Een man in het Australische Perth kreeg afgelopen vrijdag de schrik van zijn leven toen hij tijdens het filmen van blikseminslagen plots zelf werd getroffen door de bliksem. Russell Southey had zojuist nog tegen zijn vrouw gezegd dat ze veilig stond toen hij een enorme klap op zijn schouder voelde.
De bliksem tilde de man zo'n anderhalve meter de lucht in. Hij werd snel naar het ziekenhuis gebracht. Na een paar uur mocht hij het ziekenhuis weer verlaten. Het gevoel in zijn vingers was weg en zijn schouder deed pijn, maar verder viel de schade mee. Het hele avontuur leverde in ieder geval een bijzonder filmpje op.
Jaarlijks sterven in Australië vijf tot tien personen door de bliksem. Meer dan honderd personen raken jaarlijks gewond.
Bron: AD
Nja... geheel veilig is het nooit, maar je kunt de kans wel kleiner maken door bijvoorbeeld onder een viaduct te gaan staan
Maar het blijft oppassen geblazen inderdaad als je buiten bent met onweer in de buurt.
Filmpje vind ik eigenlijk wel tegenvallen, heb leukere gezien, waar iemand dan bijna werdt getroffen.
Man man, wat kan je daar in Australie, ook in Afrika trouwens, je lol op met onweer fotograferen.
In sommige plaatsen in Afrika onweerd het bijna elke avond, in deze tijd van het jaar
Glenn
In een eigen gemaakte kooi van Farraday gaan staan, gemaakt van betongaas
Je wordt dan wel nat, maar je staat dan veilig.
ha of gewoon door het raam want dit is echt gevaarlijk zon bui
In theorie wel, maar wordt niet aangeraden is het zelfde met een auto met de ramen open dan kan die er toch door heen gaan, dus niet doen.
En wat die vent bezield met zo een bui buiten te gaan staan tja sorry maar dan heb je het IQ van een visstick...
Ik twijfel steeds of dit echt is, maar als het echt is ben je behoorlijk gestoord.
Het eerste filmpje: Die man heeft enorm geluk, en zijn gezin. | Gewijzigd: 25 januari 2012, 22:04 uur, door MarkNL
Volledige dagen met sneeuwdek: 7
Dagen met deels sneeuwdek: 2
Vaste sneeuw: 4 * Laatste 01-02-2019
Smeltende sneeuw: 1 * Laatste 02-02-2019
Hagel: 4
Velp 2018:
Smeltende sneeuw: 6
Vaste Sneeuw: 6
Hagel: 8
Weerlicht: 6
Onweer: 24 (1 onweersdag in Velp gemist toen ik in Duitsland was)
Velp 2017:
Dagen met sneeuwdek: 34 (waarvan 21 in januari, 6 in februari en 7 in december)
Vaste sneeuw: 12
Smeltende sneeuw: 6
Hagel: 13
Weerlicht: 6
Onweer: 21
De bliksem sloeg waarschijnlijk wel heel dicht bij hem in (50m)en dan kan je tussen twee voeten een potentieel verschil hebben waardoor je rare sprongen maakt
In zijn geval waarschijnlijk tussen zijn voeten via zijn arm naar het metalen dak of schutting. (want bijna alles is daar van metaal).
Noworries mate!!!
Helaas kan ik het filmpje niet meer zien, weg gehaald wegens copyright schendingen....
zal hij de rechten wel verpatst hebben aan war nieuws bureaus'.
Er zijn toch mensen die een direct het overleefd hebben. Ik wil het niet uitproberen maar soms kun je geluk hebben, soms ook gaat de meeste stroom buitenlangs, als je helemaal doorweekt bent.
Ik hou altijd maar aan dat ik niet in of nabij een bui wil zijn om te fotograferen. NOAA adviseert om op te passen als je de donder al kunt horen, veel chasers adviseren om ongeveer 5 km afstand te bewaren, heb je ook het mooiste overzich van een hele bui, al kan (zal in mijn ervaring) het nadeel zijn dat het hele mooie flitswerk verborgen gaat achter een enorm gordijn aan water. als het regent heeft het zowiezo geen zin, waait er teveel water op je lens voor mooie foto's