Februari heeft in de 21ste eeuw, qua winterweer, nog niet echt diep in de buidel getast. Jan Stelwagen uit Harlingen berichtte dat de sprokkelmaand vanaf 2001 in totaal in De Bilt maar 8 ijsdagen heeft gebracht waarvan 5 in 2010. De laatste keer dat het in februari op meer dan 5 dagen de gehele dag bleef vriezen was in 1991. Toen 8 ijsdagen op het KNMI, in 1986 (toen Evert van Benthem voor het tweede opeenvolgende jaar de Elfstedentocht won) bracht de sprokkelmaand het tot 13 ijsdagen.
Nu de vooruitzichten aanhoudend zeer koud zijn is de kans op een serie van tenminste 5 ijsdagen groot. Wellicht wordt voor het eerst sinds 1997 ook het criterium van een landelijke koudegolf gehaald. De vereisten daarvoor zijn 5 ijsdagen op rij waarvan er 3 met tenminste een minimumtemperatuur van -10,1º of lager (strenge vorst).
De vorst heeft inmiddels ons land bereikt. Omstreeks 8 uur vanochtend was de temperatuur alleen in het zuidwestelijk deel van het land nog boven nul: in het noorden/noordoosten, waar opklaringen voorkwamen, vroor het enkele graden: Eelde mat reeds -4,8º. Vanmiddag schommelt het kwik rond het vriespunt. Het weerbeeld kenmerkt zich door wolkenvelden maar vooral in het noorden laat ook de zon zich zien. Op de nadering van een hoogtestoring wordt de bewolking vanavond weer dikker en gaat het in het oosten en noordoosten licht sneeuwen. De oost- tot noordoostenwind is matig van sterkte.
De komende nacht gaat het ook elders licht sneeuwen. Onder het wolkendek zal het op de meeste plaatsen echter niet harder vriezen dan circa -2 graden.
Maandagochtend sneeuwt het voornamelijk nog een beetje in het westen, in de middag in het zuidwesten. Brede opklaringen bereiken ondertussen het oosten van het land. De temperatuur schommelt rond het vriespunt en de oost- tot noordoostenwind is zwak tot matig van sterkte.
Dinsdag, woensdag en donderdag wordt aan de zuidflank van een Russische luchtdrukreus van dik 1060 hPa droge continentale vrieskou naar Nederland getransporteerd. Het is dan droog, overwegend zonnig en in de nacht vriest het matig, in de middag licht.
Een imponerend koudereservoir komt aan het einde van de week langzaam vanuit Oost-Europa dichterbij. De kou gaat dan verder verscherpen: zaterdag vriest het op veel plaatsen meer dan 10 graden.
Bron: Jan Visser
Ik bedoel er mee te zeggen, mensen kom tot rust, geniet van de komende week, de weerkaarten veranderen nog 30x.
Klopt, inderdaad, dat geeft iedereen ook aan, maar de KANS is er dat de temp omhoog gaat. Dan lichte dooi overdag en in de nacht lichte vorst, maar dat is ook logisch als dit zo doorgaat...bewolking tempert de vorst vaak, aangezien er ook neerslag wordt berekend is er dus ook bewolking. Er zulen ongetwijfeld nog veel meer factoren meespelen. Afwachten en inderdaad genieten.
of ben ik verkeert
Niet helemaal...deintensiteit is iets van 0.6 of lager per 3 uur, dus als die zone een paar uur over je heen ligt, kan er toch een paar cm , niet veel, maar toch, vallen | Gewijzigd: 29 januari 2012, 11:00 uur, door stratocumulus
of ben ik verkeert
haha er staat een 1 bij mij
kijk op de temperatuurkaart van buienradar de vorst komt steeds zuidelijker en dat rond de middag | Gewijzigd: 29 januari 2012, 11:13 uur, door Jens
Ben benieuwd hoe het hier zal gaan verlopen het zuiden had toch ook redelijke papieren.
https://gurushots.com/Martijn.photography/photos
En deze pagina heb ik opgezet om mijn droom werkelijkheid te laten worden.
http://martijn-naar-de-usa.webnode.nl/voorwoord/
Sneeuwzone komt morgen van NO naar ZW over. Dit gaat heel langzaam. Bovendien kanteld het gebied ook nog een keer, waardoor hij als het ware boven ht zuidwesten een tijdje blift steken, om daarna in zuidelijke richting weg te trekken.
allebei denk ik dat word botsen zo valt er misschien meer sneeuw
die in het zuidoosten trek meer naar het noordwesten die in het noordoosten meer oostelijk
ik denk niet dat dit voorspelt was | Gewijzigd: 29 januari 2012, 11:41 uur, door Jens
Berichten met alleen kreten zoals "Hoe laat krijg ik sneeuw?", "Hoeveel sneeuw krijg ik?", "Het andere deel van het land heeft maar geluk. Wij krijgen weer niets" bla bla bla bla worden zonder enige aarzeling met de sneeuwschuiver de kliko in geschoven.