Gigantische golven tot zeker 12 meter hoogte trokken maandag hordes surfers en toeschouwers naar de stranden van Oahu. Bij de lokale bevolking staan deze golven bekend als "winter waves". Door de enorme golven moest zelfs de Volcom Pipe Pro surfing competition langs de noordelijke kust uitgesteld worden.
Een krachtige storm op de Stille Oceaan en het daarbijbehorende aanstormende kou front is verantwoordelijk voor de monstergolven langs de noordelijke en westelijke kusten aan de eilanden van Hawaiï. Een paar durfallen probeerden de monstergolven maandag at Waimae te temmen. Hopende om de "perfecte golf" te pakken. Echter de kracht van de oceaan bleek voor sommigen te sterk. "Het was de eerste golf voor mij. Ik weet niet wat er precies gebeurd is, maar mijn heup ligt uit de kom," vertelt surfer Charlie Herr. Horden mensen genieten van een meer veiligere afstand van het spektakel. Ze blijven veilig aan land. Moeder Natuur continueert vandaag nog de show, zij het met minder hoge golven. Minder hoog is relatief, want ze zullen nog een hoogte kunnen bereiken van 4-10 meter. Lokale autoriteiten zeggen, dat de voorspelling voor de golfhoogte wat aan de voorzichtige kant is. Sommige golven kunnen volgens hun twee keer zo hoog worden als de voorspelde hoogte. De oceaan zal in de loop van de week kalmeren, zodat de Volcom Pipe Pro hopelijk later deze week gehouden kan worden.
© onweer-online
Bron: Accuweather | Gewijzigd: 1 februari 2012, 08:22 uur, door Marga