Waarom worden deze extreem krachtig en dure computers eigenlijk ingezet om een berekening voor 2 weken te doen, waarom investeren ze niet meer in een betere voorspelling binnen een week, aangezien de LT toch vaak als: onzeker en nutteloos word gezien
OK, mee eens. Ik heb in elk geval de afgelopen 2 jaar geleerd dat er in een paar dagen flink wat kan veranderen.
Waarom worden deze extreem krachtig en dure computers eigenlijk ingezet om een berekening voor 2 weken te doen, waarom investeren ze niet meer in een betere voorspelling binnen een week, aangezien de LT toch vaak als: onzeker en nutteloos word gezien
Van extreem krachtige en dure computers wordt het model niet beter. Het wordt wel sneller doorgerekend. Het model verbeteren kan je door achteraf de berekeningen te vergelijken met de gemeten werkelijkheid. Als je die berekeningen voor de verre toekomst nooit doet weet je dus ook niet wat je moet verbeteren en zo kom je nooit tot een lange termijn betrouwbaar model
Op korte termijn zijn de modellen redelijk betrouwbaar. Dat wil volgens mij niet zeggen dat daar niks meer in te verbeteren valt, maar je kan je uren maar 1x maken en je cpu-cycles maar 1x verstoken. Keuzes dus.
Zo zie ik het ook inderdaad.
meer op: http://alpenweer.blogspot.com/ (Johann's site)
vreem d hij zegt dat er warmte in het hoog gepompt wordt maar ik dacht dat warme lucht advectie juist zorgde voor de vorming van een hoog
De wind is oost dus komt van het vaste land.
Misschien zijn alle weerhutten opgewarmd door de zon
Is misschien geen wet, maar ik vind het zo wel duidelijk, zat me al af te vragen hoeveel dagen er voor KT, MT en LT stonden. Zou trouwens wel duidelijker zijn als iedereen deze afspraak (of eventueel een andere afspraak) zou gebruiken...
Bye the way, nog even over die dooi: wie zegt dat als er eenmaal dooi komt, dat het dan gelijk over is met de winter?
Ik zie elke keer op LT terug op de pluimen die jullie hier hebben getoond dat de temperaturen weer onder 0 komen, dus toch weer kou na een dooidip. Oké, LT is LT en dus niet betrouwbaar, maar dan nog. Ik meen me namelijk te herinneren dat hier een poosje geleden ergens werd geschreven dat als je op een bepaald moment een WC krijgt, die dan 6 weken kan aanhouden (zoals net voor Kerst gebeurde tot afgelopen weekend ongeveer), is het dan ook zo dat nu er een EC is deze ook 6 weken kan aanhouden? Of komt er toch een omslag vanwege de stand van de maan bijv?
Maar het is trouwens toch logisch dat een langere periode met vrieskou gepaard gaat met tussendoor dooiaanvallen en een paar dagen rond of iets boven de 0? | Gewijzigd: 1 februari 2012, 13:39 uur, door Marlies
dus dat is iets wat echt wel balen is voor de friezen! (denk ik dan hoor)
want als het gaat sneeuwen net wanneer er bij sommige bredere stukken water het ijs net aan het groeien is krijg je sneeuwijs...
Mijn (on)weer foto's : Foto's
Woon net rechtsboven de 8 van -5.8.
Is dit de invloed van het sneeuwdek?
jup! Door de sneeuw hebben wij hier alweer de laagste temperaturen van t land (en dat blijft ook zo de komende week), net als vorige winter toen er 40cm lag. Mooi om te zien dat we de laatste jaren soms lagere temperaturen bereiken dan het Noordoosten van het land Hoewel ik erbij moet zeggen, dat vaak het beekdal van Vijlen het koudste plekje van Nederland is, dit wordt alleen niet opgepikt door de media of überhaupt enige weersites, zo lijkt het Ik weet dat normaal Twente en Nieuw-Beerta met Eelde strijden om de koudste overall-plek, maar qua nachttemperatuur kan alleen Limburg soms meestrijden. Denk aan alle consternatie 2 jaar geleden toen Ell bij Weert keer op keer het joudst was en de media erbovenop doken. Ik zal je zeggen dat meetstation Vijlen toen ruim 2 graden kouder was (ik geloof -23) in de nacht als Ell, en geen kip die het wist. Schandelijk!
Dat is toch logisch? het Noord/Oosten heeft nog altijd meer last van het zeeklimaat als Limburg.
Ik vind het nog steeds niet erg duidelijk wat nu wel of niet mag namelijk.
Dan raad ik je aan de regels te lezen met betrekking tot het discussietopic --> http://forum.onweer-online.nl/index.php?showtopic=24534
Onweersdagen: 0