Super!:)
Oper is een warme uitbijter. Maar dat maakt in dit geval niks uit. Zowizo een volle week winter voor de boeg!
Overigens behoorlijk veel leden die voor 'echte kou' gaan tegen volgend weekend aan
Terwijl ik dit bericht intik, krijg ik toevallig via de satelliettelefoon Dixie Dansercoer en Sam Deltour aan de lijn, vanuit hun tentje op de Zuidpool. Want ook voor hen maak ik dagelijks, samen met collega Fritz, een weerbericht voor hun expeditie op Antarctica. Het is bijna symbolisch. Zo koud als bij hen (-40°C) wordt het bij ons gelukkig niet, maar het ziet er wel meer en meer naar uit dat we op de vooravond staan van een erg winterse tiendaagse. De zachte oplossingen zijn zo goed als volledig uit de weermodellen verdwenen en de koude tot zeer koude nemen meer en meer de bovenhand.
Vandaag vrijdag wordt het nog één keer zacht, met maxima rond 7°C. Vannavond en vannacht neemt de bewolking toe. Oorzaak is de naderende depressie die vanover de Noordzee naar het zuiden komt afgezakt. Daardoor wordt het komende nacht nog niet echt koud, met minima rond +2°C. Ook morgen hangt er eerst nog veel bewolking, met plaatselijk nog wat regen die in het oosten van het land overgaat in sneeuw. De hoeveelheden blijven in elk geval beperkt. Morgen overdag loopt het kwik op tot +4°C. De wind ruimt naar het oosten en 's avonds begint het af te koelen. Zondagochtend vriest het op de meeste plaatsen licht.
Zondag overdag wakkert de oostnoordoostenwind wat aan. We krijgen zonnige perioden, maar het kwik haalt nauwelijks nog het vriespunt. In de nacht van zondag op maandag vriest het licht tot matig. Ook maandag is het vrij zonnig in het westen van het land, met maxima rond het vriespunt. In het oosten van Vlaanderen en dan vooral Limburg, hangt er meer bewolking en kan er wat sneeuw vallen. In de nacht van maandag op dinsdag wordt de vorst wat getemperd door bewolking. De minima liggen rond -3°C.
Dinsdag is het opnieuw zonnig, met maxima rond het vriespunt. Onder een helder sterrenhemel vriest het in de nacht van dinsdag op woensdag matig, met minima tussen -5 en -7°C.
Volgens het Europese weermodel komt er tegen midden volgende week op grote hoogte een bel met ijskoude lucht naar onze omgeving. Dat zou betekenen dat de vorst nog zou verscherpen. Er is een grote kans dat het kwik overdag niet veel hoger raakt dan -4°C en dat het 's nachts matig tot streng zou vriezen. Voor komende vrijdag berekent het EPS een gemiddelde minimumtemperatuur van -10°C. Als dat uitkomt, kunnen we volgend weekend probleemloos de schaatsen aantrekken op natuurijs. Eerst wachten we nog maar eventjes af of de computerberekeningen vanavond nog altijd zo eensluidend koud zijn. Maar de vooruitzichten zijn voor schaatsers voorlopig erg rooskleurig.
IJsverwachting
En toen viel mijn onderkaak op mijn toetsenbord. Wat een geweldige pluim, hier gaat mijn winterhart niet sneller van kloppen maar razen! Vooral het aantal leden dat kouder is dan de oper, in 1 woord geweldig!
Het heeft even geduurd, maar mijn wintergevoel is er nu vrijwel 100%. Ik ga zelfs voor matige tot strenge vorst voor het einde van volgende week. Temperaturen in de nachten tussen -9 en -15 graden en overdag lichte tot matige vorst met een stevige wind uit het oosten.
Onzekerheid: de afgelopen week heb ik mij gematigd uitgelaten over de winterkansen voor met name het einde van volgende week. Twijfels zijn er voor dit soort lange termijn verwachtingen altijd, maar die waren bij mij te groot. Na het zien van de laatste weerkaarten, van vanmiddag, zijn mijn twijfels flink afgenomen. Ik verwacht dat wij tegen het einde van de komende week of in het volgende weekend op schaatsen komen.
Piet P.
Er wordt de komende dagen nauwelijks sneeuw berekend, misschien alleen maandag een beetje. Noemenswaardig zal het i.i.g. niet zijn dus valt er weinig over te zeggen.
Dit is toch absurd.... elfstedentocht zie ik ook nog een goede kans voor..... ga morgen de waterkraan maar even inpakken.... de aankomende temperaturen worden mij inziens qua gevoel toch net even iets te koud....
Diepvries temperaturen opweg richting NL.. russische beer komt echt goed los zeg.... we wachten af!!!
en bovenndien ligt het veel dichter op rusland
Mwah, alleen het zuiden van Polen is echt bergachtig. Het ligt er daar meer aan dat de kou daar veel dichterbij is.
Volg me ook op twitter: https://twitter.com/#!/PhotographyMvA
En like me op facebook: http://www.facebook.com/MaximVanAsseldonkPhotography
[attachment=80918:20120127...02040900.png]
Kijk dat bedoelen we nu met retrograde blockade.
Reeds op 12 januari hier over uit gewijd !
Zie hier
Ciao Johann | Gewijzigd: 27 januari 2012, 22:13 uur, door Alpenweerman
Parallelle 12z run van GFS ook erg goed (of eigenlijk beter dan oude). Goed te weten, aangezien we het daar vanaf 14 februari mee moeten doen.
Reeds op 12 januari hier over uit gewijd !
Zie hier
Ciao Johann
Wil je horen dat je gelijk hebt
Ja ik denk dat je gelijk krijgt.
Lijkt me geweldig op naar een mooi uiteinde van de winter 2012
Ja ik denk dat je gelijk krijgt.
Lijkt me geweldig op naar een mooi uiteinde van de winter 2012
Nee, hij heeft gelijk. Was 2 weken geleden al dat het aangekaart werd door Johann.... Chapeau!!
Het wordt een uitbijter xD denk dat ie heel erg afwijkt van de rest van de leden.
8| 300 gebruikers lezen die onderwerp Nog nooit zo hoog gezien. | Gewijzigd: 27 januari 2012, 22:31 uur, door Cdtj3