dat is altijd al geweest met de pluimen.
je kan op zijn minst wel bekijken hoe groot de spreiding is.
weather without storms is no weather at all.
Maandag tot woensdag lichte tot matige vorst.. En grote kans op een ijsdag(temperatuur niet hoger dan0 graden) voor heel benelux
Och, kleine verschuiving en feestje is ook zo weer terug. Die paar dagen gaan we beleven en das al heel wat nu we nog niets gehad hebben.
Over LT, die is altijd onzeker niets nieuws onder de zon. Er is toch geen enkel model te vertrouwen op de LT. Ik ga voor het model dat me op het moment zelf gelukkig maakt (en reële kansen biedt). Voorpret heet zoiets. Komt het niet uit, jammer dan. Ik zal er niet slechter door slapen! | Gewijzigd: 26 januari 2012, 20:46 uur, door zwoof
Pluim klopt wel
Ik neem aan dat je frustratie niet op mij slaat
De pluim klopt 100% volgens mij ken je er niet al te veel van als je zoiets schrijft. GFS komt met 1 opper 1 control en 20 members allemaal verschillende input gegevens licht verschillend van elkaar. Elk lid is een lijntje op de pluim dus dat wil zeggen dat de leden van het GFS model bijna allemaal voor koud weer gaan. De opper evenwaardig als 1 lijntje komt met een iets warmer scenario met daarna een heel koud scenario, maar in dat warmer deel staat hij bijna helemaal alleen tegenover de andere members wat wil zeggen dat deze waarschijnlijk te warm uitvalt. Op de meeste sites is enkel de opper van GFS te zien maar aan de hand van een pluim kan je oordelen of de run betrouwbaar is. Volgens deze pluim is de run onbetrouwbaar en te warm tegenover de andere leden. En in deze complexe situatie is de opper nu eenmaal totaal niet van waarde tegenover het gemiddelde van het essemble.
Het moet eerst effe op OOst staan he voordat de koude kan komen
sorry,maar hij is gewoon realistisch.heeft niks met flauw zijn te maken dus.
en jij bent ook realistisch.
kortom,het kan alle kanten op. | Gewijzigd: 26 januari 2012, 20:50 uur, door miekek
Hij kan het zo bedoelen, maar denk eerder dat hij bedoelt, dat er wss wel veel gaan voor kou, omdat EC ietsje kouder is zelf op lt..
en jij bent ook realistisch.
kortom,het kan alle kanten op.
Beiden hebben hier gelijk zowel Vlokje als Ricootje. Er wordt erg veel gekeken naar de positieve kant van het verhaal zonder ook maar even stil te staan bij mogelijke andere scenario's.
Natuurlijk hebben we met z'n alle dikke voorpret.. ben al dagen onrustig maar ik hou wel mijn hoofd erbij.. ik heb op basis van de 06h run een stuk geschreven wat laat zien dat het makkelijk anders kan.. een run later en de situatie ligt weer anders. Maar vergeet deze slechte runs niet want ook voor deze runs is aanleiding geweest. En probeer niet elke keer van het ene model naar het andere te springen.. volg nou eens 1 model met het andere model als add-on.. ( maakt niet uit wat je als basis gebruikt EC of GFS of mijn part GEM) alleen dan krijg je een objectief inzicht in de kaarten. Door het alleen volgen van het model dat nu even winter voorspelt is leuk maar als het ineens anders loopt snap je er geen bal van.
Mochten er mensen zijn die willen weten wat ik bedoel.. pagina 67 staat zo een scenario beschreven.
kijk voor de gein eens naar de huidige 300hPa.. deze hoeft soms maar een paar 100 km ( pakweg 300) op te schuiven en we hebben een westcirculatie..dat is echt niet ondenkbaar met de huidige kaarten.
Het is goed om posters als Ricootje erbij te hebben dan blijft de discussie tenminste scherp , en als je zijn vaak onderbouwde posts goed leest dan zul je zien dat hij echt niet in de rondte blaat.. ( meestal niet dan )
zo.. einde betoog | Gewijzigd: 26 januari 2012, 21:24 uur, door Callie-P