Met een week vorst waarvan 3 nachten bijna -10 kun je geen 11-tocht schaatsen. Laat je niet gek maken.
Ik zie deze week als een pittige vriesprik. Volgende week, als we weer naar de pluimen staren of snachts de temperaturen wel of niet boven de 0 lijn springt, zijn we de drukte erom alweer vergeten.
Aangezien de kans op de 11-tocht nihil zijn, heb ik liever een dik pak sneeuw.
de pluim laat toch geen erge sprijding zien dat betekent dus dat de onzekerheid over dat het gaat dooien. bijna zeker is
dit kan nog veranderen .maar ik denk dat de dooi zich volgende week inzet.
er zijn namelijk geen leden meer in de pluim die het overdag laten verder vriezen.dus kort samengevat koud tot dinsdag
woensdag invallende dooi.hopelijk zit ik ernaast.
Met een week vorst waarvan 3 nachten bijna -10 kun je geen 11-tocht schaatsen. Laat je niet gek maken.
Ik zie deze week als een pittige vriesprik. Volgende week, als we weer naar de pluimen staren of snachts de temperaturen wel of niet boven de 0 lijn springt, zijn we de drukte erom alweer vergeten.
paar graden erboven/snachts zeker weer eronder, af en toe NW/NO, pakken met sneeuw, ja daar teken ik voor
De Europluim kwam de 20e als eerste met een verwachting voor de koude inval op donderdag de 27e. Dus pas in de MT. Latere pluimen verschoven deze inval naar zondag de 30e. GFS kwam veel later met deze koude-inval. WimB en Zwoof, als jullie die pluimen (of andere van Januari) nog willen zien dan lees ik dat wel. (Eventueel per PB)
1 februari 2012 - 8:16
Na een zeer koude start van de dag met in Limburg zelfs bijna strenge vorst (Maastricht -9.7) staat ons vandaag een schrale, zonnige en ook koude winterdag te wachten. De temperaturen liggen vanmiddag rond -4 en op de Wadden en in Zeeland rond -2 graden. De matige en in de kustprovincies soms vrij krachtige (Bij zee krachtig, 6 Bft) oosten- tot noordoostenwind maakt het gevoelsmatig veel kouder. Vanochtend ligt deze rond de -15 en vanmiddag rond de -10 graden. Komende nacht neemt de wind iets in kracht af en gaat het matig tot streng vriezen met minima rond -10 graden.
Op goedgekeurde ijsbanen is het de komende dagen volop schaatsplezier. Natuurijs blijft voorlopig volkomen onbetrouwbaar!
Morgen is het wederom volop winter in ons land. De temperatuur ligt de hele dag rond -5 of -6 graden en daarmee blijft het in veel gebieden matig vriezen! Verder is er weer veel zon en doet de wind het een fractie kalmer aan wat het gevoelsmatiger vriendelijker maakt. In de avond en nacht druppelen er in het noorden een paar wolkenvelden binnen waaruit later in de nacht een sneeuwbui kan vallen. Het wordt weer een bitterkoude nacht met temperaturen die naar het zuid(oosten) kunnen dalen naar waarden beneden de -10 graden wat opnieuw strenge vorst betekent. Naar het noorden wordt de vorst enigszins getemperd maar vriest het altijd nog matig, -6 tot -9 graden.
Vrijdag passeert een kleine storing die vanaf de Oostzee richting ons land trekt. Deze storing is dan wel niet al te omvangrijk, het probeert wel de blokkade van hogedruk los te rukken en gesteund door een hogedrukgebied bij de Britse Eilanden zijn deze twee systemen voornemens een dooiaanval op touw te zetten.
Het resulteert op vrijdag in een paar sneeuwbuien, de meeste in het westen en de kustgebieden waarbij de temperaturen langs de kust net even boven het vriespunt uit kunnen komen daar de wind even vanaf zee waait. Landinwaarts blijft het licht vriezen en daar is een enkele sneeuwbui mogelijk. Ook schijnt geregeld de zon en heeft het weer een rustig karakter. De zachte lucht komt weliswaar dichterbij maar het Siberische hogedrukgebied neemt later op de dag de touwtjes weer in handen en de wind draait weer naar het oosten. Wolken druipen af en er volgt een vrij heldere en opnieuw zeer koude nacht met temperaturen die dalen tot -6 graden in het westen en rond -10 tot -12 graden naar het oosten en zuidoosten van het land. En daarmee is de eerste dooiaanval afgeslagen.
Op de oceaan pakt zich meer en meer zachte lucht samen onder aanvoering van een in kracht toenemend Azorenhogedrukgebied. Daar tegenover staat de Siberische Reus en deze twee grootmachten staan vanaf zaterdag lijnrecht tegenover elkaar. De Russische Beer is niet van plan 'zijn' ijskoude continent snel op te geven en stuurt uitlopertjes richting Denemarken en Duitsland. De spanning neemt toe maar voorlopig heeft het er alle schijn van dat de aanstormende zachte lucht nog geen doorbraak weet te forceren.
Dat betekent dat we een koud en waarschijnlijk ijskoud weekend tegemoet gaan waarbij de temperaturen overdag rond -5 graden liggen en het in de nachten matig en naar het oosten toe soms streng vriest. Of de neerslagzone, behorend bij de zachte lucht ons zondag of maandag kan bereiken is nog maar de vraag. Wolken schampen nu en dan het westen van het land en naar het oosten toe is er de meeste zon. Voorlopig dus volop winter en een steeds verder aangroeiende ijsvloer.
Bron: Sneeuwhoogte.nl
Gelieve correcte bronvermelding toevoegen!! | Gewijzigd: 1 februari 2012, 11:41 uur, door Bart Standaert
verschil tussen de run van 00z en de run van 6z. Deze run is een stuk kouder wat natuurlijk veel beter nieuws is voor de schaatsliefhebbers
Ben ik niet geheel mee eens:
verschil tussen de run van 00z en de run van 6z. Deze run is een stuk kouder wat natuurlijk veel beter nieuws is voor de schaatsliefhebbers
]
Ik ben eerlijk gezegd onder de indruk. Afgelopen runs waren bagger, en nu ineens dit... En de pluim die jan twitterde was ook al goed... Kan wel eens heel leuk gaan worden | Gewijzigd: 1 februari 2012, 11:33 uur, door koen17
Laatste runs/kaartjes laten weinig zien van een echte dooi aanval. En herfst? Waar heb je het over
Vrijdag schaatsen!
dat zegt weeronline | Gewijzigd: 1 februari 2012, 12:36 uur, door Debbieke
Nee hoor,Lees stuk van Johan maar
Daarnaast komt er zeker geen herfstachtig dooiweer voor terug,maar eerder lichte dooi.
Dit als het al gaat dooien,wees gerust!
En laat je niet l(ij)eiden door een bureau maar lees hier lekker en zie de verschillende invalshoeken. | Gewijzigd: 1 februari 2012, 11:39 uur, door albalinda
zoals 99 van de 100 mensen moet ook jij weer-online maar eens heel fijntjes gaan negeren!!
kijk gewoon naar de pluim en trek dan de juiste conclusie!!
- | Gewijzigd: 1 februari 2012, 12:36 uur, door Debbieke