haha, nee dit is echt mot mot motsneeuw.. daarom ook de lach smiley.. Het zijn zulke kleine lichte vlokjes dat ik eerst daht dat het vliegjes waren die voor de lantaarn vlogen
Welke pluim,deze is meest recent voor het N/O 20.00 UUR
-40!!! voor beieren
Lekker koud is leuk, maar dat wil ik echt niet meemaken
Dan gaat Duitsland toch nog die horrorwinter krijgen die verwacht werd... weliswaar paar maanden te laat en waarschijnlijk ook wat korter, maar toch. brrr!!
Al een aantal dagen is het koude weer wat er aan komt groot nieuws in Nederland.
Nou ben ik eigenlijk benieuwd of er forumleden uit Friesland zijn die iets gehoord hebben van ijsmeesters c.q. rayonhoofden bij hen in de buurt.
Een Elfstedentocht met zulke temperaturen in het vooruitzicht lijkt mij een uitgesproken gelegenheid om zo'n tocht zsm te regelen
voordat eventueel een dooiaanval roet in het eten gooit.
zien maandag ochtend en middag. Alleen vanaf 19.00 uur
in westen/ZW verder nergens. Verder op zondag ochtend
klein beetje in het westen
Zondag ochtend 7.00 uur
Maandag 19.00 uur (tussen zondag 7.00 uur en maandag 19.00 uur geen sneeuw
te zien op de kaarten)
wat ik gelezen heb, zijn wel de gemalen stilgelegd. maar of de rayonhoofden al bij elkaar zijn gekomen, dat weet ik niet. lijkt me ook nogal vroeg... denk dat ze dat pas doen als er zeker 15 cm ligt ofzo... Want tja, zonder betrouwbare ijsvloer ook geen Elfstedentocht.. | Gewijzigd: 29 januari 2012, 16:03 uur, door Debbieke
Dit klopt precies !
« Gepost op: Vandaag om 20:15:46 »Hoe deze periode ook af moge lopen, de potentie voor iets heel bijzonders lijkt aanwezig, de start is verre van memorabel.
We bevinden ons op dit moment dan ook eigenlijk nog meer in de achterkamer van het hoogtelaag ten zuiden dan onder de invloedssfee van de opkomende noordoostelijke hogedruk.
Als je actueel de satellietbeelden ziet dan wordt boven Duitsland in een Z/ZW hoogtestroming nog steeds vochtige lucht aangevoerd. Deze botst ter hoogte van de Pools-Duitse grens op de opkomende oostelijke kou en vandaar dat geheel Duitsland op dit moment meest bewolkt is, met in het oosten lichte sneeuwval.
Vandaar dat onze oostenwind ook de komende 36-48 uur niet direct droge lucht zal aanvoeren, het zal meest bewolkt zijn en dat tempert direct al de temp daling komende nacht. Op dit moment is het in delen van O/ZO Nederland iets onder nul, in de loop van de avond en nacht gaat het uiteindelijk in het hele land tot vorst komen met 0/-4 C.
Morgen overdag ook een afwisseling van uitgestrekte wolkenvelden en enige zonnige momenten en temp in het oosten iets onder en in het westen iets boven het vriespunt.
De zone met -lichte- sneeuw (de grens dus met de echt koudere lucht) trekt in de loop van de avond en nacht het oosten van het land in. Met een meest matige oostenwind vriest het deze nacht -1/-5 C.
Maandagoverdag, zie 1e kaart, trekt de bewolking en lichte sneeuw langzaam verder over de rest van het land, en het blijft overdag overal iets onder het vriespunt.
Eigenlijk vestigt de blokkade van het NO Hoog zich op maandag pas werkelijk, zich onder meer manifesterend in drukwaarden van -bijna- 1060 Hpa boven west Rusland tot meer dan 1040 Hpa boven het westen van Scandinavie.
Een situatie waarover veel gespeculeerd is de laatste jaren, en dan met name het ontbreken van zoiets dergelijks.
En op maandag is het dan waarschijnlijk zover, een diepwinterse blokkade.
Nadat het sneeuwgebiedje op maandag via de Noordzee is weggetrokken trekt de oostenwind iets aan, wordt de aangevoerde lucht droger en kouder.
De nacht naar dinsdag gaat daarom dan minima tussen -5/-10 C opleveren, de laagste waarden in gebieden met een sneeuw(dekje).
Nadat de blokkade op maandag is gevestigd, met een dergelijke kracht en macht, lijkt de verwachting voor dinsdag, woensdag en donderdag vrij duidelijk.
Met een oosten aanvoer, zie de geplaatste kaarten van die dagen, wordt steeds koudere lucht aangevoerd waarin de Hpa 850 temp gaan naar de orde -10/-15 C.
De vorst gaat zich deze dagen dan ook verder verscherpen, met in de nacht matig tot streng en overdag meest lichte vorst. Het weerbeeld blijft hierbij in overwegende mate droog met flinke zonnige perioden.
Op de kaart ziet u lagedruk boven Polen, een laag dat ontstaan is in bovenlucht die nog eens veel kouder is (Hpa 850 temp -20/-25!!!!!!!!).
Het is dit gebied dat bij ons op de lange termijn nog wel eens voor een verdere verdieping van de kou zou kunnen zorgen.
Kortom. het komt dan wel langzaam, maar dat wat langzaam komt is............
Mvg, Ronald de Wilt
dit klopt precies ...niet!:P
ze komen al veel eerder bij elkaar bijvoorbeeld al bij 10 cm aan ijs de verwachtingen blijven koudgenoeg voor een eventuele elfstedentocht;)
en ik ga er vanuit dat ze elkaar zoiezo vaak genoeg spreken:P