Als ik zo kijk dan wel kans op, vooral in het noorden, dus Heerenveen.
Alleen weet ik niet de Temp op hoogte,
Bij ons wordt het steeds warmer, apart. | Gewijzigd: 27 januari 2012, 21:09 uur, door MaikelNL
Misschien het binnenland een beetje. Zit er voor de kust niet in. Dauwpunt ligt nog te hoog in groot deel v/h land.
heel de tijd onder nul
is temp overdag denk ik volgens mij met net onder nul veel sneeuw | Gewijzigd: 27 januari 2012, 21:28 uur, door Sanwa
Volgens mij zijn de temp. op de hoogtes net iets te warm voor sneeuw.
Buienradar geeft wel sneeuw aan en misschien hebben ze daar naar
gekeken en besloten om preventief te gaan strooien.
De op hoogte zuidwestelijke aanvoer heeft nu zo’n beetje de Duits-Pools grens bereikt, aan de bodem is daar de aanvoer nog ZO/O vandaar de enkele graden onder het vriespunt.
Zo over enige uren moet het afsnoeren dan plaatsvinden, en een deel (hoogtelaag, kerndruk 1022-1024 Hpa!) trekt ten westen van ons land naar het noorden van Frankrijk.
Achter dit systeem draait de aanvoer dan op hoogte en aan de bodem naar het oosten en stroomt de koude lucht westwaarts.
Naar verwachting trekt het gebied morgenochtend verder naar het zuiden, de kans op –winterse- buien in vooral het zuiden/westen neemt snel af en de maxima bereiken na -1/3 C morgenochtend zo’n 3-5 C.
Morgenavond heeft de droge lucht, met opklaringen, zich dan over het hele land uitgebreid en de temp dalen razendsnel naar onder het vriespunt.
Zondag is dan een dag zoals de 1e kaart laat zien. De blokkade heeft zich gevestigd, met kerndruk rond de 1055 Hpa! boven grensgebied Finland/Rusland.
In een zwakke tot matige O aanvoer dan droog, met zonnige perioden en na minimaal -1/-6 C, overdag in veel gebieden een ijsdag, met maxima gem rond het vriespunt.
Tweede kaart, maandag as, laat een kleine wijziging zien. De sterke zonaliteit van de laatste 2 maanden geeft zich ondanks het reusachtige koude Hoog niet zomaar gewonnen.
De twijfel die er tot 2 dgn geleden bij een deel van de Uitvoer heerste over de inzettende blokkade, die twijfel heeft vorm gekregen in een –opnieuw- hoogte laag achtige lagedruk dat ten zuidwesten van ons verder zuidoostwaarts het continent op koerst, ook weer snel oplossend.
Dit systeem zou maandag voor enige sneeuw kunnen zorgen, maar daarover waarschijnlijk pas as zondag enige duidelijkheid.
Na een nacht met lichte, en regionaal matige vorst, gaan de waarden overdag naar 0/-2 C.
Derde (dinsdag,96 uur vooruit)en vierde kaart (woensdag, 120 uur vooruit) laten zien dat de passage van het L systeem –net zoals het komend etmaal- wordt gevolgd door verdere drukstijgingen vanuit (noord)oosten.
Naar verwachting stijgt de luchtdruk boven regio Finland/Rusland die dagen naar waarden tegen de 1060 Hpa.
In een iets aantrekkende O aanvoer stroomt deze dagen dan ook steeds koudere lucht in. Het blijft meest droog, slechts af en toe wat lichte sneeuw, met ook langdurige zonnige perioden. De minima gaan naar -5/-10 C gem, overdag meest lichte vorst.
Twee dagen geleden nog gerede twijfel, nu algemeen aanvaarde koude die zich gaat verankeren boven Europa binnen de betrouwbare termijn, met een trend van steeds verscherpende koude voor de periode daarna.
Het kan verkeren……mvg, Ronald de Wilt