http://forum.onweer-online.nl/index.php?showtopic=31475
Bedoel je 'niet boven de -4'?
| Gewijzigd: 31 januari 2012, 16:15 uur, door Wolkje7
Volledige dagen met sneeuwdek: 7
Dagen met deels sneeuwdek: 2
Vaste sneeuw: 4 * Laatste 01-02-2019
Smeltende sneeuw: 1 * Laatste 02-02-2019
Hagel: 4
Velp 2018:
Smeltende sneeuw: 6
Vaste Sneeuw: 6
Hagel: 8
Weerlicht: 6
Onweer: 24 (1 onweersdag in Velp gemist toen ik in Duitsland was)
Velp 2017:
Dagen met sneeuwdek: 34 (waarvan 21 in januari, 6 in februari en 7 in december)
Vaste sneeuw: 12
Hagel: 13
Onweer: 21
Ook in absolute zin:
http://forum.onweer-online.nl/index.php?s=...st&p=342194
Welk model dan wel .
Al een flinke tijd in het model aanwezig, dus lijkt er op dat het deze keer bij het rechte eind heeft.
bron: knmi
Uitgifte: 31/01/2012 15.23 uur LT
Mooi
Even een dooi-/bewolkings aanvalletje waar de winter om moet
Temperatuur blijft onder 0 lekkah
Knmi heeft er ook nog steeds zin an!
Klopt inderdaad, maar e situatie is heel complex. Het verwondert me ook niet dat iedereen wat anders verteld. Wederom een Laagje gaat het verloop maken. Voorlopig ziet het er allemaal nog gunstig uit. Over een kwartier is nieuwe GFS er weer. Ik hoop dat het meevalt
Het wispelturige gedrag van de weermodellen drijft weergeïnteresseerden (en dan met name winteraars) de laatste dagen soms tot euforie, dan weer tot droefenis. Naar mijn mening zijn deze ‘beurskoersstemmingen’ niet nodig. Het is in de meteorologie een bekend gegeven dat met name de ‘oper’ (de operationele oplossing) van het Europees weermodel (ECMWF) kwetsbaar is voor fouten of beter gezegd ‘onvolkomenheden’. De oper is namelijk de oplossing met de hoogste resolutie. In principe dus weliswaar het beste model maar als de ingevoerde datastroom hiaten of fouten vertoont of dat ‘absurde waarnemingen’ (hoe betrouwbaar ook) worden genegeerd, dan werkt zulks uiteraard door in de uiteindelijke verwachtingen (onder meer temperatuurpluim).
Zo kreeg Frankrijk in december 1999 te maken met extreem zware Kerststormen. De weermodellen hadden de ontwikkeling van deze stormen onderschat. Dat had onder meer te maken met het feit dat extreem krachtige luchtdrukdalingen op de Atlantische Oceaan, als zijnde fout werden genegeerd.
Verder denk ik dat je er als weervoorlichter/weerman voor moet waken niet bij iedere verandering op met name de laatste dagen van meerdaagse steeds je verwachting bijstelt. Het gaat namelijk in eerste instantie om het tijdvak 24-72 uur. Daarna komen we steeds verder in de tijd en is het wijselijk om alleen de grote lijnen uit te zetten. Zo tonen weliswaar de oper en control run van het ECMWF volgens de nieuwste verwachtingskaarten dat de vorst vanaf zondag wankelt: de meeste leden alsmede het Amerikaanse en Britse weermodel laten de kou tot ver in de tweede week van februari voortduren. Vooralsnog lijkt mij dat ook de meest realistische optie.
Bron: Jan Visser
Even een dooi-/bewolkings aanvalletje waar de winter om moet
Temperatuur blijft onder 0 lekkah
Ja lekker he, maar dat 'dooi-moment' kan juist weer een mooi sneeuwmoment opleveren, laten we het hopen!
Als er dan sneeuw zou vallen vrijdag of het weekend, zou het ijs op de meeste plekken dik genoeg zijn om te vegen. | Gewijzigd: 31 januari 2012, 16:29 uur, door Wolkje7
Velp 2018:
Velp 2017:
Kan dat nog hoger eigenlijk ?
Ja hoor!
Op 31 december 1968 werd in de plaats Agata in Siberië (350 km ten zuidoosten van Norilsk) een record gevestigd van 1083,8 hPa. Bron: Wikipedia
Dat is pas een hoog
In de Bilt staat het record op 1050,0
Leuk om te weten! Waar kan ik meer informatie vinden over luchtdruk? Ik heb hier al een hoop geleerd maar wil nog meer leren!
Voordat ik op dit forum kwam wist ik alleen dat een hogedrukgebied met de klok mee draait, en lagedrukgebied tegen de klok in..
Bron van minimumtemperatuur: buienradar.nl | Gewijzigd: 31 januari 2012, 16:59 uur, door Wolkje7
Velp 2018:
Velp 2017:
Voordat ik op dit forum kwam wist ik alleen dat een hogedrukgebied met de klok mee draait, en lagedrukgebied tegen de klok in..
http://nl.wikipedia.org/wiki/Luchtdruk
Wel op het Noordelijk halfrond.
Temp hier in Capelle weer -1.7.. prima zo! Ik ben meer gefocused op de temps in Friesland dan hier om de hoek.