Uitrekenen deed ik als volgt: -5 graden is 1 cm ijsaangroei wat ik dankzij o-o weet. -10 is dus al 2 cm, en -13 is dus al 2,5 cm ijs. Als ik me niet vergis tenminste. En een dag met -1 en 's nachts -4 reken ik ook als -5 in totaal in 1 etmaal = 1 cm ijsaangroei. Als dit herhaaldlijk gebeurd ben je er zo. | Gewijzigd: 27 januari 2012, 13:39 uur, door Wolkje7
Volledige dagen met sneeuwdek: 7
Dagen met deels sneeuwdek: 2
Vaste sneeuw: 4 * Laatste 01-02-2019
Smeltende sneeuw: 1 * Laatste 02-02-2019
Hagel: 4
Velp 2018:
Smeltende sneeuw: 6
Vaste Sneeuw: 6
Hagel: 8
Weerlicht: 6
Onweer: 24 (1 onweersdag in Velp gemist toen ik in Duitsland was)
Velp 2017:
Dagen met sneeuwdek: 34 (waarvan 21 in januari, 6 in februari en 7 in december)
Vaste sneeuw: 12
Smeltende sneeuw: 6
Hagel: 13
Weerlicht: 6
Onweer: 21
Wat is een koudegolf?
Een koudegolf wordt meestal gedefinieerd als een langere periode van minstens enkele dagen met zowel overdag als ’s nachts erg lage buitentemperaturen. Vaak gaat zo’n periode gepaard met een aanvoer van koude en droge polaire lucht uit het noorden of het noordoosten.
Of het kan ook een korte periode zijn, maar met overdag en ’s nachts extreem koude temperaturen.
Actueel kaartje waarschuwing koudegolf, uitleg staat iets meer naar onder
Wanneer wordt gewaarschuwd voor koudegolven?
Deze waarschuwingen voor extreem lage temperaturen tijdens een langere duur zullen elke winterperiode door het KMI gemaakt en verspreid worden, meer bepaald tussen 15 november en 15 maart. Elke nieuwe voorspelling zal geldig zijn voor de dag zelf t.e.m. 4 dagen later. De voorspelling zal tweemaal per dag gemaakt worden: een eerste ’s morgens en een tweede in de late namiddag.
Waarschuwingskleuren
Om elke persoon en/of iedere instantie te waarschuwen wanneer een dergelijke periode van lage maximum en minimum temperaturen eraan komt, heeft het KMI een waarschuwingssysteem opgesteld, gebaseerd op kleuren, zoals afgebeeld in onderstaande tabel:
Bron: KMI
Onweersdagen: 0
http://sites.google.com/site/johannsmeteouitleg/nao
haha, sommige mensen kijken ook niet even een paar posts daarvoor..
Die uitleg van Johann is echt heel erg goed.. Ik snap het nu
Thanks Reutel for sharing de link
ontopic: haha moet je zien -12 voor hier volgende week XD
http://www.weer.nl/wereldweer/actueel-en-v...leeuwarden.html
Nee, nu staat er nog geen sneeuw op de kaarten, maar dat komt nog wel. Ik heb het meer over eind februari/ begin maart, ik ben geen Uri Geller (gelukkig niet), maar m'n gevoel zegt het. En zolang de duizend gemalen in Friesland draaien (dit nog steeds i.v.m. hoog water) kun je een 11-stedentocht wel vergeten. Pas als de vooruitzichten op een lange termijn van vorst in zicht zijn, gaan ze die gemalen pas stilzetten.
Ik vind die 15 daagse toch wel een goed vooruitzicht of niet? Tot woensdag 8 februari blijft het gemiddelde gewoon onder 0. Daarvoor zijn er slechts 3 lijntjes die boven nul komen. Zeer veel eensgezindheid ook nog. Ik zou dit rede te meer zien om de gemalen stil te zetten. Het hoog water is voorbij dus zijn ze sowieso niet meer nodig.
Wie durft bij deze kaart de 2m temperatuur te zetten voor de nacht en de dag. En of een Elfstedentocht nog mogelijk is. Een echte WC die via Spanje naar Nederland af buigt.
(mods, ik heb het kaartje voor deze keer bewust laten staan)
Dit is een kaartje van 3 febr 1947. Het leek een dooi-aanval tijdens een periode van vorst die ruim een week daarvoor (21 januari) was begonnen. De dooi-aanval zette niet door. De minimum temp De Bilt was die dag -4,1, max +0,2. Er stond een ZO-wind en er viel ca 3 cm sneeuw. 5 dagen later werd de Elfstedentocht verreden...Een barre tocht in strenge vorst en slecht ijs. De winter duurde nog tot in maart.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Negende_Elfstedentocht
http://elfstedentocht.startpagina.nl/video...t-1947-verslag/ | Gewijzigd: 27 januari 2012, 14:11 uur, door Ben47
Neehoor, het water staat helaas nog steeds te hoog om de gemalen stil te kunnen zetten. En ik heb ergens gezien dat de wind na volgende week niet meer uit het O of ZO komt, maar naar het ZW draait, dat zijn geen goede berichten toch?
Ik volg dit forum met veel regelmaat en ik kijk er echt naar uit om eindelijk winter te krijgen!
Groetjes uit Reuver (midden-limburg)
Ik volg dit forum met veel regelmaat en ik kijk er echt naar uit om eindelijk winter te krijgen!
Groetjes uit Reuver (midden-limburg)
Ik ben me er terdege van bewust dat het zo 180 graden kan omslaan, maar het lijkt..lijkt dus nu op lt steeds winterser te worden? Kouder met mogelijk sneeuw? Leuk om in de gaten te houden voor ons groene deel van het noordelijk halfrond ( zie weer.nl.....interessant stukje)
volgens mij kun je je beter gewonnen geven, want je hebt telkens geen bronvermelding.. Ik zie voor komende 12 dagen alleen maar oostenwind, dus ik weet niet hoe jij er bij komt
eindelijk de goede horror!!
is er nog kans dat er iets misloopt eigenlijk?? | Gewijzigd: 27 januari 2012, 14:32 uur, door Debbieke
10 dagen vooruit vind ik al wat link maar zoals het er nu op lijkt gaat het streng vriezen vanaf de 2e helft van de aankomende week wat er na 7 februari gebeurt dat vind ik nu nog koffiedik kijken.Dat neem ik niet al te serieus. | Gewijzigd: 28 januari 2012, 15:23 uur, door Debbieke
Ja dat het weer zomaar kan draaien klopt. Maar ik volg jullie forum heel vaak en dan kwamen er vaker kaarten met koude vooruitzichten voorbij, maar bij algemene weersvoorspellingen werden ze amper gebruikt of niet serieus opgenomen voor de korte termijn. En daarna bleek ook vaker dat het warme weer overwon. Dus het is nu wel leuk om te zien dat de kou er ook tevoorschijn komt bij algemene weersvoorspellingen, en behoorlijk haha
Ik wil sneeuw, sneeuw en nog eens sneeuwwwwwwwww
Hoeveelheid is nihil maar als er iets valt lijkt het sneeuw te gaan zijn.
Klopt dit staat er ook al een paar dagen in. Het westen en zuid-westen lijkt de meeste kans te maken.