Alleen als het echt hard gaat waaien, maar door een wat aantrekkende wind wordt de warmte sneller van het ijs afgevoerd waardoor het ijs sneller koud is en dus sneller aangroeit.
Yep, ik kan het me niet eens herinneren... Dat zou wat zijn: Ht Ysselmeer dichtgevroren? ....oke, dromen mag
Kruiend ijs heb je (hier) alleen met harde wind tijdens dooi!
Ik zeg zaterdag 11 februari 11=stedentocht, mits:
- De temps de huidige pluim volgen en niet oplopen(strenge vorst is nodig)
- De sneeuw die evt zondag 5 feb, berekend wordt, niet te veel is en het ijs dan dik genoeg is om te vegen.
- De wind niet te hard is in het begin van de vorstperiode zodat windwakken geen kans hebben.
- Als alles dicht is mag het wat meer waaien, wordt de warmte van het water/ijs sneller afgeveord en kan dus sneller aan groeien
- Maar het mag niet te hard waaien, dan slijt het ijs juist aan de onderkant, omdat er dan stroming ontstaat! het ijs kan dan zelfs weer open waaien (wanneer er nog niet zoveel ligt <5 cm ofzo)
we wachten af
Wat nog even van mn hart moet is, dat ik me behoorlijk achter mn oren krab, ik meen de hele winter al dat het niet tot een échte vorst periode komt, nu lijkt dat toch te komen. of deze vorst periode deze winter, koud en winters maakt is nog maar de vraag, dan moet het wel een paar weekjes volhouden. Maar dit hebben we en had ik niet verwacht. Zo zie je maar weer, man/men against nature --> nature wins again.
Mensen geniet er van!!
Jammer dat het gebiedje niet over Nederland zal trekken. Maar zie daar mooi uit.
Is niet zo lang geleden hoor, vorig jaar en 2009 was het dicht gevroren en moest de beroepsvaart met ijsbrekers er doorheen
lees deze link van Meteoconsult maar eens:Link IJsselmeer meteoconsult
Idd, geweldig om te zien!
Wel grappig dat ze een uur voor in de tijd lopen xd | Gewijzigd: 28 januari 2012, 22:13 uur, door MaikelNL
op lange termijn ook nog lekker koud wel verweg maar meeste leden gaan voor de kou:D
Dat in de LT zul je altijd blijven houden. Is nog te ver weg om er zeker van te zijn dat het ook daadwerkelijk zo koud blijft. Een betere pluim zul je bijna niet krijgen.
nee maar wel mooi om tezien en vooral dat ze onder 0 blijven hopen dat het zo blijft lekker die kou ik weet het is nog verweg maar wel mooi:D