Deze is inderdaad minder betrouwbaar dan de hoofdrun GFS00 en GFS12. Belangrijkste rede is dat dat er veel minder data input (oa van de diverse weerboeien en satellieten) wordt gebruikt voor de diverse berekeningen. Daarnaast maken ze deels ook gebruik van een minder hoge resolutie
Ter info;
....wauw, wat een interessant stuk, zeg! Nooit geweten dat de modellen zo in elkaar steken. Dank je wel voor de duidelijke uitleg ( as always ) | Gewijzigd: 27 januari 2012, 23:58 uur, door Sanwa
Nu wel ja
Anyway op de LT zijn de kaarten weer minder, maar ja dat is echt ''onzintermijn''. Laat het eerst maar eens een week vriezen en dan zien we wel weer
YES!!!!!!!! G E W E L D I G T O C H ? ? ?
Heerlijk, de winter in ons land... en hoe!!!!
Aan de ene kant hoop ik er ook op, zeker als het gaat lukken om weer eens een 11 steden tocht te krijgen, maar aan de andere kant, kost het ons alles ook weer een zooi extra stookkosten.
Maar voor 2 á 3 weken echte winter heb ik het er wel voor over, hoop alleen daat het geen 6 tot 8 weken gaat duren.
wel goed luisteren he...was voor snachts..
Ik probeer nog wat meer te weten te komen over sneeuwkansjes zondag/maandag. iemand nog nieuwe kaarten gevonden? | Gewijzigd: 28 januari 2012, 15:55 uur, door Debbieke
Nou ja, het ZOU kunnen, er zijn een paar regiopluimen waar de laagste leden 1 of 2 dagen rond de -10 hangen maar de meeste leden gaan toch voor lichte of matige vorst overdag.
Al een tijdje geven de MT en LT pluimen aan dat het na het weekend van 4/5 feb alweer omhoog kruipt met vanaf zeg maar 8 a 9 feb ook alweer behoorlijk wat leden boven 0, zeker overdag. Is wel erge LT maar net zo zinnig als zeggen dat de strenge kou weeeekun aan gaat houden. n
Om nu te zeggen "de winter komt er aan" gaat mij wat ver, alsof je tegen het einde van een verregende zomer gaat zeggen dat het toch een mooie zomer was met twee weken zon.
Ik probeer nog wat meer te weten te komen over sneeuwkansjes zondag/maandag. iemand nog nieuwe kaarten gevonden?
Misschien toch iets meer moeite doen om het topic echt te lezen? Dan kom je heel veel kaarten tegen. Maar het raakt wel erg versnippert door de wijze waarop er nu hier gereageerd wordt.
Ik probeer nog wat meer te weten te komen over sneeuwkansjes zondag/maandag. iemand nog nieuwe kaarten gevonden?
Geen nieuwe kaarten maar wel EC-MOS.
Mooie sneeuwkansen voor zuiden (Limburg) 5 tot 10 cm
Midden Nederland pak hem beet 3 tot 5 cm.
Ciao Johann
maar de ijsdikte aangroei zegt toch ook genoeg...
Tocht der tochten zou er toch echt in moeten kunnen zitten dit jaar...
Hier de ijsaagroei pluim van het KNMI
ziet er toch heeeeel goed uit....
Ja zeker, ik heb de bekenste kaarten gezien en weet ook feiloos de weg naar wetter.de en wetterzentrale.de te vinden, dat is het inderdaad niet. Maar wellicht nog een HIRLAM of een ander modelletje beschikbaar wat ik gemist heb.
Toch de hele maandagnacht kans op wat sneeuw.. als het nou eens 6 uurtjes sneeuwt met een cm of 3
Gewoon voor de 'Totalwinter'
EDIT: bedankt Johann, dat is leuk om te lezen | Gewijzigd: 28 januari 2012, 00:37 uur, door Lukas
Mooie sneeuwkansen voor zuiden (Limburg) 5 tot 10 cm
Midden Nederland pak hem beet 3 tot 5 cm.
Ciao Johann
Wow das best veel hoe verklaar je dat als de modellen hoogstens een cm'tje berekene?
ECMWF berekent momenteel wat meer. Modellen lijken moeilijk grip te krijgen op de situatie, dus wordt een nowcast gevalletje lijkt me maandag. WRF-ARW geeft overigens ook wat meer, cm of 4 schat ik zo.
Volg me ook op twitter: https://twitter.com/#!/PhotographyMvA
En like me op facebook: http://www.facebook.com/MaximVanAsseldonkPhotography
neerslagmodellen werken vaak met natte neerslag in mm en 1 mm regen geeft ongeveer 8 mm sneeuw dus 1 cm regen is 8 cm sneeuw.