Spannende ontwikkelingen de laatste dagen, de emoties lopen soms zeer hoog op. Soms vraag ik bij mijn eigen wel eens af: "mensen waar maken we ons toch druk om", daarmee bedoel ik dan de runs. Neem de run die wij zien nu een keer niet te letterlijk! Kijk naar het gemiddelde die vaak door Arend wordt gepost, dit zou veel teleurstelling voorkomen en ook nog een berg pagina's droevenis.
De komende dagen staan in het teken van kou, maar ook toenemende kans op sneeuw, tenminste als we het Amerikaans weermodel GFS mogen geloven. Aanstaande vrijdag lijkt het Europees weermodel en het Amerikaans weermodel op een lijn te zitten. Alle twee berekenen ze ongeveer 2 centimeter aan sneeuw, dit geldt overigens ook voor het midden en in het zuidoosten van het land mogelijk een centimetertje meer. Opvallend te noemen is toch wel de zondag, daar zijn grote verschillen. Het Europees weermodel komt met niets, terwijl het Amerikaans weermodel met een aardig pakje sneeuw komt. De geschatte sneeuw op dit moment oplopend tot een centimeter of 8 tot 10, naast de sneeuw neemt ook de kans op ijzel toe. Dit komt omdat de bovenluchten warmer worden. Hieronder animated gifje van GFS.
Niemand zal het immers ontgaan zijn dat veel momenteel in het teken staan van Friesland, er wordt al volop gespeculeerd wanneer de eventuele "Tocht der Tochten" gereden zal gaan worden. Er zijn mensen bij die denken 11 of 13 februari, maar en zijn ook al mensen die denken dat het eerder zal zijn. Van de week is er al een grote stap gezet door de gemalen stop te zetten, dit was de voorgaande keren niet het geval geweest. Hieronder de pluim van Noord Nederland.
Als we nog even naar de ijsdiktes kijken voor het noorden, dan zien we de gemiddelde minder is ten opzichte van gisteren. Echter, de oper is weer een stukje positiever. Grof weg geschat komt de ijsdikte in het noorden van het land nog uit op 17 centimeter. We moeten er wel er nuchter onder blijven, zeker met de verwachtingen op de lange termijn in ons achterhoofd, want voor het doorgaan van een Elfstedentocht moet het ijs op bijna de gehele route (bijna 200 kilometer) minimaal vijftien centimeter dik zijn. Bij aanhoudende vorst meten de rayonhoofden ten minste eenmaal per dag de dikte van het ijs. Soms worden er ijstransplantaties uitgevoerd op die stukken waar wakken aanwezig zijn. Als de tocht is afgekondigd worden er op de te zwakke plekken in de route 'klúnvoorzieningen' gebouwd. Dit zijn houten betimmeringen die over de zwakke plekken in het ijs of op de kant zijn geplaatst en waar de schaatsers overheen kunnen lopen. Ook wordt veel gebruik gemaakt van tapijt en rubbermatten.
Beste Friezen,
Het zou ons een leuk idee lijken als jullie foto's gaan plaatsen van het ijs langs de Elfsteden route. Dan kunnen de overige leden iedere dag zien hoe het vooruit is gegaan.
Dat kan in dit topic. | Gewijzigd: 15 november 2012, 21:23 uur, door Ben47
Maarrrrr, geen enkele inhoud over het weer en jouw verwachtingen voor de komende dagen/weken?
conclusie: ?
Ps: ik maak mij nergens druk over! | Gewijzigd: 1 februari 2012, 02:06 uur, door Micky
-7 Rotterdam!!! Ik zit niet verkeerd zo met de vorst! Scheelt niet veel met de rest van NL vrij gemiddeld die vorst.
Vooruitzichten lange termijn
woensdag 08 februari tot en met woensdag 15 februari Grote kans (85%) op een overgang naar een minder koud weertype met toenemende neerslagkansen. Kleine kans (15%) op aanhouden van het koude en (vrij) droge weertype.
Uitgifte: 01/02/2012 02.13 uur LT
knmi.
Marga: Berichten samengevoegd | Gewijzigd: 1 februari 2012, 07:42 uur, door Marga
Beste onweer 2012 : Op Dominicaanse Republiek 16 op 17 Juni! Zal nooit in Nederland overtroffen worden.
woensdag 08 februari tot en met woensdag 15 februari Grote kans (85%) op een overgang naar een minder koud weertype met toenemende neerslagkansen. Kleine kans (15%) op aanhouden van het koude en (vrij) droge weertype.
Uitgifte: 01/02/2012 02.13 uur LT
knmi.
is de kans op vorst na de 8ste echt zo klein of loop het knmi weer gewoon achter de ec pluim aan,want daar gaat het gemiddelde ook om hoog na de 8ste.
als ik er aan denk zal ik vandaag wat foto's maken en posten van de Dolte, de vaart waar de tocht overgaat bij doorkomst Workum!
Ennu onze blik weer richten op de ijsbaan!
als ik er aan denk zal ik vandaag wat foto's maken en posten van de Dolte, de vaart waar de tocht overgaat bij doorkomst Workum!
Ennu onze blik weer richten op de ijsbaan!
Het zal echt nog wel wat strenger moeten gaan vriezen.... De verwachte vriestemperaturen die waren voorspeld zijn nog niet gehaald. Zie mijn post boven. Het blijft bij matige vorst.
Ik ben benieuwd wat de sneeuw gaat doen komend weekend, en de eventuele dooiinval volgende week!