Geldt ook voor de Wadden, mits aanstroming goed !
Ciao Johann
Helder, wederom bedankt!
Dank je, maar iemand anders zei weer wat anders.
maar goed zo'n systeem kan dat flink in kracht toenemen ?
https://gurushots.com/Martijn.photography/photos
En deze pagina heb ik opgezet om mijn droom werkelijkheid te laten worden.
http://martijn-naar-de-usa.webnode.nl/voorwoord/
maar goed zo'n systeem kan dat flink in kracht toenemen ?
Ff stukje via Johann op Wiki:
Het warmwatereffect of lake-effect snow is het verschijnsel dat wanneer tijdens de winter koude landlucht over relatief warm water van een zee of meer strijkt, de lucht onstabiel wordt, en er wolken ontstaan, waaruit hevige sneeuw- of regenbuien kunnen vallen. Het fenomeen komt vooral voor in het gebied van de Grote Meren in de VS en het noorden van Japan. Minder vaak komt het in Europa voor, wanneer tijdens een oostcirculatie lucht van het Europese vasteland over de Noordzee trekt. In dat geval kunnen de Wadden en het oosten van Engeland te maken krijgen met vaak vrij hevige sneeuwbuien, die een sneeuwdek tot meer dan een halve meter kunnen opleveren.
1ste deel: horror voor de liefhebbers
2de deel: horror voor de haters
Totaal= horror
Maar goed, ziet er echt schitterend uit
KNMI actueel: Maastricht: 3,4 om 12:20u. | Gewijzigd: 28 januari 2012, 12:40 uur, door Ben47
1ste deel: horror voor de liefhebbers
2de deel: horror voor de haters
Totaal= horror
Maar goed, ziet er echt schitterend uit
Haha inderdaad. Na maanden van falende LT verwachtingen lijkt het dan nu inderdaad toch eindelijk goed koud te worden. Wellicht dat men het weertype van komende week door het ontbreken van pakken sneeuw niet echt als horror gaat ervaren. Maar goed, lekker is het voor de liefhebber natuurlijk wel! .
Ik kijk er al naar uit. Hoe lang het dan gaat duren zien we eind volgende week wel weer! | Gewijzigd: 28 januari 2012, 12:42 uur, door marsel
Het warmwatereffect of lake-effect snow is het verschijnsel dat wanneer tijdens de winter koude landlucht over relatief warm water van een zee of meer strijkt, de lucht onstabiel wordt, en er wolken ontstaan, waaruit hevige sneeuw- of regenbuien kunnen vallen. Het fenomeen komt vooral voor in het gebied van de Grote Meren in de VS en het noorden van Japan. Minder vaak komt het in Europa voor, wanneer tijdens een oostcirculatie lucht van het Europese vasteland over de Noordzee trekt. In dat geval kunnen de Wadden en het oosten van Engeland te maken krijgen met vaak vrij hevige sneeuwbuien, die een sneeuwdek tot meer dan een halve meter kunnen opleveren.
Mooi stukje, dus iets om in de gaten te houden.
Alleen hebben de Duitsers het erover verder niemand nog.
https://gurushots.com/Martijn.photography/photos
En deze pagina heb ik opgezet om mijn droom werkelijkheid te laten worden.
http://martijn-naar-de-usa.webnode.nl/voorwoord/
Alleen hebben de Duitsers het erover verder niemand nog.
Klikkerdeklik | Gewijzigd: 28 januari 2012, 12:42 uur, door MaikelNL
Geldt ook voor de Wadden, mits aanstroming goed !
Ciao Johann
Komt dit niet een beetje overeen met het volgende stukje:
Een polar low ontstaat wanneer een koude wind over een relatief warme zee strijkt. Vaak is dit arctische lucht met een temperatuur van misschien wel -20 of -30 graden Celsius, die boven water van 5 à10 graden komt. Dit vergemakkelijkt het ontstaan van de storingen, op een vergelijkbare manier als bij tropische cyclonen. De warme lucht van zee stijgt op en dit zuigt weer nieuwe warme lucht aan. Het corioliseffect zorgt dat de lucht spiraalvormig naar het centrum stijgt. De warme vochtige lucht koelt op grote hoogte af. Dit is een gevolg van het feit dat de dichtheid met de hoogte afneemt conform de algemene gaswet. Hierdoor condenseert het vocht en vormen zich onweers- en sneeuwbuien. Men kan een polar low zien als een tropische cycloon, maar dan een octaaf lager: net als een tropische cycloon ontbreekt het zo een sneeuwdepressie aan fronten, heeft zij een relatief warme kern (oog) en een gesloten circulatie.
(bron: wikipedia)
Ik zeg niet dat het gebeurd, maar aan sommige vereisten is voldaan. Alleen weet ik niet wat op dit moment de watertemperatuur van de zee is.
Een polar low ontstaat wanneer een koude wind over een relatief warme zee strijkt. Vaak is dit arctische lucht met een temperatuur van misschien wel -20 of -30 graden Celsius, die boven water van 5 à10 graden komt. Dit vergemakkelijkt het ontstaan van de storingen, op een vergelijkbare manier als bij tropische cyclonen. De warme lucht van zee stijgt op en dit zuigt weer nieuwe warme lucht aan. Het corioliseffect zorgt dat de lucht spiraalvormig naar het centrum stijgt. De warme vochtige lucht koelt op grote hoogte af. Dit is een gevolg van het feit dat de dichtheid met de hoogte afneemt conform de algemene gaswet. Hierdoor condenseert het vocht en vormen zich onweers- en sneeuwbuien. Men kan een polar low zien als een tropische cycloon, maar dan een octaaf lager: net als een tropische cycloon ontbreekt het zo een sneeuwdepressie aan fronten, heeft zij een relatief warme kern (oog) en een gesloten circulatie.
(bron: wikipedia)
Ik zeg niet dat het gebeurd, maar aan sommige vereisten is voldaan. Alleen weet ik niet wat op dit moment de watertemperatuur van de zee is.
Nee, helemaal niet zelfs.
Laten we het niet te moeilijk maken.
Lake Effekt Snow wordt enkel en alleen veroorzaakt doordat zeer koude lucht over rel. warm (zee)water stroomt. Vocht wordt opgenomen en er vormen zich buien die gaan clusteren dan wel buienstraten vormen. Vervolgens zullen de buien in meestal steeds dezelfde aanvoerrichting boven het land weer uit sneeuwen. Uiteindelijk kan dit, mits de aanvoerrichting optimaal is lokaal veel sneeuw produceren.
Ciao Johann
Ciao Johann
Okay!
Opzich vrij duidelijk en logisch allemaal
@Johann: is er iets bekend over hoelang die buien kunnen standhouden? | Gewijzigd: 28 januari 2012, 13:05 uur, door Southman
Of is het Ijselmeer hier te klein voor?
Of te snel afgekoeld.
Of is het Ijselmeer hier te klein voor?
hangt volgens mij ook af van de treksnelheid
hoelaat wordt de vorst in het land verwacht | Gewijzigd: 28 januari 2012, 13:11 uur, door Jens