Neerslag = aanwezig
850 Hpa = -5
Theta-e = 14 tot 16
dauwpunt = rond 0
Wind= (zuid) Oost
Het zal niet veel zijn, maar hier in Enschede(wat kouder dan westen) kan het zomaar sneeuwen zaterdag.
Of zie ik iets over het hoofd?
Edit; laat maar, wordt warmer in de loop van zaterdag, zondag pas kouder.. | Gewijzigd: 26 januari 2012, 23:18 uur, door pressna
Daarmee krijg je neerslagafkoeling waardoor er gemakkelijker sneeuw kan gaan vallen. Dit hebben we twee jaar geleden meegemaakt. Temperaturen op hoogte en aan de grond namen drastisch af waardoor er een mooie 10cm aan sneeuw lag. Temps kelderde op 2m van 3 a 4 graden naar 0 of net iets onder, ook de dp's gingen fors omlaag
Is deze neerslagafkoeling ook een onderdeel van de verwachtingen of zeer plaatselijk? Dit lijkt me namelijk een ideale situatie voor verkeerschaos. (al hebben we het nu over de zaterdag)
JMA ECMWF en GFS zijn om? Grote modellen voorspellen momenteel aan het einde allemaal hetzelfde. Rus wordt flink onder de voet gelopen dus. We gaan kijken of het morgen nog zo is. Zo wel, wordt het waarschijnlijk een kort prikje. Gelukkig erg is GFS consistent met de pubrun. | Gewijzigd: 26 januari 2012, 23:57 uur, door Ricootje
Prullenbakrun van GFS is inderdaad om. JMA heb je gelijk, weet echter ook niet veel over dat model, want de vorige run was wel kouder.
Maar EC is om? Als je pluimen op een juiste manier wilt interpreteren betreffende de lange termijn, kan iedereen je wel aanraden om naar het gemiddelde te kijken. Als met zo'n gemiddelde EC al om is, weet ik niet meer wat men verwacht van een wintertje in Nederland. Het is goed voor het forum dat je wat tegengas geeft voor al het enthousiasme, maar als je het doet, doe het dan goed!
Tja daarom is het ook de pubrun
Zal me niets verbazen als EC (oper) morgen weer volledig koud is (zie aantal leden pluim) | Gewijzigd: 27 januari 2012, 00:01 uur, door weerfreak
In de 12Z sloeg GFS de aanval nog af en draaide de wind weer terug naar (N) oost, in deze run lijkt de wind inderdaad weer richting zuid-west te gaan draaien. (zoals jij volgens mij in het vorige topic al waarschuwde )
We zullen zien wat het wordt, wel wat meer sneeuwkansen, en om nou te zeggen dat ze "om" zijn? Moet het nog zien. ( maar ik vind het een prachtig fenomeen dat we zonder moeite Andre Kuipers de ruimte in schieten maar geen enkele zekerheid hebben over het weer volgende week.)
GEM, EC en GFS hebben vandaag fantastische kaarten/pluimen laten zien. Glas is nog steeds halfvol.