft er gewoon een schone ijslaag over.
Het ziet er niet naar uit dat er binnenkort (morgen ofzo) nog meer sneeuw bij valt dus kan het ijs lekker aangroeien.
Ook het wegvallen van de wind zal bijdragen aan de ijsgroei.
Op veel plaatsen is het nu vrijwel windstil (windkracht 1 a 2), dit is een verschil met de voorgaande dagen.
Verder is het nog een "uitdaging" om de record hogedruk grens te gaan overschrijden.
We zitten nu op ca 1039 hPa, dat gaat dus de goede kant op.
Ik zag op de kaarten al dat het morgen dik boven de 1040 uit zou moeten gaan komen. Ik ben benieuwd!
He dat klopt hebben we dezelfde gezien!
Mist kan je wel zeggen, volgens de 19:30 KNMI melding uit Lelystad is het zicht slechts 81 meter...
De auto gaf -16 aan in de polder richting Lelystad op de parallelweg van de A6, en dit was een klein uurtje geleden. In Lelystad zelf bleef hij hangen op -12.
Gebruik van ruitensproeier met antivries is niet aan te raden, dit veranderd meteen in ijs.
ik vind het wel leuk die extreme kou
Citaat van PatrickJermain, vrijdag 3 februari 2012, 19:39 uur Niet normaal maar Apeldoorn doet leuk mee in 10 min tijd is lelystad van -14,8 naar -17,1 gegaan pfff
Onweersdagen 2014: 15
Onweersdagen 2015: 4 (Geen één keer goed onweer helaas)
Onweersdagen 2016: 9 (6x matig, 3x zwaar)
Onweersdagen 2017: 4 (3x licht, 1x matig)
Onweersdagen 2018: 2
Rolwolken/shelfclouds: 3
23-07-2013: dag om nooit meer te vergeten
23-06-2016: Blikseminslag om nooit te vergeten