Gladheid: Kans op gladheid door sneeuwbuien. Winterse neerslag: Enkele sneeuwbuien, mogelijk 0-3 cm.
bron knmi
ik denk dat er meer neerslag gaat vallen als dat er staat ( gewoon een gevoel en niet te onderbouwen )
ik ga voor zo een zefde senario als vorig jaar dec met een pak van 20 a 30 cm (hoop het gewoon ) | Gewijzigd: 1 februari 2012, 21:19 uur, door Debbieke
Inderdaad, en dan vrijdag een goede laag. Het trottoir bij mij in de straat was ook levensgevaarlijk de afgelopen dagen.
Overigens, het is vast al vaker gezegd, maar wat een heerlijke run van ECMWF!
Volg me ook op twitter: https://twitter.com/#!/PhotographyMvA
En like me op facebook: http://www.facebook.com/MaximVanAsseldonkPhotography
Dat is moeilijk te zeggen, wordt gevalletje now-casten.
Laten we het maar gewoon winters benaderen en uitgaan van sneeuw, op basis van lage Theta-Es denk ook gerechtvaardigd.
Ciao Johann
ik ga voor zo een zefde senario als vorig jaar dec met een pak van 20 a 30 cm (hoop het gewoon )
Tja, voor ijs niet goed, voor sneeuwliefhebbers heerlijk. Ik ben ook een sneeuwliefhebber, dus die 20/30 cm mag dan wel hier naartoe komen en het noorden gespaard blijft. | Gewijzigd: 1 februari 2012, 21:19 uur, door weerfreak
helemaal met je eens
En ik ben het niet eens met jou! De opper van GFS is vandaag meegelopen met EC. EC ziet al een tijdje uitstel van de dooi terwijl GFS er steeds mee kwam zo rond zondag en nu is GFS EC gevolgd en heeft ook die dus de dooi uitgesteld.
ja de oper, de andere leden NIET
haha je bent niet de enigste ik ben al 3 dagen bezig met mijn ijsbaantje maar een bepaald stukje wil niet dicht vriezen dus ik maar sneeuw met ijskoud water mengen en nu is het wel bevroren met een klein laagje ijs er over ^^
Eerst maar eens zien wat de rest van de leden doen... In het eerste deel van de pluim loopt de oper gelijk met het gemiddelde.
Blijft afwachten maar als ik hier kijk
http://meteox.com/forecastloop.aspx?type=0...ontinent=europa
zie ik op de kaarten voor medio volgende week nog steeds een hele serie Hogedrukgebieden liggen.
Deze blijven onveranderd ook boven Nederland zweven.
De serie hogedrukgebieden lopen van ver boven Finland tot aan zuid Spanje aan toe.
Hoe mooi wil je het hebben?
Er zal best wel een keer een sneeuwbuitje vallen. So what?
Goed voor de afkoeling want dan blijft het koud. Voor de ijsgroei zal het weinig uitmaken want ijs vormt zich de komende dagen toch wel want dan is er nog geen of weinig sneeuw te verwachten.
Wat mij wel aardig lijkt is het hogedruk-record.
Zou dat deze winter verbroken worden? Wie weet.
Het record voor de maand februari ligt op: 1045,6 hPa op de 17e van die maand in 1959. (bron KNMI)
Overigens, het is vast al vaker gezegd, maar wat een heerlijke run van ECMWF!
Ja bij mij ligt de hele straat en stoep overhoop wegens werkzaamheden, dus daar viel het gelukkig met de gladheid wel mee. Maar eindje verderop was het inderdaad meer schaatsen dan lopen.
Waar in Nijmegen zit je ergens?
We zijn natuurlijk allemaal benieuwd naar het resultaat. Foto's !!!
Pluim nog niet gezien? Toch beduidend meer leden die EC volgend dan de vorige run! Gemiddelde is ook omlaag gegaan | Gewijzigd: 1 februari 2012, 21:34 uur, door onno333
Winter 2011/2012 kende een tragische start. Juist op het kalender begin startte de westcirculatie. In alle hevigheid zo bleek, met een sinds tientallen jaren krachtigste poolwervel werd december zeer nat en zeer zacht.
De dynamiek was terug in de atmosfeer.
Januari begon op dezelfde voet, de 1e helft was zeer zacht en ook weer grote regenhoeveelheden.
Rond de helft van de maand verschenen we op de weerkaarten voorzichtig wat mogelijkheden, die niet werden gepakt in onze regio, maar wel een normalisering van het temp verloop tot gevolg hadden.
De laatste week werden de kansen groter, en tijdens het laatste weekend werd de kans gegrepen door een reusachtig, retrograad vanuit Eur/Aziatisch gebied gekomen, hogedrukgebied.
Dit Hoog heerst nu sinds 48 uur boven grote delen van het continent.
Twee dagen oostenwind, waarmee steeds kouder wordende continentaal arctische lucht wordt aangevoerd, brengt de tussenstand voor ons land om 18.30 uur op bijna matige vorst in het (zuid) oosten en het grotere geheel op:
Onderstaand een weergave van de oper versie van de 12z run EC vandaag.
Gehele periode wordt beheerst door een zeer krachtige en uitgestrekte hogedruk-gordel (dé reactie op de record hevige zonaliteit van de laatste 6-8 wkn?), zich uitstrekkend van de Azoren tot eigenlijk Azie toe.
Permanent zal de komende periode de kern van deze gordel zich ten NW/NO bevinden.
Slechts bij de 1e en 2e kaart, as vrijdag en woensdag is enige wisselvalligheid mogelijk.
Vrijdag agv de koude trog die vanuit het noordoosten over ons trekt.
Zondag als een hoogte storing ten westen langs zuid/zuidoostwaarts zal trekken.
De gehele periode zal met meest continentale aanvoer zeer koud verlopen, met gem licht tot matig overdag en matig tot streng in de nacht, uitschieters naar beneden mogelijk, kwestie van wind en wel of geen sneeuwdek.
We zijn, zo wordt mi duidelijker en duidelijker, begonnen aan iets wat heel lang gaat duren.
Een gebouw dat met bijna mathematische precisie is ontworpen en gebouwd (zie het -moeizame- proces van zaterdag jl tot en maandag jl) en niet zo maar 1,2,3 weer zal zijn afgebroken.
ronald de wilt