[attachment=82180:20120202...02032300.png]
(kaartje even bewust erin gelaten)
ik snap het niet:
de totale hoeveelheid op deze hirlam kaart is toch veel minder dan dat we zien op de animated hirlam gif van Jan?
en er werd toch ook gezegd dat er tot 5cm per uur kon gaan vallen. minimaal 0 tot 3 per uur.
als het dan 4 uurtjes sneeuwt in het westen,dan moet er toch rond de 10 tot 20 cm sneeuw vallen??
maar net wat je zegt slordig.
komt het zelfde over als dat helga van leur ( goede weervrouw overigens , is maar een voorbeeld) aan het begin van de uitzending zegt "morgen wordt het koud met max temp van -6" en 5 minuten later bij het afsluiten van haar weerpraatje zegt " mensen morgen regen en + 6 graden"
Welkom trouwens! Ze werken ook met meerdere modellen. De korte termijn verwachting is op basis van in ieder geval Hirlam. En de meerdaagse verwachting is op basis van in ieder geval ecmwf.
Daarbij is het in de winter algemeen bekend naar de neerslag hoeveelheden sterk kunnen wisselen,buien hebben nu eenmaal langs de kusten zwaardere karakters dan het binnenland. Zee | Gewijzigd: 3 februari 2012, 01:09 uur, door thunderfreak
Beste onweer 2012 : Op Dominicaanse Republiek 16 op 17 Juni! Zal nooit in Nederland overtroffen worden.
Duik mijn bed in....Morgen wakker worden in een witte wereld
Nu dus de tijd om het ijs een goede tik te geven... hopen dat het morgen allemaal meevalt met het sneeuw. De vriezkou is ook mijn kamer binnengedrongen... me poten zijn koooouudddd...
Beste onweer 2012 : Op Dominicaanse Republiek 16 op 17 Juni! Zal nooit in Nederland overtroffen worden.
Temp is gestegen tot -7,4°C.
Edit:
Harlingen meldt de eerste sneeuwval.
De vlokjes dwarrelen heel langzaam naar beneden.
De autoruiten beginnen ook dicht te vriezen.
Nu naar bed en morgen kijken wat de schade is. | Gewijzigd: 3 februari 2012, 02:05 uur, door GHoekstra
Welterusten...
ok dank je
Volg me ook op twitter: https://twitter.com/#!/PhotographyMvA
En like me op facebook: http://www.facebook.com/MaximVanAsseldonkPhotography
In het zuiden en oosten is het op veel plaatsen nog helder, maar elders drijft bewolking vanaf de Noordzee binnen waaruit in het noorden en noordwesten heel lokaal lichte (mot)sneeuw kan vallen. De temperatuur loopt uiteen van -5 graden op de Waddeneilanden tot lokaal rond -13 in het zuidoosten met daar een gevoelstemperatuur van -15 tot plaatselijk -18 graden. De noordoostelijke wind is in het zuiden eerst nog matig, 2 tot 3 Bft. In het midden en noorden is de wind veranderlijk
Vanochtend bereikt een actief sneeuwgebied het noorden. Later vanochtend trekt de sneeuw naar het midden en bereikt in de middag het zuiden. In het noorden wordt het dan weer droog. Op veel plaatsen kan 3-5 cm vallen, lokaal 5-10 cm. Waarschijnlijk valt de meeste sneeuw in het westen en midden. De temperatuur loopt in een smalle strook langs de kust tijdelijk op naar iets boven nul, elders blijft het enkele graden vriezen. De gevoelstemperatuur ligt in het binnenland vanmiddag tussen -10 en -12 graden. De wind waait overdag boven land uit uiteenlopende richtingen en is meest zwak tot matig. Vanochtend draait de wind langs de kust echter naar noordwest en wordt daar een aantal uren (vrij) krachtig. In de loop van de middag en avond draait de wind in het hele land weer naar oost tot noordoost. Daarna wordt het weer een stuk kouder.
In de nacht naar zaterdag wordt het weer vrij helder en de temperatuur daalt naar -8 in het westen tot -12 in het oosten. Boven de sneeuw in het zuidoosten wordt het waarschijnlijk het koudst, rond -15 graden. Daar liggen de gevoelstemperaturen dan rond -17 graden. De wind wordt zwak.
Zaterdag schijnt de zon weer volop, maar aan het einde van de dag komen er toch wat meer wolkenvelden voor. Er staat een zwakke oostenwind en de temperatuur blijft rond de -3 tot -6 graden steken.
NEERSLAG:
Zwaartepunt ?s ochtends in het noordwesten, later vanochtend en in de middag naar het midden en westen verplaatsend, grootste hoeveelheden lijken weggelegd voor het westen. Nabij het laagje mogelijk een meer convectief karakter en daar kunnen dan vooral de grotere hoeveelheden vallen, soms in vrij korte tijd. Met name de Harmonie-uitvoer geeft toch wel een indicatie hiervoor. O.a. via nowcasting goed in de gaten houden! | Gewijzigd: 3 februari 2012, 05:31 uur, door Verwijderde_gebruiker_04