-6
Ik vind het prettig om te weten hoe koud het echt is, en niet hoe koud het voelt. jij werkt zeker niet in de bouw anders had je wel anders gepiept, dus zo super ben je niet
Op de LT zien we echter de onzekerheid toenemen, maar nog geen nood aan de man....
Iemand een idee of dit LT kaartje juist goed, of juist een slecht vooruitzicht is voor ons...???
Is voor 16 Feb 2012 GFS model..
Dat is precies het laste kaartje van GFS. Hecht ik persoonlijk heel weinig waarde aan. | Gewijzigd: 31 januari 2012, 22:29 uur, door Eifel
Zondag aanstaande Elfstedentocht? > 15 cm ijs!
Dat vraag ik ook niet... ik hecht er ook geen waarde aan, maar mijn vraag was lijkt mij simpel..als je goed leest (bedoel ik niet als kritiek) maar ik vraag of dit juist positief is of negatief ? dat is alles...
% is het
https://gurushots.com/Martijn.photography/photos
En deze pagina heb ik opgezet om mijn droom werkelijkheid te laten worden.
http://martijn-naar-de-usa.webnode.nl/voorwoord/
Gewoon in kans als % uitgedrukt. Dus het is zeker dat het gaat sneeuwen vrijdag. Zegt niks over de hoeveelheid | Gewijzigd: 31 januari 2012, 22:35 uur, door koen17
Dat de gevoelstemperatuur, waarover jaren geleden overigens nauwelijks werd gerept , voor liefhebbers van sneeuw en schaatsen weinig zegt, is wel te bergijpen. Immers daarvoor is de exacte temperatuur het meest relevant. Water bevriest bij temperaturen onder nul. Dat is een feit. -10 is kouder dan - 1. Dat is ook een feit.
De gevoelstemperatuur is desondanks niet onbelangrijk. Aan de berekening ervan liggen exacte waarden ten grondslag.
Dat harde wind bij vorst en ook bij T boven nul kouder aanvoelt is weliswaar logisch maar niet erg belangrijk, want gevoel is een subjectief begrip. Belangrijk is het effect van de gevoelstemperatuur. De gevoelstemperatuur zegt namelijk iets over de mate waarin je lichaam warmte verliest.
Een temperatuur van min 5 graden, kan het effect hebben van min 10 graden of kouder en dat is wel degelijk belangrijk om te weten voor mensen die buiten (moeten) zijn. Het is logisch dat te grote afkoeling van (delen van ) je lichaam gevaarlijk is.
Het benoemen van zowel de temperatuur als de gevoelstemperatuur is daarom geen onzin. Hoewel ijs niet kan voelen, groeit de ijslaag bij een lagere windchill sneller aan. De warmte die bij het bevriezen vrijkomt wordt door de wind sneller afgevoerd.
Harde wind op nog open waterverhindert de ijsvorming.
De ene mens zal de exacte temperatuur belangrijker vinden, de ander zal de gevoelstemperatuur van het meeste belang vinden. Dat mag ieder voor zichzelf weten!
*skip*
Zondag aanstaande Elfstedentocht? > 15 cm ijs!
Ben bang van niet. Er ligt nagenoeg nog geen ijs op de elfstedentroute, dankzij die rotwind
Die wind moet heel erg snel gaan liggen, want als er deze week sneeuw valt en het ijs is na morgen (wanneer de wind zou gaan liggen, wat ik las) niet dik genoeg om te vegen, dan kunnen we het vergeten en is het gedaan met de kans op een elfstedentocht. | Gewijzigd: 31 januari 2012, 22:44 uur, door Wolkje7
Volledige dagen met sneeuwdek: 7
Dagen met deels sneeuwdek: 2
Vaste sneeuw: 4 * Laatste 01-02-2019
Smeltende sneeuw: 1 * Laatste 02-02-2019
Hagel: 4
Velp 2018:
Smeltende sneeuw: 6
Vaste Sneeuw: 6
Hagel: 8
Weerlicht: 6
Onweer: 24 (1 onweersdag in Velp gemist toen ik in Duitsland was)
Velp 2017:
Dagen met sneeuwdek: 34 (waarvan 21 in januari, 6 in februari en 7 in december)
Vaste sneeuw: 12
Smeltende sneeuw: 6
Hagel: 13
Weerlicht: 6
Onweer: 21
Daar heb je langere tijd vorst voor nodig !! Met name onder bruggen e.d. !! Het duurt echt wel even voordat zoiets haalbaar is ! Met deze vooruitzichten in temperatuur denk ik dat de kans nog geen 10% is! Ik hoop het natuurlijk wel !!
there we go again ....
maarja langere termijn word weer spannend!
wat mij betreft mag er een beuk sneeuw gaan vallen
(dan is het ijs al dik genoeg om het er af te vegen denk ik)
Mijn (on)weer foto's : Foto's
Voor een Elfstedentocht heb je minimaal 15 cm dik ijs nodig. De ijspluim geeft op termijn 20 cm dik ijs aan. Zeker wel grote kansen dus! Enkele blz terug is ook al aangegeven dat er onder diverse bruggen nu al ijs ligt. De enige mogelijke spelbreker is de wind. Deze wind zorgt er nu wel voor dat het water aan het afkoelen is, waardoor het ijs straks sneller aangroeit. De koorts is nog niet uitgebroken, maar ik denk echt dat er mogelijkheden zijn als de verwachtingen uitkomen.