GFS 12z tovert nog een prachtig winters scenario voor de komende week!
Temp op 2m in de tuin is -10 .3 , Op het kaartje is het iets minder koud , maar dat is ook in heino hier een km of 10 vandaan
Bij mij in de achtertuin ligt een slee, een sneeuwschuiver een bezem en een zak zout!
Je mag het wel hebben, want ik heb er toch niets aan!
Maar een best koudeputje al daar in het midden
GFS 12z tovert nog een prachtig winters scenario voor de komende week!
Nouw.....
Licht OT:
Rare jongens die Friezen:
[...]
LEEUWARDEN - De echte weersvoorspellers wachten de weerberichten niet af. Zij kijken in ‘de pluim' en trekken hun conclusie voor twee weken.
twee weken vooruit.
| Gewijzigd: 3 februari 2012, 17:41 uur, door jcroon
Volg me ook op twitter: https://twitter.com/#!/PhotographyMvA
En like me op facebook: http://www.facebook.com/MaximVanAsseldonkPhotography
Ging zeker hard daar, aan de kaartjes te zien, een paar graden in 10 minuten. Ben benieuwd voor vannacht! Leuk!
Met opklaringen die er vanaf nu meer en meer gaan inkomen gaat dit zeer lage minima opleveren. Zojuist meldde Drenthe in enkele opklaringen al ruim 9 C vorst, komende nacht en morgenochtend zal het regionaal zeer streng vriezen, meer dan 15 C, ben benieuwd waar de teller gaat stokken, min 20 in zicht??
Ieder nadeel heb zijn voordeel. Laat de RvC van 020 het maar niet horen, maar het is wel waar. Ook in deze, de sneeuw is nadelig voor het ijs en groei ervan. Maar zonder deze sneeuw, als garantiehouder van koude, had het de komende 2/3 dgn wel eens heel anders kunnen aflopen.
Want geen heden zonder verleden, een andere doodoender, maar ook van toepassing. Want als je de kaarten van morgen en deels zondag ziet, zonder voorkennis van de situatie zoals we die nu beleven, dan zou je geen schijn van kans op kou geven. De situatie op de weerkaarten verslechtert nl best wel voor enige tijd: Rus heeft even moeite zijn nieuwe positie te hervinden, mede door koudeput boven Oostzee, daarnaast is er lagedruk bij Ijsland en tenslot neigt het Azorenhoog ook nog eens naar oostelijke uitbreiding.
De bel zachte lucht, die zondag ten noorden van het zich uitbreidende Azorenhoog oostwaarts gaat trekken, stokt echter letterlijk op de Noordzee.
Wel kunnen er zondag in het westen weer enkele sneeuwbuien vallen.
Met bijna speels gemak wordt deze aanval echter afgeslagen.
Want, in -historische (want dat was ook vandaag weer het geval, met soms temp verschillen tot 5-10 graden binnen enkele km's aan de kust)- winters valt alles goed, zoals de laatste kaart laat zien met hernieuwde dominantie van de Rus.
Ronald de Wilt