Zou wel jammer zijn, maar begint er toch wel een beetje op te lijken dat vanaf einde volgende week temp.
omhoog gaat.
zegt niets, Leden blijft koud, gewoon onzekerheid wat Azoren en zeer diepe L(sneeuwstoring) doet, daarachter gewoon vrieskou.
aan de hand van laatste EC run gaat Azoren westelijker en sneeuw/IJZELdump naar ons toe, daaarachter uitlopers van rus hoog naar scandi!
Man waar heb je het over? Is een prachtige pluim!
Nowcasting zowel voor de sneeuw als het verloop van het front.
Beste onweer 2012 : Op Dominicaanse Republiek 16 op 17 Juni! Zal nooit in Nederland overtroffen worden.
Natuurlijk is het niet leuk meer warme leden te zien op lange termijn maar binnen de 6 dagen (wat al ver is vind ik) zie je geen enkel lid boven de 0°C uit komen! Ook op lange termijn zie ik de meerderheid gewoon voor winter gaan. Zodra even de 15 daagse afwachten maar die zal zowiezo wel slechter zijn dan zijn siberische voorganger van 10u!
Wat mij betreft is vandaag de gevoelstemperatuur voor mensenhanden dan ook eerder min dertig ofzo
Belangrijker is de warmteweerstand van de kleding die je draagt en het huis waarin je woont.
Bij winddichte afwerking maakt dan de windkracht nagenoeg geen verschil op de warmteverliezen.
Edit:
Citaat van Super Mario, dinsdag 31 januari 2012, 21:52 uur Als het zomers 30 graden is, dan word toch ook niet de temperatuur gemeld die gemeten word in de volle zon?
Dat zou ook kansloos zijn omdat bakplaat temperaturen.
Maar je hebt wel een punt daar.
Die gevoelstemperatuur is relatief.
Een waarschuwing voor gevaarlijke koude zou meer op zijn plaats zijn in de kolommen.
En bij bakplaatweer is er doorgaans inderdaad geen gevoelstemperatuur maar een waarschuwing voor uitdroging/UV/oververhitting.
Edit:
Windchill is minder relevant dan contactwarmteverliezen bij veel wind.
Een mens is bij min tien dik veertig graden warmer dan de omgeving,ieder stukje onbedekte huid zal zelfs zonder verdamping van vocht dus snel onderkoeld raken bij windsnelheden die momenteel zo nu en dan rond de vijftig kilometer per uur aan zitten.
| Gewijzigd: 31 januari 2012, 22:10 uur, door Picobyte
Als het zomers 30 graden is, dan word toch ook niet de temperatuur gemeld die gemeten word in de volle zon?
Als het zomers 30 graden is, dan word toch ook niet de temperatuur gemeld die gemeten word in de volle zon?
Wel dauwpunt Die is dan weer van belang!
Bij een windchill kan je snel bevriezings verschijnselen krijgen! Heeft dus zeker wel belang
Beste onweer 2012 : Op Dominicaanse Republiek 16 op 17 Juni! Zal nooit in Nederland overtroffen worden.
Inderdaad. Als ik naar buiten ga en het is -5 dan voel ik gewoon min -5, ongeacht het nou hard waait of niet.
Als je 's ochtends met je drie koters van 6, 5 en 4 op het fietsje tegen de oostenwind infietst, vind je die gevoelstemperatuur opeens heel belangrijk!
kijk eens vaker Discovery of NG Wild
De gevoelstemperatuur (oftewel windchill) wordt berekend met behulp van onderstaande formule van JAG/TI:
Twe = 13.12 + 0.6215*T - 11.37*(3.6*V)0.16 + 0.3965*T*(3.6*V)0.16,
waarbij T de luchttemperatuur in graden Celsius is, V de gemiddelde windsnelheid in meters per seconde en Twe de gevoelstemperatuur in graden Celsius.
Als het vriest en het waait, ja logisch dat dat kouder aanvoelt, maar -5 is -5.
De gevoelstemperatuur (oftewel windchill) wordt berekend met behulp van onderstaande formule van JAG/TI:
Twe = 13.12 + 0.6215*T - 11.37*(3.6*V)0.16 + 0.3965*T*(3.6*V)0.16,
waarbij T de luchttemperatuur in graden Celsius is, V de gemiddelde windsnelheid in meters per seconde en Twe de gevoelstemperatuur in graden Celsius.
lang leve de omrekentabellen
http://www.knmi.nl/actueel/omrekenen.html