Volledige dagen met sneeuwdek: 7
Dagen met deels sneeuwdek: 2
Vaste sneeuw: 4 * Laatste 01-02-2019
Smeltende sneeuw: 1 * Laatste 02-02-2019
Hagel: 4
Velp 2018:
Smeltende sneeuw: 6
Vaste Sneeuw: 6
Hagel: 8
Weerlicht: 6
Onweer: 24 (1 onweersdag in Velp gemist toen ik in Duitsland was)
Velp 2017:
Dagen met sneeuwdek: 34 (waarvan 21 in januari, 6 in februari en 7 in december)
Vaste sneeuw: 12
Smeltende sneeuw: 6
Hagel: 13
Weerlicht: 6
Onweer: 21
Idd! zie het woordje "polar low" al weer er bij staan, zal wel ietwat overdreven zijn maar je weet het maar nooit met dit soort depressie's
Als t in Nederland een beetje sneeuwt ligt toch t hele land weer plat.. Dan is niks verstandig auto (Files & Gladheid) Treinen ( vertragingen en uitval)
Dus lopen zou ik zeggen
Hopelijk kan men met de vorst van vandaag en vannacht vegen en het ijs zo weer blootleggen voor verdere aangroei.
Het mooie ijs kan als er veel sneeuw valt slecht worden, als de bovenlaag van het ijs met de sneeuw gaat binden en slecht ijs opleveren om te schaatsen.
Zeker met 10+ cm sneeuw is het "smelten" van de sneeuw op het ijs en het binden met de ijslaag mogelijk en zal dan een slecht schaatsijs opleveren.
Zie 1963, door de extreme kou ( als jochie van ruim 10 jaar) gezien, scheuren in het ijs, maar ook door de sneeuw veel slecht beschaatsbaar ijs.
Sneeuw zal ook scheuren bedekken en de nodige valpartijen en kromme schaatsen opleveren, wakken die net zijn dichtgevroren onzichtbaaar maken etc.
Sneeuw is geen vriend voor schaatsers op het ijs.
Citaat van MamaAsz, donderdag 2 februari 2012, 14:08 uur Maar het koelt de 'aarde' af, waardoor je stralingskou krijgt toch? Heeft dat dan weer invloed op de ijsgroei?
( of is dit heel dom...? )
Tja, dat heb je nu eenmaal met reacties op een forum. Kijk zoals jij nu ook weer doet. Jammeren over het gejammer vult de pagina's ook prima op en is best leesvoer. Maar wat mij betreft is het proberen van de proef wel waard, zo kan iedereen de kaarten ook beter in de gaten houden. Ik zal hier actief blijven om de verhitte discussies en de soms verbazingwekkende emoties (waar gaat het eigenlijk over haha! ; ) te blijven volgen.
Vrijdag 25 november 2005... Maar zover zal het morgen (jammer genoeg ) niet komen toch? | Gewijzigd: 2 februari 2012, 14:31 uur, door reedtimmer
Is geen polar low, Karim zette het er zelfs expliciet in zijn stuk erbij:
EDIT: Trouwens even iets heel anders, hier op de satelliet van het oostzeegebied kun je heel goed zien wat er gebeurt met ijskoude lucht die een relatief warme zee opwaait (vanuit Estland, Letland en Litouwen):
http://wolken.buienradar.nl/nl/bc | Gewijzigd: 2 februari 2012, 14:39 uur, door Maxim1110
Volg me ook op twitter: https://twitter.com/#!/PhotographyMvA
En like me op facebook: http://www.facebook.com/MaximVanAsseldonkPhotography
Laten we wel wezen, het komt inderdaad uit het noorden, het is lastig te voorspellen, er is niet compleet duidelijk hoeveel sneeuw er nou gaat vallen. Dat zijn wel eigenschappen van een PL.
Maar, het is er inderdaad geen.
Het zal mij dus niks verbazen als met invloed van de (relatief) warme noordzee er (veel) zwaardere buien onstaan dan verwacht... (wat ik overigens heeel leuk zou vinden)
Edit: ik zei 17 dec 2012 maar ik bedoel natuurlijk 17 december 2010 | Gewijzigd: 2 februari 2012, 14:44 uur, door Daaanvdb
Hopelijk valt er in Friesland maar een paar cm zodat we het weer van het ijs kunnen vegen
anders word het weer belemmerd voor de ijs aangroei.
Ja die vergeet ik ook niet meer.. Toen stond ik met mijn auto voor een bruggetje die ik niet opkwam...