KNMI geeft niks aan, ben ik blind?!
Overigens, heerlijk weer dit, mag van mij nog wel even doorgaan ook!
En bedankt voor alle updates meteen.
Prachtig om te lezen;)
Zeg ik dat dan, dat het afgelopen is dat maken jullie ervan.
Ik zeg alleen dat hij niet positief is over het lang blijven van de Russische beer.
https://gurushots.com/Martijn.photography/photos
En deze pagina heb ik opgezet om mijn droom werkelijkheid te laten worden.
http://martijn-naar-de-usa.webnode.nl/voorwoord/
Ik zeg alleen dat hij niet positief is over het lang blijven van de Russische beer.
Was ook niet aanvallend bedoeld hoor Maar met je bericht van 'klinkt niet zo positief' zouden bij sommigen de stoppen alweer laten doorslaan Vandaar om ze gerust te stellen, scheelt alweer 5 pagina's negativiteit
Warmte advectie was toch altijd goed voor de vormng van hogedruk boven Rus Scandinavie, of vergis ik me nou?
De PV (evt Sudden Stratospheric Warming (SSW) ) zal daar op deze termijn geen tot weinig invloed op hebben.
Ja, maar alleen voor blokkerende hogedrukgebieden (opwerpen hoogtrerug door WLA), immers Het hogedrukgebied ontstaat uit golven in de westelijke hoogtestroming bij het polaire front. De bovenstroming bestaat uit lange golven met daarop kortere die zich kunnen ontwikkelen tot depressies. Als echter vooral de rug sterk toeneemt, kan zich ook een afgesloten hoog vormen. Dit gaat gepaard met een sterke convergentie in de bovenlucht waarna het hoog vrijwel stationair kan worden. In de bovenlucht is dit hogedrukgebied relatief zeer warm.
Kijk nu eens goed naar het Siberisch hoog en dan vooral op hoogte (500 hPA), het is niet warm (geel) maar juist koud (groen). Dit is dus een hoog van een heel andere categorie en valt onder de noemer "Thermisch hoog". WLA heeft dus niets met de opbouw van dit hoog te doen. Een thermisch hogedrukgebied is een zgn "koud" hogedrukgebied dat ontstaat door grote verschillen in verwarming van lucht door verschillen van het onderliggende oppervlak. Het is de tegenhanger van de thermische depressie. Op hogere breedte koelt in de winter 's nachts de onderste luchtlaag boven land sterk af door uitstraling. Door de afkoeling krimpt de lucht, waardoor bijvoorbeeld het 850 hPa-vlak ter plaatse lager komt te liggen. Hier zal de lucht zijdelings instromen, waardoor boven het koudere oppervlak een hogere druk ontstaat. In de hogere luchtlagen kan echter zelfs sprake zijn van een lagedrukgebied, waardoor het weinig tot geen invloed heeft op de algemene circulatie.
Dat we nu met een uitloper van het Russische hoog te maken hebben is eigenlijk te danken aan de extreme meridionale fase van de Rossby-golven die retrograd verlopen. Zodoende kon en kan de koudelucht (ook op hoogte) vanuit het noordoosten retrograd naar ons toestromen. (dit 13 januari al aangekondigd >> zie hier). Eigenlijk is zelfs niet zozeer het hoog verantwoordelijke voor de kou uitbraak maar veelmeer de hoogtetrog die het geheel in beweging heeft gezet Niet meer en niet minder.
De uiteenzetting (vereenvoudigd) zoals in het Alpenweerbericht beschreven blijft dus overeind staan >> Het Russische hoog verdwijnt weer van het Europese strijdtoneel (heel mooi ook op de door Laska119 getoonde kaart te zien) en daarmee wordt de vorst in Nederland in ieder geval flink getemperd en in het worst-case scenario wordt ze volledige opgeruimd door de Atlantische "warmte pomp" (GFS). Ander optie is dat we in een soort "niemandsland" terecht komen waarbinnen de koude lucht zich kan handhaven (EC variant). Of we op LT opnieuw terugvallen in een meridionale fase (low index fase) staat nog volledig open.
Ciao Johann | Gewijzigd: 1 februari 2012, 15:43 uur, door Alpenweerman
Het is makkelijk om in je profiel te vermelden wat je woonplaats is. Dan weet iedereen wat je bedoelt met "hier" . Is wat makkelijker voor de discussie
sorry Arnout, zal mn profiel aanpassen. Maar met hier bedoel ik Alphen a/d Rijn
Welke dooiaanval? Die op de LT die steeds vooruitgeschoven wordt? Maak je geen zorgen, dit weer houden we nog wel even.
Eindelijk van die hatelijke 1 cm af, of meer van die nog ergerlijker wakken en open water. Ik zie bij Workum ook al 2 cm staan. Eindelijk een klein beetje vooruitgang, en dat al MET de wind. Kun je nagaan hoe hard het zou kunnen gaan als de wind straks even wegvalt. Ik hoop zo dat het nog mogelijk is, en dat de sneeuw daar zo ontzettend zal meevallen. | Gewijzigd: 1 februari 2012, 15:55 uur, door Wolkje7
Volledige dagen met sneeuwdek: 7
Dagen met deels sneeuwdek: 2
Vaste sneeuw: 4 * Laatste 01-02-2019
Smeltende sneeuw: 1 * Laatste 02-02-2019
Hagel: 4
Velp 2018:
Smeltende sneeuw: 6
Vaste Sneeuw: 6
Hagel: 8
Weerlicht: 6
Onweer: 24 (1 onweersdag in Velp gemist toen ik in Duitsland was)
Velp 2017:
Dagen met sneeuwdek: 34 (waarvan 21 in januari, 6 in februari en 7 in december)
Vaste sneeuw: 12
Smeltende sneeuw: 6
Hagel: 13
Weerlicht: 6
Onweer: 21
http://twitpic.com/8eda9v | Gewijzigd: 1 februari 2012, 15:56 uur, door xzaz
Ik ben blij dat we deze winter zoiezo even een paar dagen op de schaats kunnen staan. Laat er daarna maar een flinke sneeuwdump komen