Voorlopig met de 15 daagse zit 90% van alle leden tot 8 februari gewoon dik onder nul dus gelukkig nog ver. Wel jammer dat er geen grote hoeveelheden sneeuw komen. We gaan het weer afwachten. Mocht EC en GFS vanavond wéér een Azoren Hoog naar de UK trekken, dan gaat het serieus de verkeerde kant op, ook al is het ver weg.
Overigens, nog even over die Plakkou waar een aantal het over hebben. Hebben jullie wel is van het fenomeen 'warm water regenen' gehoord? Als een depressie boven ons langs koerst, dan is het binnen een paar uur gedaan met alle kou. Plakkou is vooral een term die je kan gebruiken bij een UK hoog die met pakweg windkracht 2 vanaf de Noordzee de rustige weersomstandigheden laat voortduren. Met meer wind is er geen sprake van plakkou. Een Eurohoog lijkt me een betere oplossing om de stralingskou (dus 'Plakkou') hier te houden. Kalm en rustig winterweer met een zuidelijke aanvoer.
| Gewijzigd: 31 januari 2012, 13:22 uur, door Ricootje
Beste onweer 2012 : Op Dominicaanse Republiek 16 op 17 Juni! Zal nooit in Nederland overtroffen worden.
VAARVERBOD VOOR FRIESE WATEREN
De provincie Friesland heeft een vaarverbod voor alle wateren in de provincie afgeroepen. Het verbod gaat om 18:00 uur in.
Het vaarverbod is ingesteld om de ijsgroei niet te belemmeren. Vanochtend waren er op Twitter al melding gemaakt van schepen die het net aangegroeide ijs kapot voeren.
Dit bericht was vanmorgen al bekend gemaakt via de gemeente Harlingen:
http://forum.onweer-online.nl/index.php?sh...st&p=342272 | Gewijzigd: 31 januari 2012, 13:38 uur, door Marga
VAARVERBOD VOOR FRIESE WATEREN
De provincie Friesland heeft een vaarverbod voor alle wateren in de provincie afgeroepen. Het verbod gaat om 18:00 uur in.
Het vaarverbod is ingesteld om de ijsgroei niet te belemmeren. Vanochtend waren er op Twitter al melding gemaakt van schepen die het net aangegroeide ijs kapot voeren.
De Economie moet wijken voor het ijs. Als je iets serieuzer nadenkt is het eigenlijk krankzinnig | Gewijzigd: 31 januari 2012, 13:30 uur, door thunderfreak
Beste onweer 2012 : Op Dominicaanse Republiek 16 op 17 Juni! Zal nooit in Nederland overtroffen worden.
Doet men ook om niet teveel schade aan de oevers te krijgen. | Gewijzigd: 31 januari 2012, 13:39 uur, door Sanwa
Is het kijken wel waard.
ja eigenlijk heb je daar wel weer gelijk in gelukkig hebben we niet zo vaak strenge winters.
Laat de mens toch lekker genieten! geld maakt niet gelukkig! schaatsen wel!
Met je eens tot het stukje over de plakkou
Ik heb het vooral tussen de jaren 1975 - 2000 meegemaakt,weet alleen
de jaartallen niet meer(40 +er hé) ,maar weet wel dat ik die uitdrukking uit die tijd ken.
Meerdere keren dooiaanvallen vanuit zee,depressie trekt over of langs,kortstondig opwarming met
"warm water regenen"veel wind van zee bovenin ,inversie(oost) kou op de grond.Regen raakt onderkoeld en valt als ijzel of ijsregen op de grond.Depressie trekt zuid weg en wind weer terug uit oost en het wintert weer.
Maar................meer als een keer of 4-5 kan ik me niet herinneren.
Wel dat we op straat konden schaatsen
Aan de ene kant heb je gelijk.
Aan de andere kant kan dit ook een stimulans zijn en geld opleveren.
Is het kijken wel waard.
Sorry, op al m'n europa kaarten staat het niet, heb jij een foto of i.d. ?
Verder maakt het me weinig uit hoor of de scheepvaart stil ligt of niet haha. Ging even om het idee
http://wolken.buienradar.nl/eu
2e dus
De wind heeft en houd lang vat erop