ja maar als iemand een vraag stelt kun je bij deze snelheden van posten niet van iemand verwachten dat ie alle meer dan honder pagina van deze en de vroege winterdraad doorpluist op zoek naar die paar posten waarin jan en johann dat zeggen he.
(voor de goed orde: ik had het ook al eens bij mijn studie gehoord tijdens de lessen bodemkunde en geologie gehoord)
(voor de goed orde: ik had het ook al eens bij mijn studie gehoord tijdens de lessen bodemkunde en geologie gehoord)
Ja hoor, ben net klaar met lezen...
Voor het gemak kun je aan houden dat 1mm regen gelijk staat aan 0,8 cm sneeuw. Het een en ander nogal afhankelijk van de vorm van de sneeuw. Stuifsneeuw met veel wind of hele dikke vlokken met weinig wind geeft uiteraard een heel ander resultaat.
Mooie kaarten en pluimen! Heb er wel zin in en aan de hand van de huidige kaarten denk ik dat deze koude periode nog wel eens verrassend lang zou kunnen aanhouden. Hoop stiekum tussendoor (ca. 6/7/8 feb) op een dooiaanval met veel sneeuw (30/40cm) en dan tot begin maart weer keihard onderuit met de temp.
Ik mis Ricootje trouwens een beetje... | Gewijzigd: 28 januari 2012, 01:45 uur, door Micky
Koud en overwegend droog winterweer met in de nacht en ochtend lichte tot matige vorst en middagtemperaturen iets onder het vriespunt. In de tweede helft van de week wordt het geleidelijk nog wat kouder met tegen het weekend in de nacht en ochtend mogelijk strenge vorst.
Vooruitzichten lange termijn
zaterdag 04 februari tot en met zaterdag 11 februari
Grote kans (90%) op een voortzetting van het droge en koude winterweer. Pas na het volgend weekend toenemende kans op een overgang naar een wisselvalliger en zachter weertype.
Bron: knmi
Heerlijke berichten | Gewijzigd: 28 januari 2012, 07:22 uur, door smarkie
De afgelopen jaren liet de winter zich niet onbetuigd al lag het accent toch veelal op flink wat sneeuw. De winter van 2009-2010 werd door mijn goede vriend Harry Geurts van het KNMI terecht als de ‘witter winter’ betiteld. In een winter waarin schaatsliefhebbers zich geen illusies meer koesterden, ontpopt zich op de weerkaart een luchtdrukverdeling die in jaren niet meer is voorgekomen. Onder regie van een buitengewoon sterk Russisch hogedrukgebied, dat herinneringen oproept aan harde winters uit het verre verleden, wordt in de loop van volgende week gaandeweg steeds koudere lucht aangevoerd. Tijdens de tweede helft van de week komt vanuit Oost-Europa een bel zeer koude (arctisch continentale) lucht dichterbij. De temperatuur zakt dan naar waarden tussen -10 en -15 graden. Strenge vorst dus!
Onder invloed van een hoogtelaag (500 hPa-vlak -36º) vallen er vanochtend verspreid over het land nog enkele buien. Vanmiddag blijft het op de meeste plaatsen droog en laat de zon zich geregeld zien. De temperatuur, die vanochtend in het Achterhoekse Hupsel tot -2,1º is gedaald, loopt nog op naar omstreeks 5 graden. De wind waait uit oostelijke richtingen en neemt geleidelijk toe tot matig. Vanavond en de komende nacht dringt van het oosten uit koude (vries)lucht ons land binnen. De temperatuur zakt dan op de meeste plaatsen tot enkele graden beneden het vriespunt. Verder trekken er nog wolkenvelden van een belegen front over Nederland maar er zijn ook opklaringen.
Zondag is er een afwisseling van wolkenvelden en opklaringen. De kans op neerslag is overdag klein. Er waait een matige oost- tot noordoostenwind en de temperatuur komt ’s middags niet of nauwelijks boven nul uit. Onder invloed van een hoogtetrog kan er vanaf zondagavond plaatselijk wat lichte (mot)sneeuw gaan vallen.
Maandagochtend kan het plaatselijk, ondanks de vele wolken, al matig vriezen. Dinsdag en woensdag is het zonnig winterweer met in de nacht en ochtend lichte tot matige vorst en ’s middags maxima net iets onder nul. Er waait dan een matige oostenwind.
Bron: Jan Visser
Jens voor Belgie zijn de sneeuwkansen minder. Er is enkel een zwak neerslagsignaal voor maandagavond en dindsagvoormiddag. | Gewijzigd: 28 januari 2012, 07:55 uur, door Bart Standaert
Zoals ik de afgelopen winters heb gezien, kwam de temp 9 van de 10 keer lager uit dan verwacht werd.
Ik zeg -15.7
Jens, ik ga ff mijn mening herzien. Op basis van WRF is er toch kans op sneeuw op maandagnacht-ochtend. | Gewijzigd: 28 januari 2012, 08:11 uur, door Bart Standaert